مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
  • نویسنده : سبحان قاسمیان
  • موضوع : پیش انداز مالی برای کسب‌وکار
  • سایر آثار نویسنده : کتاب کارمندی یا کار آفرینی؟ _ کتاب 12 ماه یا 12 سال؟
  • مقالات مرتبط : خرید ملک

استفاده از روش پس انداز برای ذخیره سازی مالی معمولا دوامی ندارد. بعد از چند ماه شروع در انبوهی از هزینه‌ها و کارهای روزانه کسب‌وکار و زندگی غرق می شویم. بنابراین ذخیره سازی مالی به فراموشی سپرده می‌شود.

ذخیره سازی مالی عاملی حیاتی برای بقا کسب‌وکار

کسب‌وکارهای زیادی را دیده ام که سود قابل توجه ای داشته اند. تمام این سود را صرف توسعه کارشان و یا افزایش هزینه‌ها کرده‌اند. بنابراین به فکر ذخیره سازی نبوده اند. ناگهان یک بحران اتفاق می افتد. مثلاً زمینه کاری در معرض تغییر قرار می گیرد. سلیقه های مشتریان تغییر می کند. حادثه ای مثل آتش سوزی، زلزله و غیره اتفاق می افتد.

کسب‌وکارهایی که چند روز تعطیل می شوند در معرض خطر نابودی قرار می گیرند. چون هیچ ذخیره ای برای استفاده در شرایط بحرانی ندارد.

کسب‌وکار هم همانند خودمان نیاز به ذخیره سازی دارد. بنابراین باید احتمال بحران و تعطیلی را پیش بینی کنیم و مقداری ذخیره مالی برای استفاده در شرایط تعطیلی داشته باشیم. تا بتوانیم هزینه‌های ثابت نگهداری کسب‌وکارمان مثل: هزینه پرسنل، اجاره، بیمه و… را پرداخت کنیم.

پیش انداز راهکاری عملی برای ذخیره سازی مالی

روشی که من سالها در کسب‌وکارهای مختلف امتحان کرده ام و از نتیجه آن صد درصد مطمئن هستم روش پیش انداز است. در این روش در زمان هدفگذاری و برنامه ریزی سالیانه مقدار ذخیره مالی مورد نظر را مشخص می کنیم. مثلاً هدف می گذاریم در پایان سال مبلغ 120 میلیون تومان ذخیره مالی داشته باشیم. بنابراین در هرماه باید مبلغ 10 میلیون تومان از سود کسب‌وکارمان را پس انداز کنیم.

بیش از 50 درصد سود کسب‌وکارتان را حق ندارید ذخیره کنید!

حدود50 درصد سودتان را خرج خودتان و کسب‌وکارتان کنید. از 50 درصد باقی مانده می‌توانید برای ذخیره سازی و سرمایه گزاری استفاده کنید.

شاید سودتان کمتر از مبلغ تعیین شده برای ذخیره سازی است. مثلاً در حال حاضر ماهانه فقط 5 میلیون تومان سود دارید. پس به دنبال راههایی برای افزایش سود کسب‌وکارتان باشید.

راهکارهای افزایش سود کسب‌وکار

دو راهکار ساده برای افزایش سود کسب‌وکارتان دارید:

  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش درآمد

برای کاهش هزینه‌ها هرماه روی یکی از منابع هزینه‌ای متمرکز شوید و شروع به کاهش آن کنید. مثلاً هزینه تلفن را 10 درصد کم کنید. ماه بعد هزینه تبلیغات کم بازده را کم کنید. با این روش به‌راحتی می‌توانید در شش ماه، هزینه‌هایتان را تا 50 درصد کاهش دهید. بجای اینکه بگویید نمی‌شود، بپرسید چگونه می‌شود؟

فیلم افزایش سود کسب‌وکار را ببینید.

راهکار افزایش سود از طریق افزایش درآمد هم ساده است. برای افزایش درآمد مهم‌ترین کاری که می‌تواند سودتان را چند برابر کند افزایش فروش است. تمرکزتان را روی بهبود فروش بگذارید. خودتان را با کارهای لذت بخش کسب‌وکارتان سرگرم نکنید. فروش مهم‌ترین کار شماست.

هر روز مشتریان بهتری را به سمت کسب‌وکارتان جذب کنید. خدمات عالی ارائه دهید و با قیمت‌های بالاتری بفروشید.

فیلم بازاریابی ساده را ببینید.

پولتان را سرمایه گزاری کنید.

نگهداری پول نقد شاید کاری عاقلانه نباشد. شما به اندازه نیاز هزینه‌ای یک ماه کسب‌وکارتان می‌توانید پول نقد داشته باشید. مابقی ذخیره مالیتان را باید سرمایه گزاری کنید.

محل های مختلفی برای سرمایه گزاری وجود دارند مثل:

  • بورس
  • ملک
  • بیمه
  • کسب‌وکار
  • ارز
  • طلا
  • و…

بهتر است در برنامه خود داشته باشید که حداقل در دو تا سه محل متنوع سرمایه گزاری کنید. هرکدام از محلهای سرمایه گزاری دارای مزایا و محدودیت‌هایی هستند. بنابراین بجای اینکه تمام مزایا را در یک محل سرمایه گزاری جستجو کنید می‌توانید در چند محل متنوع سرمایه گزاری کنید. تا خیالتان راحت‌تر شود.

برای سرمایه گزاری و انتخاب محل مناسب سرمایه گزاری با توجه به شرایطی که دارید حتماً از افراد باتجربه مشورت بگیرید. مخصوصاً کسانی که در محلهای مختلف سرمایه گزاری کرده‌اند. این افراد می‌توانند مزایا و محدودیت‌های محلهای مختلف سرمایه گزاری را به شما بگویند.

یکی از محاسن سرمایه گزاری این است که می‌تواند علاوه بر ذخیره بودن، درآمدزا هم باشد. مثلاً در بورس سرمایه گزاری کردید. شاید رشدی در قیمت سهام وجود نداشته باشد. ولی احتمالاً هر سال مبلغی سود سهام به حساب شما واریز می‌شود. یا ملکی خریده اید و با اجاره دادن آن هرماه مبلغی اجاره درآمد دارید.

خلاصه

تمام سودتان را خرج نکنید. برای ذخیره مالی برنامه داشته باشید. هرماه ابتدا مبلغ ذخیره سازی را از سودتان برداشت کنید. ذخیره مالی تان را سرمایه گزاری کنید. حداقل در دو تا سه محل مناسب سرمایه گزاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید