کارمند یا کارآفرین

چرا باید بجای کارمند،کارآفرین استخدام کنیم؟

ممکن است در اولین برخورد با عنوان مقاله ، ذهن شما به این مشغول شده باشد که مگر میشود که خود او کارآفرین است و صاحب کسب و کاری میباشد را به عنوان کارمند استخدام کرد؟چگونه؟

در اینجا منظور از کارآفرین افرادی با اخلاقیات کارآفرینی و روحیات کارآفرینانه می باشد و در ادامه به شما توصیه میشود افراد با ویژگی های خاص را استخدام کنید.

ویژگی رفتاری افراد کارآفرین

اول از همه باید توجه داشته باشید که هر فردی با تقویت یک سری رفتار میتواند کارآفرینانه فکر کند و کارآفرینانه رفتار کند پس کارآفرین بودن ذاتی نیست! بلکه به راحتی میتوانید با تقویت این رفتار ها از خود یک فرد کارآفرین خلق کنید.

ویژگی کارآفرینان:

1.افرادی که به دنبال موفقیت هستند اما راه را آهسته و پیوسته طی میکند.

2.افرادی که اعتماد به نفس دارند و پشتوانه اعتماد به نفس خود را تخصص خود می دانند و به دنبال ارتقاء آن میباشند.

3.این افراد ابراز عقیده میکنند البته در قالب چارچوب هایی که برای آنها تعیین شده و مربوط به کار و حوزه مرتبط خود میباشد. ایده های نو خود را با شما در میان می گذارند.

4.چشم انداز و هدف برای زندگی کاری و شخصی خود دارند و برای آن برنامه ریزی می کنند.

5.مرکز کنترل درونی دارند بدین معنی که تحت تاثیر شرایط بیرونی قرار نمی گیرند و خود برای خود تصمیم میگیرند.

6.تفکر مثبت دارند:اولین قدم برای تغییر خود و زندگی خود را بر میدارند و شرایط محیطی که تحت تصرف آن نیست و در آنها نقشی ندارند را بهانه انجام ندادن کار خود نمی کنند بلکه برروی شرایطی که میتوانند تغییر دهند تمرکز میکنند.

7.عاشق محیط های پویا هستند و برای پیشرفت خود گام برمیدارند و دنبال یک شبه ره صدساله رفتن نمی باشند! صبور بودن در این افراد بسیار به چشم میخورد.

8.فکرهای بزرگ دارند اما کوچک عمل میکنند تا کمترین ضرر را از خطرات موجود شاهد باشند.درواقع ریسک پذیری متعادلی دارند و ریسک حساب شده میکنند پس واضحا نتایج کار آنها عمدتا در بلندمدت مشخص میشود.

9.فرصت ها را میشناسند و چالش و حل چالش را دوست دارند.ابهام را می پذیرند و آن را بخشی از زندگی میدانند تا با شرایط غیرقابل پیش بینی راحتتر روبرو شوند.

10.همدلی و همکاری را ارج می نهند و برای موفقیت خود تلاش میکنند.

11.به کسب و کار شما و راه آن علاقه داشته باشد.اهداف سازمان را قبول کند و در جهت آن کار کنند.

اگر شما تنها چند نفر را درهربخش سازمان با این ویژگی ها و تفکرات داشته باشید ، میتوانید به سرعت پیشرفت کسب و کار خود را مشاهده کنید.

ما باید برای کسب و کار خود یک فرهنگ کار مناسب ایجاد کنیم و فضا را اینگونه طراحی کنیم تا افرادی که علاقه دارند در سازمان ما فعالیت کنند،احساس امنیت روانی داشته باشند و کار خود را به خوبی انجام دهند.

برآیند استخدام افراد با ویژگی کارآفرینی:

حال به چند نمونه از نتیجه و برآیندهای وجود افراد بااخلاق کارآفرینانه در کسب و کار را بررسی میکنیم:

1.دادن ایده های نو باعث میشود کسب و کار شما یکنواخت نباشد و اگر به آنها و ایده هایشان اعتماد کنیدو قدرت ریسک پذیری خود را افزایش دهید موجب پویایی کسب و کار خود می شوید.

2.شاید در سر این افراد زدن کسب و کار خودشان باشد و می خواهند در آینده  ایده های خود را عملی کنند این باعث میشود که کسب و کار شما را مکانی برای کسب تجربه ببیند و برای پیشرفت آن تلاش کنند تا نتایج مطلوبی بدست آورند.

باید بخاطر داشته باشید که موضوع ترک سازمان و از دست دادن نیروی انسانی مسئله بزرگی برای سازمان است اما اگر سازمان مدیریت منابع انسانی قوی داشته باشد میتواند نیروی تازه نفس خلاق و کارآفرین جدید را استخدام کند.

3.یکی از موضوعات اصلی یک کسب و کار بررسی SWOT آن و تحلیل آن میباشد.افراد با رویکرد کارآفرینانه سعی میکنندهمواره مشکلات و تهدیدهای محیط را بسنجند و درجهت نجات یافتن از دام تهدیدات گام بردارند.عمده دیدگاه این افراد به موضوعات به صورت تحلیلی و همه جانبه میباشد.

قطعا نباید از افراد تازه کار توقع داشت که بسیارحرفه ای عمل کنند اما اگر فرد باتجربه ای باشد خوب می دانید که این افراد قابلیت حرفه ای شدن را دارند پس در ابتدا به آنها سخت نگیرید.

4.یک فرد با رویکرد کارآفرینانه سعی می کند از تمام امور سر در بیاورد و بتواند بسیاری از کارها را خودش انجام دهد این امر موجب میشود که کسب و کار نیازی به استخدام افراد با تخصص های گوناگون نداشته باشد.

این افراد علاقه مند به یادگیری تخصص های بسیاری میباشند گرچه باید دو نکته را در نظر داشته باشیم : اول اینکه بابت تمامی کاری که برای ما انجام میدهند به طور عادلانه حقوق و دستمزد را به آنان پرداخت کنیم و دوم اینکه سپردن کارهای متفاوت به یک نفر آن هم به صورت همزمان ممکن است تمرکز افراد را مختل کند و نتواند کارها را باکیفیت بالا به شما تحویل دهند.

در انتها باید توجه داشته باشید که سازمان شما برای استخدام و جذب نیروهایی با نگرش کارآفرینانه باید محیط سازمان را طوری طراحی کنید که این افراد مشتاق کار با شما شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید