چیدمان محل کار در شرایط دورکاری
آیا لامپ های اتاق شما با دقت انتخاب شده اند، نور اتاق در زمان کار مناسب می باشند؟ آیا اندازه و محل قرارگیری مانیتور شما به درستی تعبیه شده است؟ این جزئیات ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما کارهایی است که کارفرمایان در آن سرمایه گذاری میکنند تا چیدمان محل کار در شرایط دورکاری را مطابق با استانداردها بسازند. در این مقاله به شما میگویید چگونه محل کار خود را در منز خانه خود بچینید.
مکان درستی انتخاب کنید
یکی از اتاقهای منزلتان را بهعنوان محلی برای این کار انتخاب کنید، خیلی خوششانس باشید بتوانید اتاق خالی پیدا کنید. در غیر اینصورت، با تعیین محل مناسب در گوشهای از منزلتان میتوانید آن محل را به محل کار تبدیل کنید، قسمتهای بلااستفاده مانند کنجها و زیر پله ها از جمله این مکانها است. اولین قدم انتخاب یک اتاق مناسب برای کار است. ترجیحاً سعی کنید دور از تلویزیون و عواملی که حواس شما را پرت میکند، باشد.
مکان موردنظر را نشاط بخش کنید
شما می توانید با استفاده از گیاهان یا اکسسوریهای مناسب حتی اشیا مورد علاقه خود، محیط کار خود را از حالت کسل کننده خارج کنید به یاد داشته باشید استفاده بیش از حد از این وسایل باعث شلوغی محیط کار میشود و حواس پرتی را به دنبال خواهد داشت بهتر است حد اعتدال را رعایت کنید.
فضای کار خود را جدا کنید
در یک خانه علاوه بر شما، دیگر اعضای خانواده، همسر و فرزندانتان هم در آنجا زندگی می کنند اگر فضای کار خود را جدا نکنید ممکن است اسناد مربوط به کارتان گم شوند یا خراب شوند منظور ما در اینجا این نیست که شما حتما یک پارتیشن بخرید و از بقیه خانه محیط کار را جدا کنید، البته که اگر سرمایه کافی دارید این ایده خوبی است اما اگر نمی خواهید هزینه زیادی کنید میتوانید با جداکردن قفسه های کاری خود و یا با چیدن چند گلدان یا حتی وسایل منزل محیط کار خود را جدا کنید.
صندلی و میز مناسب انتخاب کنید!
این درست است که شما در دوران دورکاری می توانید بر روی کاناپه منزل تان کار خود را انجام دهید اما وقتی زمان طولانی برای کار میگذارید، بحث سلامتی شما پیش میآید، بهتر است از یک میز و صندلی استاندارد استفاده کنید، اگر میز مطالعه های ندارید بهتر است با توجه به فضای خانه و سرمایه خودتان یک میز مناسب بخرید و میتوانید از صندلی های راحتی و ادرای هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید میز ناهارخوری گزینه مناسبی نیست.
اتاق کار و اتاق خواب خود را ادغام نکنید
سعی کنید اتاق کار خود را جایی غیر از مکانی که میخوابید تنظیم کنید چراکه زمانی که نگاهتان به تختتان میفتد وسوسه میشوید بخوابید و در اوایل ساعات کاری حالت خواب آلودگی خود را به همراه دارید، احتمال گم شدن اسناد کاری شما وجود دارد، ممکن است همسر شما بخواهد بخوابد اما اگر مجبور به اینکار شدید سعی کنید صندلی خود را از تخت خود دور کنید و پشت به تختخواب خود کار کنید.
فضا را متناسب با شخصیت خود بچینید
در انتخاب محیط کاری خود حتی به رنگ اتاق دقت کنید و متناسب با شخصیت خود یک محیط بسازید تا زمانی که یک ویدیو کنفرانس با همکاران خود برقرار میکنید نگران فضای پشت سر خود و محیط اطرافتان نباشید.
دورکاری چیست؟
منظره مناسب انتخاب کنید
زمانی که در خانه کار میکنید، این فرصت را دارید که فضای مناسب با منظره دلخواه خود و هر چیزی که به شما الهام میدهد، ایجاد کنید.
نور مناسب محیط کاری
نور اتاق باید به درستی تنظیم شود، در صفحه مانیتور کامپیوتر بازتاب یا تابش نور آفتاب را نباید داشته باشید. سعی کنید در طول روز از نور طبیعی بهره کافی را ببرید. از پردههایی استفاده کنید که به راحتی جمع و پهن شوند تا بتوانید در زمانهای پرنور و کم نور، میزان ورود نور خورشید را کنترل کنید. از روشناییهای مناسب برای شب استفاده کنید تا چشمان شما آسیب کمتری ببینند.
وسایل کار استاندارد باشند
میز محل کار شما باید از ارتفاع مناسب و استحکام کافی برخوردار باشد تا بتواند وزن تجهیزات جانبی را که میتوانید روی آن قرار دهید، تحمل کند. صفحه کلید در ارتفاع مناسب قرار داشته باشد، به عبارتی مچ دستها در وضعیت خنثی قرار داشته باشند. میز آشپزخانه یک سطح کار ایدهآل نیست زیرا میز خیلی بلند است و موقعیت مناسب مچ دست را نسبت به صفحه کلید امکانپذیر نمیکند.
اتصال به اینترنت
شما به طور ناگهانی با رئیس یا همکار خود در یک کنفرانس ویدیویی هستید که ناگهان اتصال Wi-Fi شما قطع میشود. قبل از اینکه این را بدانید، از اتاق به اتاق دیگر میدوید و امیدوارید که سیگنالی پیدا کنید، در زمان کار استرس ناشی از اینترنت باید حداقل نگرانی شما باشد، درجایی محل کار خود را تعبیه کنید که از سیگنال قوی برخوردار باشد.
نتیجه گیری
مهم نیست که شما در یک آپارتمان یک خوابه زندگی میکنید یا یک خانه چهار خوابه، مطمئنا خانه شما با توجه به شغل شما ساخته نشده است بنابراین ایجاد فضای مورد نیاز برای بهرهوری بهتر در کار به راحتی و راحت بودن شما بستگی دارد. ایجاد یک فضای آرامشبخش و به دور از حواسپرتی و تنظیم زمانهایی برای کار به شما این امکان را میدهد که بتوانید بهترین بازدهی را داشته باشید.