نکات کلیدی حین خرید ملک

نکاتی که باید هنگام خرید ملک به آن توجه کنیم

در این مقاله قرار است با هم نکات قابل توجه در خرید ملک که شامل خرید خانه، خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید مغازه و خرید ویلا هست را باهم مرور کنیم.

قبل از هر چیزی قصد خود را از خرید خانه مشخص کنید. زیرا خرید ملک برای سرمایه گذاری یا خرید ملک برای استفاده شخصی دو شرایط متفاوت را شامل می شوند. اگر قصد شما از خرید ملک جهت سرمایه گذاری است، باید به این توجه داشته باشید که خرید زمین یا خانه کلنگی با زمین ارزشمند، بسیار با اهمیت تر از خرید ملک ساخته شده است.

برای خرید خانه باید به مواردی توجه داشت که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

  • بازدید از خانه

 حتما ملک مورد نظر را حضوری بازدید کنید. چرا که هیچ یک از راه های موجود جای بازدید حضوری و بررسی شخصی خودتان را نمی گیرد. فراموش نکنید که لیستی از نکاتی که برایتان اهمیت دارد را آماده کنید تا هنگام بازدید آن نکات را هم مورد بررسی قرار دهید.

 

  • نکات حقوقی هنگام خرید ملک

  • توجه به مبایعه نامه یا  قولنامه:

مبایعه نامه یا قول نامه همان قراردادی است که بنگاه معامله املاک بین خریدار و فروشنده می نویسد در این قرارداد شیوه پرداخت هزینه، انتقال سند و… نوشته می شود و با سند ملک تفاوت دارد. اگر سند به نام شما انتقال نیابد، تا زمانی که شما تمام تعهدات در قول نامه را انجام ندهید مالک به حساب نمی شوید.

  • نقش وکیل مالک:

اگر شما با شخص مالک، معامله نمی کنید و وکیل آن شخص اقدام به فروش کرده است، باید حتما از صحت وکالت نامه برای فروش ملک او،  اطمینان کسب کنید.

  • سند زمین:

سعی کنید ملکی را انتخاب کنید که دارای سند رسمی می باشد، زیرا برخی از زمین ها در گذشته قطعات بزرگ تری بودند و یک سند مادر داشتند و با تقسیم شدن قطعات، بصورت قولنامه ای مالکیت انتقال داده شده است. برای انتقال و خرید و فروش زمین دارای سند رسمی ارزش بیشتری نسبت به سند دستی دارد.

  • مشخصات کلی در سند ملک:

قبل از خرید ملک باید سند ملک را بررسی کنید و مشخصاتی که در سند برای ملک آمده است را با مشخصات ملک، تطابق دهید.

  • خرید ملکی که به ارث رسیده:

برای خرید این دسته املاک در زمان فروش باید تمامی وراث حضور داشته باشند.

همچنین هنگام خرید ملک باید به این موارد توجه کنید. 1- در رهن نبودن خانه 2- عدم توقیف ملک توسط مراجع قضایی 3- توجه به درصد مالک بودن اوقاف و شهرداری در ملک 4- مالکیت فروشنده بر ملک یا اگر ملکی چند مالک دارد، همه ی مالکان آن برای فروش باید حضور داشته باشند 5-سند دار بودن ملک 6-ملک مورد نظر دارای یک سند مالکیت باشد و چند نفر همزمان ادعای تمامیت آن را نکنند( دعوایی نباشد).

  • زمان خرید

بهترین زمان برای خرید خانه برای هر فرد متفاوت است با این حال، باید برای خرید خانه مخصوصا خانه ویلایی و آپارتمان ، به ماه و زمان خرید، توجه داشته باشیم.

فصل تابستان فصل جابجایی و خرید و فروش خانه است. همین امر باعث شده که قیمت ها در این فصل بیشتر از دیگر زمان های سال باشند و سر مشاوران املاک هم شلوغ تر از زمان های دیگر سال!

در فصل های دیگر مانند بهار و پاییز و زمستان، تقاضا خرید و فروش عموما کمتر از تابستان است پس قیمت املاک پایین تر می باشد. با این حال خرید و فروش ملک در فصل زمستان از همه ی زمان های سال تقاضا کمتری دارد و همین باعث شده قیمت خانه در زمستان از همیشه کمتر باشد اما در این فصل عرضه هم کم تر است یعنی صاحب ملک های کمتری خواستار فروش ملک خود هستند. این باعث می شود در زمستان گزینه های کمتری هم داشته باشیم.

همانطور که میدانیم بازار املاک در ایران تحت تاثیر عوامل بسیاری است اما کاملا واضح است که یا در شرایط رکود است یا در شرایط رونق. اقدام برای خرید در شرایط رکود بازار ملک به سبب پایین بودن قیمت ها، بهترین تصمیم است، گرچه فروشندگان زیادی مایل به فروش ملک خود نمی شوند.

  • نقش معامله گران املاک در خرید ملک

برخی وجود مشاوران و معامله گران ملک را تایید نمی کنند و ممکن است به آن ها اعتماد نداشته باشند، اما باید خاطر نشان کرد بهترین افرادی که می توانند به شما در خرید ملک کمک کنند، مشاوران املاک هستند.

به مکان ملک دقت کنید. اگر ملک مورد نظر جایی برای پیشرفت ندارد صرفا بخاطر معماری و تزئینات داخلی، ملک را برای خرید انتخاب نکنید.

برای سرمایه گذاری بهتر است زمین خریداری شود. خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری ریسک زیادی دارد زیرا با افزایش سن آپارتمان، از ارزش آن کاسته می شود.

با توجه به موارد گفته شده، زمانی که شما ملکی را از جهت مکانی و طراحی داخلی بررسی کردید و تصمیم به خرید آن گرفتید باید تمامی نکات حقوقی آن را هم مورد بررسی قرار دهید. همچنین زمان خرید خانه از لحاظ قیمتی بسیار اهمیت دارد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اسحاق عبدلی
    فروردین 18, 1402 4:10 ب.ظ

    واقعا مقاله خوبی بود ممنونم ازتون. اگر همه ما قبل از معامله ویلا و آپارتمان به این نکات توجه کنیم، کلی از مشکلات و چالش هامون حل میشه

    پاسخ
    • سپاس از شما دوست عزیز

      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده

      امیدواریم سایر دوستانی که قصد خرید ملک دارن بتونن از این نکات استفاده کنند و یا خرید خوبی رو تجربه کنند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید