حتما شما هم این ضرب المثل معروف را شنیده اید «اجاره نشین، خوش نشین است.»، این حکایت مستاجرانی است که خیالشان از بابت خانه راحت است و سعی می کنند سرمایه خود را در ملک هزینه نکنند زیرا از زندگی خود راضی هستند.

برخی دلیل اجاره نشینی بودنشان را هزینه کم و تنوع طلبی در انتخاب خانه می دانند. برخی به دلیل اولویت داشتن اقلام دیگر بر خرید خانه، اجاره نشینی را انتخاب میکنند اما ما در این مقاله میخواهیم مزیت های مالک بودن را بر اجاره نشینی برای شما نام ببریم.

چرا اجاره نشینی نه؟

اگر شما اجاره نشینی را بخاطر مزایای آن انتخاب کردید حتما میدانید که معایب آن از مزایای آن بسیار بیشتر است. این معایب با رکود اقتصادی در چند سال اخیر بسیار زیادتر هم شده است. معایبی مانند افزایش روز افزون قیمت ملک بیشتر از بیش ذهن اجاره نشین ها را درگیر خود کرده تا به سمت مالک شدن و خانه دار شدن گام بردارند.

چند عیب اجاره نشینی:

جابجایی مداوم و هزینه جابجایی:

از آنجا که ممکن است با اتمام قرارداد اجاره، صاحب خانه راضی به تمدید قرارداد نشود، باید به دنبال خانه ای دیگر گشت که این خود زمان و انرژی زیادی را می طلب و جدای آن هزینه جابجایی، حمل و نقل وسایل، کمیسون و… را شامل می شود. حتی اگر با جابجایی وسایل متحمل خسارت نشوید هزینه های زیادی را باید تقبل کنید. اگر صاحب خانه هم بخواهد قرارداد را تمدید کند، ممکن است سالیانه به مبلغ قرار داد خود بیافزاید.

دغدغه اجاره:

هزینه اجاره ماهیانه حتی اگر برایتان مبلغ قابل توجهی نباشد باعث می شود هر ماه متقبل هزینه ای شوید که می توانید صرف خرید بقیه اقلام مورد نظر خود کنید، اما شما این پول را صرف اجاره ای می کنید که هیچ گاه به شما باز نمیگردد و هیچ ارزش سرمایه گذاری ندارد.

پایین آمدن ارزش پول:

اگر شما مبلغی را به عنوان رهن به دست صاحب خانه داشته باشید و از این مورد که هزینه رهن پس از تحویل خانه، به شما برمیگردد، خشنودید باید به این مورد هم توجه داشته باشید که ارزش پول شما بسیار پایین آمده است و حتی باید برای اجاره و رهن یک خانه دیگر، مقداری پول به رهن اضافه کنید.

بالا رفتن قیمت روزانه ملک

اگر شما در حال حاضر سرمایه خود را صرف خرید خانه نمی کنید، به امید روزی که بتوانید بعد از تکمیل تمام خواسته هایتان در نهایت خانه بخرید، باید به این نکته دقت داشته باشد که اگر با سرمایه امروزتان خانه و ملک نخرید ممکن است در سال های آتی با افزایش تورم در کشور، ارزش پول شما به اندازه خرید یک خانه نباشد.

خرید خانه، یک سرمایه گذاری است

احتمالا در سال های اخیر شاهد روانه شدن سرمایه ها به سمت بازار طلا، سکه، بورس و… بوده اید. در کنار این ها برخی از مردم کم ریسک ترین راه را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند و پول خود را در بانک سپرده می کنند و سود ناچیز را فدای کم ریسک بودن میکنند.

اما حتما شما هم به صعودی بودن بازار ملک در سال های اخیر توجه داشته اید. گرچه این صعودی بودن بازار به نفع کلی اقتصاد نمی باشد اما برای سرمایه گذاری یکی از بهترین گزینه ها است.

ممکن است شما واهمه این را داشته باشید که پس از صرف سرمایه برای خرید  ملک، با نزولی شدن بازار مسکن متضرر خواهید شد. آنگاه چه می شود؟  باید به شما بگویم که سرمایه گذاری در املاک یک سرمایه گذاری بلند مدت است! کمترین ارزش آن این است که شما صاحب خانه خودتان شده اید و بزرگ ترین مزیت آن سود آوری در بلند مدت است چراکه با فرسوده شدن ساختمان و کم ارزش شدن آن، زمین ساختمان شما ارزشمند خواهد بود.

باید توجه داشته باشیم خانه یک سرمایه بسیار با ارزش است زیرا انسان طبق نیاز های خود، نیاز به مسکن دارد و تقاضا برای بازار مسکن همیشه پا برجا و رو به افزایش می باشد. از طرفی خرید خانه برای افرادی که مستاجری را انتخاب کرده اند، یک تیر و دو نشان است، زیرا با خرید خانه هم صاحب خانه می شود هم سرمایه گذاری کرده است.

نگران تکراری شدن خانه و هزینه استهلاک هستید؟

اگر شما اجاره نشینی را به این دلیل انتخاب کرده اید که فردی تنوع طلب هستید و از سکون و در یک جا ماندن خسته می شوید، به ادامه مطلب توجه فرمایید.

اول از همه شما باید با توجه به اولویت بندی های شخصی خود، به مزیت های موجود هم توجه فرمایید. اگر دوست دار تنوع طلبی هستید، دو گزینه برایتان مطرح است: 1- خرید و فروش ملک هر چند مدت یک بار    2- نوسازی و تغییر فضای داخلی منزل

با توجه به هزینه اجاره های امروزه، می توانید بعد از خرید خانه هزینه اجاره ای که ماهیانه صرف اجاره می کردید، صرف بازسازی خانه خود کنید که این در نوع خود یک نوع سرمایه گذاری است.

نتیجه گیری:  با توجه به مطالب گفته شده خرید ملک نوعی سرمایه گذاری است و برای افرادی که به دید یک خانه برای زندگی به آن نگاه می کنند یک سرمایه گذاری مطمئن و کم ریسک می باشد. همچنن همیشه تقاضا برای آن موجود می باشد.

صاحب خانه شدن برای مستاجران آرامش روانی بسیاری در پی دارد زیرا از معایب مستاجری به دور هستند.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بدبخت هستم
    تیر 10, 1402 10:16 ب.ظ

    نویسنده محترم طوری صحبت میکنید انگار ما اجاره‌نشین‌ها پول خرید خانه داریم اما خرج بقیه اقلام میکنیم!!!

    پاسخ
    • دوست عزیز
      این موارد برای دوستانی است که اجاره نشینی را به مالک شدن ترجیح میدهند و ما به آنها میگویم چرا باید به جای اجاره نشینی در خانه خودشان زندگی کنند؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید