کارآفرینان،کسب و کار،کسب و کاراینترنتی

8 اشتباه رایج کارآفرینان ایران

اگر به تازگی کسب وکاری جدید را شروع کرده اید یا ایده آن را در سر میپرورانید، بهتر است همین ابتدا به شما بگوییم که راه طولانی و سختی پیش رو دارید. چالشها و اشتباهات همیشه در مسیر زندگی ما چه فردی و چه شغلی وجود دارند و چاره ای جز روبرو شدن با آنها نداریم. اما نگران نباشید ما در این مقاله میخواهیم به چند اشتباه رایج کارآفرینان  که ممکن است برای هر کسب وکار یا فرد کارآفرین رخ دهد اشاره کنیم تا شما با آگاهی از آنها بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

 

 موفقیت با اشتباه کردن پیوند خورده است  

 

خیلی از کارآفرینان با راه اندازی کسب وکار خود به دنبال بهترین مسیر هستند و میخواهند در کوتاهترین زمان ممکن به اهداف خود برسند. اما اغلب به دلیل نداشتن چشم انداز دچار شک و تردید و یا مرتکب اشتباهاتی میشوند. همان طور که گفتیم اشتباه کردن بخشی از روند زندگی فردی یا شغلی است زیرا این اشتباهات هستند که به ما درسهای بزرگی میدهند که نامشان را تجربه میگذاریم.

پس نگران نباشید چون رخ دادن این اشتباهات فقط مختص شما نیست. در واقع برای رسیدن به موفقیت در کارهایتان باید اشتباه کنید. اما بعضی اشتباهات کوچک و برخی دیگر بزرگ و جبران ناپذیرند. در ادامه مقاله میخواهیم به شما بگوییم با انجام دادن یا ندادن چه کارهایی میتوانید تا حدی از وقوع اشتباهات بزرگ جلوگیری کنید.

اشتباه شماره یک: انجام دادن تمامی کارها به تنهایی

وقتی هنوز تجربه کافی برای انجام تمام کارها ندارید واقعا عاقلانه به نظر نمیرسد که بخواهید به تنهایی از پس انجام آنها بربیایید. پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید بهتر به نتیجه مطلوب برسید با افراد جدید درحوزه کاری خودتان ارتباط بگیرید و تا جایی که میتوانید از تجربیات و تخصص آنها بهره ببرید. گسترش دادن دایره ارتباطات باعث میشود روز به روز با افراد و فرصت های بیشتری آشنا شوید که احتمال موفقیت شما را دو چندان خواهد کرد.

اشتباه شماره دو: عجله داشتن برای رشد و توسعه 

اگر کسب وکار شکل گرفته شما در زمانی کمتر از چیزی که انتظارش را داشته اید به موفقیت اولیه برسد، ممکن است وسوسه شوید تا آن را با سرعت بیشتری گسترش دهید اما این کار اصلا به نفع شما نخواهد بود. زیرا رشد و توسعه سریع مانع شناخت دقیق نیازهای مشتریان میشود. از طرف دیگر این کار شما را با هزینه های زود هنگامی روبرو میسازد که توانایی پرداخت آنها را ندارید. بنابراین از روی شتابزدگی تصمیم نگیرید و به فکر تقویت پایه های کسب وکارتان باشید تا بعدا بتوانید هوشمندانه رشد کنید.

کارآفرینان،کسب و کار، کسب و کار اینترنتی
کارآفرینان،کسب و کار، کسب و کار اینترنتی

اشتباه شماره سه: نداشتن برنامه و استراتژی برای کار

با اینکه همه ما میدانیم اگر طرح و برنامه دقیقی برای کار نداشته باشیم به زودی با شکست مواجه میشویم اما متاسفانه هنوز هم افرادی هستند که بدون داشتن استراتژی مشخص، کار خود را آغاز میکنند و آن را جدی نمیگیرند. داشتن استراتژی واضح و روشن به شما کمک میکند تا برداشتن گامهای بعدی برایتان آسانتر شود. مسئله مهم این است که مسیر خود را درک کنید و مطمئن شوید روی چیزی تمرکز کرده اید که برایتان اولویت داشته و باعث پیشبرد کارتان میشود.

