نکات حیاتی مدیریت کارکنان دورکار
با گسترش تکنولوژی و مهمان ناخوانده ویروس کرونا به تعداد افراد و حتی شرکتهایی که دوست دارند به صورت دورکار فعالیت داشته باشند، افزوده میشود. شرایط دورکاری برای همه شرکتها به صورت یکسان نیست. به طور مثال اگر شرکت اول همکاران دورکار خود را به بهترین نحو مدیریت میکند، الزاما اگر شما هم مثل او رفتار کنید نمی توان گفت موفق شده اید. چراکه در دورکاری مثل مدیریت اداری حضوری هر کس شیوه خود را دارد و همکاران خود را با شیوه مدیریتی منحصر به خودش مدیریت میکند. اما نقشه راه اصولا برای همه افراد یکسان است در اینجا به نکات حیاتی مدیریت کارکنان دورکارپرداخته ایم.
تکات مهمی که مدیران قبل از تشکیل تیم همکاران دورکار خود باید بداند
ارتباطات
ارتباطات از اصلی ترین مواردی است که در مدیریت کارکنان دورکار به آن نیاز پیدا میکنید. باید بدانید برای یک مدیر موفق بودن فقط به ساخت یک حساب ایمیل اکتفا نکنید. شما باید راههای ارتباطی دیگر مثل ویدیو کنفرانس، چت تصویری، تماس، پیامک کوتاه و راههای ارتباطی دیگر را امتحان کنید. باید راه ارتباطی را انتخاب کنید که همکار دورکار شما در آن طرف جهان هم بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
- همکاری از راه دور
همکاری کردن کاری است که تیم ها چه به صورت حضوری چه به صورت دورکار باید با یکدیگر انجام دهند. همکاری تیم و بارگزاری اسناد در یک فضای آنلاین این امکان را می دهد که دیگر همکاران شما بتوانند اشکالات را برطرف کرده و یا نظر خود را بگویند. برای اشتراک گذاشتن صفحات نرم افزارهای زیادی مثل google drive, skype, figma و… میتوان استفاده کرد.
نحوه تنظیم وظایف
برای بررسی فعالیت همکاران دورکار نرم افزارهای زیادی وجود دارد. در این نرم افزارها شما تنها کاری که باید بکنید یافتن روش سازماندهی وظایف تیم است. سپس لیست وظایفی وجود دارد که براساس اولویت، نام و مهلت کار نوشته شده است. در اولین فرصت با یک نرم افزار مدیریتی آشنا و لیست همکاران خود را وارد کنید.
مطمئن شوید فراموش نمیکنید
یکی از بزرگترین مزایای کارهای آنلاین این است که همه چیز به صورت نوشته است، تاریخ های مقرر را میتوان در تقویم یادداشت کرد و برای یاداوری یک زنگ هشدار بگذارید. در کارهای آنلاین همه چیز را به صورت اسناد دربیاورید مثل مهلت اتمام کار، جلسه تیمی، اولویت های کاری و… تا هم شما هم همکار دورکارتان چیزی را فراموش نکنید.
مکانی امن برای ذخیره سازی
هر شرکت و پروژهای مکانی برای جمع آوری اسناد و نوشتهها دارد در حالت حضوری ممکن است شرکت پروندههای مهم خود را در یک انبار اسناد بگذارد. در دورکاری همه چیز آنلاین است و همه نوشته ها بر روی سیستم شما به نمایش میآید از همه اسناد یک فایل کپی کنید و به عنوان پشتبان در جایی امن نگه دارید همچنین اسناد را در سیستم عامل مدیریت پروژهای خود ذخیره کنید. به زودی مقاله ای ذرباره این موضوع منتشر خواهیم کرد .
- ثبت ساعات کاری
ثبت ساعاتی که همکار دورکار شما بر پروژه شما کار میکند با استفاده از تایمرهای دستی یا تایمرهای آنلاین مهم است. اینگونه میتوانید بفهمید همکار دورکار شما چه زمانی مشغول به کار بوده است، البته نرمافزارهایی وجود دارد که همکار دورکار شما با فعال کردن آن میتوانید فعالیت همکار دورکار خود را مدیریت کنید. به زودی مقاله ای ذرباره این موضوع منتشر خواهیم کرد.
دورکاری چیست؟
برخی کارها را به صورت غیر آنلاین انجام دهید
کار با سیستم کامپیوتر به طور مداوم میتواند به سلامتی همکار دورکار شما آسیب بزند اجازه دهید بعضی از کارها به صورت آفلاین انجام شود. به طور مثال طراحی لگو یا نوشتن دستی یک مقاله میتواند کارهایی باشد که به صورت غیرآنلاین انجام میشود.
حمایت از همکار دورکار
بعضی اوقات شرکت موظف است وسایل و تجهیزت مورد نیاز یک همکار دورکار را فراهم کند، مثل کامپیوتر یا یک نرمافزار خاص پشتیبانی، نصب و راهاندازی این امکانات در اولویت قرار دارد و باید احساس استقلال را در همکار دورکار خود تقویت کنید.
حواس پرتی
یکی از عمده مشکلات دورکاری حواسپرتی است به هرحال علاوه برهمکار دورکار شما خانواده او هم در خانه زندگی میکنند، از همکار دورکارتان بخواهید محل کار خود را استاندارد بچیند. در مقاله(2) درباره چیدن محل کار صحبت کردهایم.
چند نرم افزار برای دورکاری
JOTFORM
این نرمافزار به آسانی میتوان از آن استفاده کرد و قابلیت انعطافپذیری بینظیری دارد. امکان طراحی سریع فرمها برای درخواست پشتیبانی و منابع مورد نیاز کارمندان را دارد. همچنین همکاران دورکار میتوانند اطلاعات یا گزارش پایان هفته را به مرجع تعیینشده ارسال کنند. چند همکار دورکار میتوانند در یک فرم کار کنند و همه تغییرات را ذخیره کنند.
MONDAY.COM
از این نرمافزار برای الگوها و بلوکهای ساختمانی برای راهاندازی مدیریت پروژه و کار استفاده کنید. میتوان به بررسی وضعیت پروژه و مواردی مثل چت ویدیویی انجام داد. ثبت وظایف روزانه، ایجاد کتابخانه مجازی شرکت و مدیریت منابع از دیگر قابلیتهای این نرمافزار است.
DROPBOX
این نرمافزار اجازه دسترسی ایمن به پروندهها و توانایی کار بر روی پروندهها را میدهد. یک سرویس ذخیرهسازی ابری است که بدون توجه به مکان شما دسترسی به پروندهها چه به صورت آنلاین و غیرآنلاین را امکان میسازد. لیست کارها، جدول زمانی و جداول پروژهها را سازماندهی کنید و امکان ذخیرهسازی پروندهها وجود دارد.
نتیجه گیری
همانگونه که برای همکار دورکار شما شرایطی وجود دارد شما به عنوان یک مدیر شرایطی نیاز دارید. مدیریت کارکنان دورکار مستلزم آشنایی با فناوری ها و تکنولوژی جدید است. شما به عنوان یک مدیر ابتدا یک نرم افزار مدیریتی انتخاب کنید سپس به دیگر اصول آشنایی پیدا کنید.