مزایا و محدودیت ملک نسبت به بورس

همه ما می‌دانیم که سرمایه گذاری در یک بازار با ریسک همراه است. اغلب هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب بازار مورد نظر، سوال های زیادی به ذهنمان می‌آید که نمی‌توان پاسخ واضح و روشنی به آن‌ها داد. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب سرمایه گذاری در دو بازار ملک و بورس آشنا کنیم.

ریسک، چاشنی سرمایه گذاری است!

انتخاب هر محل سرمایه گذاری با مزایا و معایبی همراه است. انتخاب بهترین محل سرمایه گذاری به اولویت‌های شخصی، سرمایه اولیه، ‌میزان ریسک پذیری و حتی سبک زندگی شما بستگی دارد.

درست است که دنیای سرمایه‌گذاری پر از ریسک و چالش است؛ اما باید بدانیم که نمی‌توان دست روی دست گذاشت و به انتظار نشست؛ کمی ریسک پذیری می‌تواند شانس ما را برای داشتن سود بیشتر، افزایش دهد. از طرفی می‌دانیم افرادی که اهل ریسک هستند، همواره افراد نزدیک‌تری به پول و ثروت هستند.

البته از این نکته نیز نباید غافل شد که برای سرمایه‌گذاری باید یک استراتژی مناسب داشته باشیم. هوش، مهارت و استراتژی در کنار تجربه به بیشتر شدن پول و امنیت مالی شما کمک می‌کند.

سرمایه گذاری در ملک یا بورس؟

با تغییر سبک زندگی و به وجود آمدن شیوه های جدید برای حفظ ارزش پول و سرمایه، کمتر کسی را می بینیم که مثل زمان های گذشته، اموال خود را میان رختخوابش پنهان کند و یا از صندوق های امانات کمک بگیرد. بلکه اکثر مردم تمایل دارند روش های نوین را یاد گرفته و از آن ها به نفع خودشان استفاده کنند.

حال در این مقاله درباره تفاوت سرمایه گذاری در دو بازار ملک و بورس و مزایا و معایب آن ها صحبت می کنیم تا بتوانیم انتخاب درستی متناسب با شرایط که داریم داشته باشیم.

مزایای سرمایه‌گذاری در ملک

  1. آسایش و امنیت بیشتر

وقتی در ملک خودتان کار و زندگی می کنید آسایش و آرامشی را تجربه خواهید کرد که در شرایط مستاجری به هیچ عنوان تجربه نمی کنید.

     2. درآمد ثابت ماهیانه

سرمایه گذاری در املاک، برای شما یک درآمد نقدی فراهم می کند. این جریان پول ثابت و قابل اطمینان به صورت ماهانه برایتان تامین می شود. این در حالی است که در بسیاری از سرمایه گذاری ها تنها در بلند مدت یا زمان فروش، نقدینگی خوبی را کسب می کنید.

  1. محدودیت در کلاهبرداری

در ملک به دلیل اینکه می توانید به طور فیزیکی نظارت داشته باشید، احتمال کلاهبرداری کمتر است. شما برای اطمینان بیشتر می توانید ملک مورد نظر را بررسی کرده و از سابقه مستاجران مطمئن شوید. برای احتیاط بیشتر نیز قبل از انجام معامله از مشاور املاک کمک بگیرید. خرید و فروش و معاملات را طبق اصول پیش ببرید تا گرفتار مشکلات کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه نشوید.

معایب سرمایه گذاری در ملک

  1. نظارت 24 ساعته

در مقایسه با بازار بورس، شما باید وقت بیشتری را صرف رسیدگی و نظارت به ملک خریداری شده کنید. شما با خرید یک خانه، در 24 ساعت شبانه روز باید آماده باشید تا هرگونه اتفاق احتمالی مانند ترکیدن لوله آب، خرابی وسایل گرمایشی، نشت گاز و … را مدیریت کنید.

  1. هزینه های مداوم

اگر خانه ای که خریده اید خالی باشد، شما در ماه مجبور هستید تا هزینه هایی مانند قبوض مختلف، مالیات، عوارض، شارژ و … را پرداخت کنید. بنابراین بخشی از درآمد شما صرف این هزینه ها می شود و اگر خانه برای مدت زمان زیادی خالی از سکنه باشد، به نفع تان نخواهد بود.

  1. ارزش مسکن

زمانی که در بخش املاک و مستغلات سرمایه گذاری می کنید باید پیش بینی کنید که با گذشت زمان و افزایش تورم، ارزش ملک شما چگونه تغییر می کند. اگر شرایط اقتصادی و بازار املاک نامناسب باشد، ممکن است شما نیز برای بهره برداری از سودتان دچار مشکل شوید.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

  1. نیاز به سرمایه اندک

در بورس برخلاف بازار ملک، می توانید با کمترین مبلغ شروع کنید. شما می توانید از کمتر از یک میلیون تومان تا چند میلیارد تومان در بازار بورس سهام بخرید و کسب سود کنید. هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد. به همین دلیل است که بورس برای خیلی ها بازار مناسب تری است.

  1. نقد شوندگی بسیار بالا

شما در بازار بورس به سرعت می توانید سهام خود را بفروشید و آن را به پول تبدیل کنید. این کار در عرض چند دقیقه انجام می شود. در مقابل اگر فرض کنید که ملکی را خریده اید، فروش آن می تواند هفته ها یا حتی ماه ها زمان ببرد مخصوصا در شرایطی که تمایل به خرید ملک در بازار کم باشد.

  1. شراکت طولانی مدت

یکی از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس و سهام، دوام و طول عمر آن است. با خرید یک سهام در واقع بخشی از تجارت آن کسب و کار را خریده اید.

معایب سرمایه گذاری در بورس

  1. رفتارهای هیجانی

برای سرمایه گذاری مطمئن در بازار بورس شما باید بتوانید در لحظه بهترین تصمیم را اتخاذ کرده و طبق آن عمل کنید. سودآوری بازار سهام در طولانی مدت ثابت شده است اما ممکن است بعضی افراد در لحظه دچار هیجانات شوند و سهامی را بخرند یا به فروش برسانند. بیش از حد شتاب زده عمل کردن می تواند سهام شما را دچار ضرر و زیان جبران ناپذیری کند.

  1. نوسانات در بورس

قیمت سهام در کوتاه مدت در بورس می تواند دچار نوسانات شدید شود اما این تغییرات نباید شما را مضطرب کند. به طور مثال شما یک سهم 20 هزار تومانی می خرید و در لحظه ممکن است ارزش سهم شما سقوط کرده یا افزایش پیدا کند، این همان میزان ریسک پذیری بورس است. اگر به دنبال کسب درآمد سریع هستید، این نوسانات به زیان شما خواهند بود.

  1. رکود

اگر در سهام شرکت هایی سرمایه گذاری کرده اید که جای رشد و پیشرفتی ندارند، به نظر نمی رسد در یک بازه زمانی مشخص، ارزش سهام شما با رشد چندانی مواجه شود.

نتیجه گیری

سرمایه گذاری در هر کدام از بازارهای سرمایه در کنار اینکه همراه با ریسک است، می تواند در طولانی مدت برای شما سود آور باشد. تنها با در نظر گرفتن استراتژی مناسب می توانید از سرمایه خود محافظت کنید و ضمن بهره بردن از سود، فعالیت خود را نیز گسترش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید