خانه بخریم یا بسازیم!؟

وسوسه انگیز است که از صفر شروع کنید و خانه­ ی خود را بسازید. خانه ­ای که همه ­ی آنچه از یک فضای زندگی می­خواهید، را داشته باشد. اما ممکن است ساخت یک خانه آنقدر هم که تصور می­کنید آسان و مقرون به صرفه نباشد؟! قبل از اینکه در مورد ساخت یا خرید خانه تصمیم ­گیری کنید، فاکتورهای مختلفی را باید در نظر بگیرید. این مقاله شامل مزایا و معایب هر یک می­شود. با ما همراه باشید تا دریابید که بهترین گزینه برای شما چیست.

ساخت خانه­ ی جدید

ساختن خانه ­ی جدید می­تواند یک ماجراجویی باشد. شما با هر ماجراجویی، مراحل پر فراز و نشیبی را تجربه خواهید کرد. در ادامه مزایا و معایب ساخت خانه آورده شده است که خوب است آنها را در نظر بگیرید.

 

مزایای ساخت خانه

بزرگترین مزیت ساخت خانه این است که می­توانید دقیقاً همان چیزی را که می­خواهید بدست آورید، البته تا جایی که در محدوده­ ی بودجه­ ی شما بگنجد. شما میتوانید خانه­ی خود را از صفر تا صد طراحی کرده و بسازید. همچنین می­توانید با انتخاب مواردی همچون کفپوش، در و پنجره، رنگ دیوارها و ویژگی­ های دیگر، خانه خود را برای پاسخگویی به نیازهایتان، شخصید­سازی کنید. از دیگر مزایای ساخت خانه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

خانه ­های جدید معمولاً مطابق با استانداردهای جدید ساخته می­شوند. در صورت ساخت خانه، شما اولین مالک آن هستید و به این زودی­ ها نباید نگران تعمیرات و تعویض ­ها باشید، زیرا همه چیز جدید است. هیچ رقابتی بین شما و دیگر خریداران خانه وجود ندارد. در خانه ­های جدید از مواد سمی مانند آزبست یا رنگ­های حاوی سرب استفاده نمی­شود. خانه ­های جدید از نظر مصرف انرژی بهینه می­باشند.

 

معایب ساخت خانه

ساختن خانه جدید هر چقدر که هیجان انگیز باشد، می­تواند یک تجربه ­ی مالی استرس ­زا نیز باشد. مطمئناً، به همان اندازه که شما فضای زندگی خود را سفارشی احداث کنید، به همان اندازه هم برای انجام آن، مسئولیت­ ها و استرس­های مختلفی را تجربه خواهید کرد.

مسلما ساخت خانه جدید بسیار زمانبر خواهد بود، انتقال به خانه خودتان ممکن است بسیار بیشتر از زمانی که قصد خرید یک خانه ساخته شده را دارید، طول بکشد. در صورت فراهم بودن تمام امکانات به غیر از امور اداری، احداث یک آپارتمان ۴ طبقه ۶ ماه به طول می‌انجامد. با این حال، اگر با آب و هوای نامناسب، نایاب شدن مواد و مصالح ساختمانی، یک فاجعه طبیعی یا یک خطای انسانی روبرو شوید، روند ساخت و ساز حتی ممکن است بیشتر به طول بیانجامد. این در حالیست که برای خرید یک خانه زمان بسیار کمتری مورد نیاز است.

علاوه بر این احتمالاً نیاز به مکانی دارید که تا زمان ساخته شدن خانه جدید در آن ساکن باشید. همچنین شما باید درباره­ی موارد زیادی از قبیل نقشه­ی ساختمان، مواد و مصالح، طراحی دکوراسیون داخلی و … تصمیم بگیرید. علاوه بر همه­ ی این­ ها نرخ تورم و رشد سرسام آور قیمت مصالح ساختمانی را نیز باید در نظر بگیرید.

 

خرید خانه

وقتی صحبت از سنجش مزایا و معایب خرید خانه می­شود، این مسئله اغلب به این موضوع خلاصه می­شود که شما تا چه اندازه مایل به سازش هستید و آیا توانایی پرداخت هزینه ­هایی که پس از خرید خانه ممکن است ظاهر شوند را دارید.

مزایای خرید خانه

هنگام خرید خانه، دیگر مجبور به کنار آمدن با استرس خرید زمین، کار با یک پیمانکار و تصمیم ­گیری در مورد انجام بسیاری از کارها نخواهید بود. اگر فردی هستید که در انتخاب­ های خود وسواس به خرج می­دهید و یا انتخاب مواردی مانند رنگ دیوارها، کاشی و کفپوش شما را اذیت می­کند، خرید خانه­ی از پیش ساخته شده ممکن است برای استرس شما تسکین دهنده باشد. شما می­توانید هر چه سریع­تر به خانه خود نقل مکان کنید. همچنین نیازی به کاشت چمن یا درخت نخواهید داشت زیرا خانه یا آپارتمان شما به احتمال زیاد از قبل محوطه سازی شده است.

 

معایب خرید خانه

گرچه ساخت و طراحی خانه می­تواند استرس آور باشد، اما شما می­توانید هر آنچه را که می­خواهید داشته باشید. به دست نیاوردن همان چیزی که دقیقاً می­خواهید یکی از بزرگترین اشکالات خرید خانه است. در اینجا چند مورد دیگر وجود دارد. چنانچه خانه ­ی چند سال ساخت بخرید ممکن است رنگ آمیزی دیوارها، لوله ­کشی، برق­کشی و… نیاز به تعمیر داشته باشند. از آنجا که سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه ­ای که خریده ­اید، قدیمی است، ممکن است از کارآیی کمتری برخوردار باشد، در نتیجه شما هزینه ­های انرژی بیشتری را در طول سال متحمل خواهید شد.

حتی خانه ­های تقریبا نوساز نیز ممکن است کاملا با سلیقه و خواست شما مطابق نباشند و شما مجبور باشید آن را مطابق خواسته­ ی خود تغییر دهید.

 

سخن آخر

خرید خانه مقرون به صرفه ­تر است یا ساخت خانه؟

قیمت تمام شده ی خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه­ های ساخت خانه به قیمت زمین، قیمت مصالح، میزان شخصی ­سازی خانه، متراژ خانه و  هزینه های جانبی از قبیل جواز ساخت، نظام مهندسی، بیمه، انشعابات، مالیات، ثبت اسناد بستگی خواهد داشت. به این هزینه ­ها هزینه ­ی اسکان موقت (تا زمان ساخت خانه­ ی جدید) را نیز بیافزایید.

از جمله مشکلاتی که در سال­های گذشته گریبانگیر بازار مسکن شده، رشد سرسام آور قیمت زمین و همچنین نرخ تورم بالای مصالح ساختمانی است. در واقع با رشد مستمر و نجومی نقدینگی، و از آن جا که مصالح ساختمانی به دلیل معلوم بودن هزینه ­های ساخت، امکان سفته بازی کمتری دارد، عمده بار تورم در این بخش به قیمت زمین معطوف شده است. نتیجه نیز این شده است که طبق برآوردها، قیمت تمام شده ساخت و ساز، تنها حدود 25 درصد از هزینه یک واحد مسکونی را به خود اختصاص داده و مابقی به قیمت زمین تعلق دارد.

لذا توصیه می­شود که در میان آشنایان خود به دنبال کسانی باشید که قصد خرید خانه دارند و با بالا رفتن قیمت مسکن از خرید خانه بازمانده‌اند. با مشارکت هم اقدام به خرید زمین و ساخت یک آپارتمان کنید. در این راه می‌توانید از شرکت‌های ساخت و ساز مسکن کمک بگیرید و قیمت تمام شده ساخت و هزینه‌های آن را محاسبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید