راه اندازیکسب و کار صرفا این نیست که بیزینس پلنمناسبی برای آن تهیه کنیم و با یک تحقیقات کارکشته بازار، کارمان را شروع کنیم. چه بسا مشاغلی که به شکست رسیدند اما همگی گام هایشان را اصولی برداشته بودند.کارآفرینی فرآیندی مستمر است، مستمر در تحقیق، مستمر در فروش و در تبلیغات. این طور نیست که یک ایده خوب هرگز شکست نخورد از آنجا که تفکرات کارآفرین روی کسب و کار تاثیر دارد، تصمیمات او میتواند در جهت بهبود و یا در جهت نابودی آن کسب و کار پیش برود.
در این مقاله تجربیات کوچکی از چند کارآفرین را بررسی میکنیم که در محصول خود با مشکلاتی روبهرو شدند و مشکلات آن ها منجر به شکست شان گردیده است و درس های آن را برای ما به اشتراک گذاشته اند.
1-کمال گرایی
هیتن شاه (HITEN SHAH )
من و شریکم برای یک شرکت میزبانی وب یک میلیون دلار هزینه کردیم. شرکتی که هرگز راه اندازی نشد. ما کمال گرا بودیم، بنابراین بهترین چیزی را که میتوانستیم ساختیم، بدون اینکه اصلاً درکی از مشتری و نیاز مشتری داشته باشیم. اما اکنون یاد گرفته ایم که هوشمندانه هزینه کنیم، بهینه سازی انجام دهیم و حتماً بر روی لذت مشتری تمرکز کنیم.
2-کمک نگرفتن از مشتریان
رابین چیس ( ROBIN CHASE) بنیانگذار زیپ کار
سایتمان را راهاندازی کردیم و بعد از آن مشتریان خودمان را شناختیم!شروع یک کار جدید سخت و شناخت نقاط قوت خود و اعتماد به اطرافیان بسیار کلیدی است. حتما در اسرع وقت به مشتریان خودتان مراجعه کنید و از آنها جهت ساخت محصول خودتان کمک بگیرید. خیلی از مسائل پیش آنهاست و باید از آنها یاد بگیرید.
3-سریع و چابک نبودن
راند فیشکین ( RAND FISHKIN)
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما در MOZ مرتکب شده ایم، ساخت پروژههای انفجار بزرگ بود که چندین ماه زمان جهت توسعه نیاز داشت، کار بر روی این پروژه زمان بیشتری برد و ما نتوانستیم در موعد مقرر آن را تکمیل کنیم و این کار حدود یک سال به تأخیر افتاد.
از دست دادن یک سال زمان جهت چیزی که برای آن بودجه گذاشته و برنامهریزی کردهاید در دنیای استارتاپ زمان زیادی است.
مثل ما نباشید و حتما اگر قصد توسعه دارید این کار را سریع و چابک انجام دهید تا پیشرفت زیادی داشته باشید و تیم خودتان را در مقابل یکدیگر مسئول بدانید.
4-ترس از شروع کردن
لئو باباوتا ( LEO BABAUTA)
لئو باباوتا نویسنده کتاب پرفروش شکست کارآفرینان میگوید: خیلی دیر شروع کردم شاید به دلیل ترس از شکست و یا عدم اعتماد یا اعتقاد صددرصد به خودم.
من به جای قدم گذاشتن در مشاغلی که دوست داشتم، در کاری که مدت ها از آن متنفر بودم زحمت کشیدم. اگر دانستههای اکنون را داشتم یک دهه زودتر اقدام میکردم. شروع نکردن بدترین سناریوی دنیاست.
5-همه کاره بودن
لئو لاپورت ( LEO LPORTE)
لئو لاپورت بنیانگذار شبکه TWiT میگوید: بزرگترین اشتباه من این بود که سعی کردم همه کارها را خودم انجام دهم. به عنوان بنیانگذار احساس می کردم هر آنچه را که باید؛ در مورد رسانه، محتوا و حتی فناوریهای مربوط به مخاطبان میدانم.
حال می دانم، من چیزی در خصوص ایجاد یک تجارت مناسب نمی دانستم و حتی در مورد امور مالی، بازاریابی، تبلیغات و منابع انسانی.
پس از چند سال، رشد شرکت من متوقف شده بود، زمان زیادی را صرف مبارزه با این آتش سوزی کردم، بعد از آن یک شریک تجاری را استخدام کردم و فرصت کامل کاری در اختیارش گذاشتم که این مورد یک گام حیاتی برای موفقیت من بود.
6-محصول بی مشتری تولید نکنید
سندی مک فرسون ( SANDI MACPHERSON)
سال گذشته من شش ماه را صرف ساخت محصولی کردم که اغلب از آن استفاده نمی کنند. در بازاری که با آن آشنا نبودم و برای کاربرانی که نمی شناختم و این بزرگترین اشتباه من بود و در نهایت محصولی را ایجاد کردیم که هیچ کس نمی خواست آن را بخرد.
چیزی که هر بنیانگذار و مدیر عامل نیاز است بداند این است که من هرگز نمیتوانستم متخصص محصول باشم.
7-همزمان دو اسب را سوار نشوید
دارمش شاه (DHARMESH SHAH )
دارمش شاه که بنیان گذار HOBSPOT هم هست نقل میکند که بزرگترین اشتباه من این است که بعد از راه اندازی یک شرکت نرم افزاری کاملا موفق با درآمد 10میلیون دلاری، تصمیم اشتباهی گرفتم. چون تیم خوبی را تشکیل داده بودم فکر کردم که شرکت دیگر به من نیاز ندارد و حوصله ام سر رفته بود و میخواستم کاری جدید را انجام دهم، بنابراین من اشتباه بزرگ کارآفرینی موازی را مرتکب شدم.
اشتباه تلاش برای هدایت همزمان دو کسب و کار متفاوت!
این یک اشتباه بزرگ در سطوح مختلف بود، شما نمی توانید همزمان در دو استارتاپ به خوبی فعالیت کنید و اصلاً هیچ کارایی به دست نمیآید، علی الخصوص که تیم استارتاپ اولیه من، تیمی که شخص خودم همه را استخدام کرده بودم، احساس رها شدگی کردند و این خیلی برای من بد بود.
توصیه من این است که خطایی که من مرتکب شدهام را شما انجام ندهید، هرگز، هرگز و هرگز سعی نکنید همزمان دو اسب را سوار شوید، این مدل اصلا کار نمی کند و شما ضرر خواهید کرد، حتی اگر با تمرکز کامل انجام پذیرد.
8-مراقب فرهنگ کسب و کارتان باشید
درک سیورز (DEREC SIVERS )
درک سیورز بنیانگذارCD BABY: از فرهنگ شرکت خود محافظت کنید.
با این کار دارید از فرهنگ درونی خودتان محافظت می کنید. این کار را باید در زمان مناسب انجام دهید، بلافاصله یک سیب گندیده را آتش بزنید.
فرهنگ شرکت من بسیار دشوار شد و من با کارمندان شورشی تخریب شدم و بعد از آن من چند سال به خاطر آنچه انجام دادند، عصبانی بودم. بنابراین مانند هر کسی که احساس قربانی شدن و ظلم کرده باشد مجبور شدم همه چیز را نادیده بگیرم و داستان خودم را شروع کنم.
بنابراین بدانید که دلیل قطعی مشکلات من بودم. من اجازه دادم فرهنگ شرکت خراب شود.
9-افراد مناسب استخدام کنید
جسی جیکوبز(JACOBS )
جسی جیکوبز بنیانگذار چایخانه سماور میگوید: چیزهایی وجود دارد که من بیش از ۱۲ سال در مورد اجرای چایخانه سماور یاد گرفتم و آن، اهمیت داشتن افراد مناسب در تیم شما است.
تلاش بیشتر برای یافتن سرمایهگذاران، کارمندان و فروشندگان زمانی مأموریت مورد اعتقاد شرکت شماست که افراد بخواهند مشتاقانه در آن مشارکت کنند و کسانی که فقط میخواهند ساعت کاری شان را پر کنند و یا سهم خودشان را از سود به دست آورند، به کار شما نمی آیند.
نتیجه گیری
آنچه بررسی کردیم تجربیاتی بود از شکستهای کارآفرینانی که هرگز نمی خواستند به نقطه شکست برسند، اما عواملی که در زمان خودشان بر آنها اشراف نداشتند، باعث این شکست شده است و مهم نیست که آن ها شکست خورده اند، مهم این است که آن ها از شکست هایشان درس گرفته اند.