اشتباه شماره چهار: قیمت گذاری اشتباه بر روی محصولات یا خدمات

در بسیاری از موارد، کمبود اعتماد به نفس یا ترس از شکست موجب میشود محصولات یا خدماتمان را با قیمتی کمتر از قیمت اصلی آن عرضه کنیم. انجام این کار بسیار خطرناک است و ارزش منحصر به فرد شما را تضعیف کرده و در طولانی مدت باعث دلسردی و ناامیدی میشود. بهترین کار برای رفع این مشکل کشف قیمت واقعی محصول و خدمات و فروش با همان عدد است.

اشتباه شماره پنج: قبول کردن جواب “نه” و تسلیم شدن

اگر به عنوان کارآفرین یا صاحب یک کسبوکار با شنیدن جواب نه ناامید و تسلیم شوید در واقع دچار یکی از اشتباهات رایج کسبوکارتان شده اید. کارآفرینان موفق میدانند که شنیدن جواب نه از سوی سرمایه گذاران یا مشتریان به معنای این نیست که آنها هیچ وقت تمایل به سرمایه گذاری یا خرید ندارند بلکه این جواب یعنی فعلا نه! کارآفرینان ضعیف، جواب نه را نشانه ای برای تسلیم شدن میبینند، در حالی که کارآفرینان موفق آن را به عنوان یک بازخورد ارزشمند تلقی کرده و برای بهبود کیفیت خدمات و محصولاتشان از آن بهره میبرند.

اشتباه شماره شش: عدم پیش بینی تغییرات

امروزه زندگی در دنیای تکنولوژی موجب شده تا شاهد تغییرات سریع و روز افزون در تمام صنایع باشیم. انکار کردن این تغییرات یا نادیده گرفتن آنها یکی از اشتباهاتی است که ممکن است برای هر کسبوکاری پیش بیاید. برای اینکه جلوی رخ دادن این اشتباه را بگیرید لازم است همواره خود را به روز نگه داشته، نیازهای جدید مشتریان را رصد کرده و برای مواجهه با تغییرات آماده باشید.

کارآفرینان،کسب و کار، کسب و کار اینترنتی
کارآفرینان،کسب و کار، کسب و کار اینترنتی

اشتباه شماره هفت: نداشتن انعطاف در رابطه با طرح کسب وکارتان

همان طور که پیشتر گفتیم ممکن است در این راه از سرمایه گذاران یا مشتریان، نه بشنوید و یا تکنولوژیهای جدید باعث اختلال در کسبوکار شما شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که طرح کسبوکار شما وحی منزل نیست بلکه فقط نقشه ای است که شما را در مسیر نگه میدارد. بنابراین لازم و ضروری است که غرور خود را کنار گذاشته و انعطاف پذیری را یاد بگیرید.

اشتباه شماره هشت: رها کردن سریع کار

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در هر کسبوکاری وجود دارد، ناامیدی و دست کشیدن سریع کارآفرین هنگام رویارویی با مشکلات است. در کنار اینکه شما ایدههای خوبی برای شروع و راه اندازی یک کار دارید باید کمی سماجت را نیز تمرین کنید. کارکردن روی ایدهها و صیقل دادن آنها ممکن است فرایندی زمان بر باشد اما اگر پشتکار داشته و صبور باشید، در نهایت میتواند نتایج مطلوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. رها کردن سریع کار جز حسرت و پشیمانی در آینده چیز باارزشی برای شما نخواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا به شما درباره چند مورد از اشتباهات یک کسبوکار آگاهی بدهیم و بگوییم که هم در زندگی و هم کسبوکار اشتباهاتی وجود دارند که اجتناب از آنها همیشه آسان نیست. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نباید بعد از اشتباه کردن و شکست خوردن، اشتیاق خود به ادامه مسیر را از دست بدهید. همچنین لازم است بدانید اشتباه کردن بزرگترین مشکل شما نیست و همیشه میتوانید از این اشتباهات درس گرفته و از تکرار آنها در آینده جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید