7 اصل در واگذاری کارها به همکاران
1-شفافیت:
خیلی از کارآفرینان کارهای خود را واگذار میکنند ولی اصلاً به همکار خود نمیگویند که دقیقاً باید چهکاری انجام دهند. خیلی کلی صحبت میکنند و فکر میکنند چون خودشان مدت طولانی این کار را انجام دادهاند، حتماً همکارشان هم خیلی سریع تشخیص میدهد. انتظار دارند که همکارشان در عرض یک هفته در این کار به تسلط کامل برسند؛ باوجوداینکه، واضح و شفاف خواستههای خود را بیان نکردهاند.
2-تدریجی:
کارهایتان را بهصورت تدریجی واگذار کنید. هیچوقت در واگذار کردن کارهایتان عجله نکنید. کمکم کارهایتان را واگذار کنید تا همکارتان فرصت پذیرش و پیدا کردن مهارت برای انجام آن کار را داشته باشد.
3-استقلال:
کارهایتان را طوری واگذار کنید که کمترین وابستگی را به خودتان داشته باشد. شاید در اوایل مقداری وابستگی باشد و بخواهند از تجربیات و نظریات شما استفاده کنند اما در آینده باید طوری واگذار کنید که در هیچ مرحلهای وابستگی به شما نداشته باشد.
مثلاً کاری را در نظر بگیرید که چهار مرحله دارد، آخرین مرحله تائید خود شمارا هم میخواهد. دلیل آنهم این است که، خودمان وسواس داریم و میترسیم کار بهخوبی پیش نرود و نگرانیم که کیفیت کار افت کند. وقتیکه یک مرحله به ما وابسته است؛ این نتیجه میشود که، همیشه باید خودمان حضور داشته باشیم. مخصوصاً در کارهایی که تعداد همکاران زیاد است؛ خودمان کارمند کارمندانمان میشویم.
4-اختیار:
وقتی کاری را واگذار میکنید، اختیارات کامل آن کار را هم به همکارتان بدهید، مخصوصاً اختیار و قدرت تصمیمگیری. خیلی از کارآفرینان به فروشندگان خود میگویند که اگر زمانی لازم بود، تخفیفی به مشتریان بدهید اما مشخص نمیکنند که تا چند درصد میتوانند تخفیف دهند.
فروشندهی شما در موقعیتی به یک مشتری 10درصد تخفیف میدهد، مثلاً اگر از 7درصد بیشتر تخفیف دهید ضرر خواهید کرد. پس حدود اختیارات همکارتان را مشخص کنید. مثلاً بگویید بههیچعنوان بالای 6 درصد نمیتوانید تخفیف دهید.
5-سلیقه:
اگر مواردی است که سلیقهی خودتان متفاوت است اما این اختلافسلیقه هیچ تأثیری در کسبوکارتان ندارد، خیلی همکارانتان را مورد بازخواست قرار ندهید. سعی کنید اگر همکارانتان تصمیمهایی میگیرند، به آن احترام بگذارید. اگر این تصمیمگیری مشکلی ایجاد کرد، در یک فرصت مناسب و در آینده و در صورت تکرار این کار به او تذکر لازم را بدهید.
6-گزارش:
حتماً بعد از واگذار کردن، از همکار خود بخواهید یک خلاصهای از کارهایی که انجام میدهند در پایان ساعت کاریشان ثبت کنند؛ که اگر حتی یک هفته هم سرکار نبودید بتوانید با دیدن گزارشها، همکارتان را ارزیابی کنید.
7-بهبود:
دائماً در حال بهبود کارهایی باشید که به همکارانتان واگذار میکنید. مثلاً کاری را 5سال پیش به همکارمان واگذار کردیم و تا الآن حتی یکبار هم به آن سر نزدهایم تا ببینیم اصلاً این کار قابلیت بهبود یافتن دارد و یا خیر. همیشه معترضیم که چرا همکارانمان خوب کار نمیکنند و هیچ ابتکار و خلاقیتی ندارند. چون احتمالاً میترسند، جرئت انجام آن را ندارند، ریسکپذیریشان کم است.
پیشنهاد جالبی که من در چند کسبوکار مختلف دیدم این است که، یک روز با هرکدام از همکارانمان همراه شویم. مثلاً در ماه یک روز را اختصاص دهیم و چند ساعت در کنار همکارانمان آن کار را انجام دهیم تا متوجه شویم مشکلات آن فرد کجاست و با توجه به اختیارات و تجربیات بیشترمان به او کمک کنیم. شاید خیلی نیاز به دخالت نباشد اما از جهت بهبود کارشان به آنها کمک کنید.
2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
سلام مطالب ذکر شده بسیار خوب بود ولی در دستگاههای اجرایی به این صورت نیست و از واگذاری کار به همکار ترس و واهمه دارند چون با این کار رقیبی برای خودشان می شود .
سپاس از شما دوست عزیز
درست میفرماید اما اگر درست و اصولی و دوستانه واگزار گردد نه تنها شما رقیب نخواهید شد بلکه رفیق هم خواهید شد و در کارها با هم مشارکت خواهید کرد