آیا خرید ملک بدون واسطه گری دفاتر املاک ممکن میباشد؟

وقتی زمان جستجوی ملک فرا میرسد، دو گزینه پیش رو دارید: شما میتوانید به سراغ مشاورین املاک بروید یا اینکه به تنهایی در بازار گشت بزنید .اکثر افراد تصور میکنند که خرید ملک بدون واسطه امکان پذیر نیست و سراغ گرینه اول یعنی واسطه ها میروند تا ملکی متناسب با نیاز و بودجه آنها پیدا کنند. اما برخی دیگر نمیخواهند عاملیت دفاتر املاک را بپذیرند.  

اغلب مشاورین املاک نمیدانند شما دقیقا چه میخواهید.

تابحال شده برای خرید یا اجاره ملک مورد نظرتان به مشاورین املاک سر بزنید. شرط میبندم اکثر آنها به درستی به خواسته های شما گوش نمیدهند. هیچ کس به اندازه خود شما از آنچه مد نظر دارید آگاه نمیباشد، پس چرا خودتان آستین ها را بالا نزنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مایلید بدون واسطه، ملک مورد نظر خود را پیدا کنید، پیشنهاد میکنم با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه بدون مراجعه به دفاتر املاک، ملک مناسب خود را پیدا کرده و خریداری نمایید.  

اولویت های خود را لیست کنید.

اولویتهای افراد دربارهی ملک یا خانه ایدهآل متفاوت میباشد .مواردی مانند قیمت تمام شده ملک، نقشه خانه، نور و چشم انداز، شمالی یا جنوبی بودن ملک، متراژ، سال ساخت، محلهای که ملک در آن قرار گرفته، دسترسی به امکانات، تعداد طبقات، تعداد واحد در هر طبقه، دارا بودن آسانسور و پارکینگ و انباری و … میتواند از اولویتهای افراد در انتخاب ملک باشند .اما حتی بهترین ملک نیز نمیتواند تمام ویژگیهای مدنظر را دارا باشد. به همین سبب پیشنهاد میکنیم اولویتهای مهم خود را به ترتیب اهمیت لیست نمایید و با توجه به اولویتهایی که تهیه کردهاید، چک لیست بازدید ملک تهیه کنید.  

در مورد تک تک اولویت ها موارد مهم را مشخص نمایید.

ابتدا بودجه دقیق خود را مشخص نمایید. مشخص کنید که آیا امکان دریافت و باز پرداخت وام را دارید یا خیر. در مورد نقشه ملک مواردی که برای شما اهمیت دارد، مشخص نمایید. بررسی کنید که چه نوع چیدمانی نیازهای خانواده شما را برآورده میکند. به عنوان مثال، والدین یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است یک اتاق کودک در نزدیکی اتاق خواب خود بخواهند تا بتوانند به راحتی نوزاد خود را در طول شب بررسی کنند. با این حال والدین نوجوانان ممکن است ترجیح دهند اتاقهای خواب بچه ها برای حفظ حریم بیشتر در سمت مقابل خانه باشد. در خصوص محله مشخص نمایید که آیا یک محله در مرکز شهر و نزدیک به مراکز خرید با قیمت بالاتر را می پسندید یا یک محله در شهرکهای اطراف ولی با قیمت مناسبتر را. عواملی مانند دسترسی به مدارس و کیفیت آنها، وسایل حمل و نقل عمومی و مدت زمان رفت و آمد به محل کارتان را بررسی کنید. در خصوص سال ساخت این نکته را مدنظر قرار دهید که گرچه خانه های قدیمیتر قیمت مناسبتری دارند، اما عموما نیاز به تعمیر و بازسازی دارند و باید هزینهای را برای این موارد در نظر بگیرید.  

از فناوری اطلاعات کمک بگیرید.

رشد روزافزون فناوری اطلاعات تحول عظیمی را در زمینه فروش کالا و خدمات ایجاد کرده است. چندی است که سایتهای مختلف در حوزه خرید و فروش املاک در ایران راهاندازی شده اند. این سایتها توانسته اند به همراه و مشاور مورد اعتماد کاربرانی تبدیل شوند که به دنبال خرید و فروش بدون واسطه ملک میباشند. استفاده از این بانکهای اطلاعاتی بهترین و به صرفه ترین راه برای خانه دار شدن و یا فروش املاک است. مراجعه به نیازمندیهای روزنامه ها یا به سراغ مشاورین املاک رفتن از روشهای سنتی پیدا کردن ملک میباشد. امروزه چنین روشهایی علاوه بر هزینه بالاتر و بازدهی کمتر، مدت زمان بیشتری را نیز از مشتری هدر میدهند. استفاده از استارت اپ ها یا بانکهای اطلاعاتی که اطلاعات دسته بندی شده در خصوص خرید، فروش، اجاره و رهن انواع آپارتمان، خانه، دفتر، مغازه و… را در اختیار کاربرانشان قرار میدهند، یقیناً راه بهتر و مقرون به صرفه تری میباشد.

به جستجوی ملک مورد نظر خود بپردازید.

شما میتوانید یک یا چند عدد از سایتهای موجود را انتخاب کرده و به کمک آنها به جستجوی ملک مورد نظر خود یافتن خانه میتواند ، بپردازید. اگر بخواهید تمام خصوصیات مورد نظر خود را که متناسب با بودجه تان باشد، جستجو کنید طاقت فرسا شود. وقت و انرژی خود را با خانه هایی که متناسب با سبک زندگی شما نیست هدر ندهید. به عنوان مثال، اگر واقعاً میخواهید یک خانه ویلایی خانوادگی با یک حیاط بزرگ داشته باشید که بچه ها بتوانند در آن بازی کنند، به آگهی های مربوط به خانه های آپارتمانی توجه نکنید .به دنبال آنچه واقعاً در یک خانه میخواهید باشید و در مقابل وسوسه دیدن خانه هایی که با اولویتهای شما سازگار نیست، تسلیم نشوید.  

به بازدید خانه های سازگار با اولویتهای خود بروید.

خانه های مد نظرتان را پیدا کنید و به بازدید آنها بروید. به ویژگیهای املاک بازدید شده امتیاز بدهید. حتی اگر در نگاه اول عاشق خانه ای شده اید، به یاد داشته باشید که خانه گرانترین سرمایه گذاری است که بیشتر افراد انجام میدهند. بنابراین، قبل از تصمیم گیری نهایی، باید حداقل یک بازدید دیگر از خانه مورد پسندتان داشته باشید. بازدید دوم اغلب مواردی را نشان میدهد که بار اول به آنها دقت نکرده بودید .برای اینکه در بازدید دوم به نکات ، تازه تری پی ببرید، برنامه بازدید را برای زمان دیگری از روز و احتمالاً روز دیگری از هفته تنظیم کنید .زمانی که روشنایی وضعیت پارکینگ و فعالیت محله ممکن است با بازدید اول متفاوت باشد.  

از میان ملک های بازدید شده انتخاب نمایید.

با توجه به اولویت بندی که در مراحل پیشین انجام دادید, همچنین امتیازاتی که در چک لیست تهیه شده به ملک های بازدید شده داده اید. بهترین گزینه را انتخاب نمایید.اگر بودجه کافی ندارید، به کلیات توجه بیشتری نشان دهید. اگر ملک از نظر خصوصیات اصلی که قابل تغییر نمیباشند.مانند محله، متراژ و یا تعداد اتاقها نیازهای شما را برآورده میکند. اجازه ندهید که نقص های جزیی مانند سرامیک بد نمای سرویس بهداشتی، نظر شما را عوض کند. بعد از مشخص کردن اولویت ها و جستجوی آگاهانه و بازدید از چندین ملک، اکنون زمان انتخاب فرا رسیده است. یقیناً هیچکس به اندازه خود شما از سلایق و خواسته هایتان آگاه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید