چگونه از فروشنده ملک تخفیف خوبی بگیریم؟

 

معمولا فروشندگان دوست دارند بیشترین میزان پول ممکن را بدست بیاورند اما خریداران نیز یک ویژگی مشترک دارند: آنها نمی­خواهند متضرر شوند. وضعیت بازار ملک هرچه باشد، اطمینان از پرداخت بهای منصفانه برای ملک از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. شما باید بدانید که چگونه قیمت هر ملک را ارزیابی کنید، تا بتوانید تصمیم درستی در مورد سرمایه ­گذاری بگیرید.

چه اتفاقی می­افتد اگر فروشنده ملکی که شما عاشق آن هستید درخواست تخفیف شما را رد کند درحالی که شما نیز نتوانید مبلغ بیشتری هزینه کنید. درست است که پول انگیزه اصلی فروشندگان می­باشد، اما بهتر است بدانید که روش­های دیگری نیز برای پیروزی در این بازی وجود دارد. تسلیم نشوید و روش­های دیگر انگیزه دادن به فروشنده را امتحان کنید. در این مقاله سعی داریم روش­هایی را آموزش بدهیم که با به کار بردن آن­ها می­توانید از فروشنده تخفیف خوبی بگیرید.

 

1- فروش نقدی را پیشنهاد بدهید.

اگر بتوانید کل قیمت ملک را نقدا بپردازید، شانس بیشتری دارید که فروشنده پیشنهاد زیر قیمت شما را بپذیرد. هیچ کس خریدار دست به نقد را پس نخواهد زد. اما اگر مثل اکثر مردم هستید و قصد دارید وام بگیرید، بهتر است قبل از هر کاری از وام دهنده، تأییدیه بگیرید. فروشندگان اغلب یک پیشنهاد قوی را به یک پیشنهاد بالا ترجیح می­دهند. پیشنهاد صحیح و کاملی ارائه کنید که شامل تأیید وام و همچنین تعیین مقدار بیعانه باشد.

 

2- ملک را به فروشنده اجاره دهید.

فروشنده ممکن است هنوز آماده­ی نقل مکان نباشد. برای پایین آوردن قیمت، شما می­توانید به فروشنده این گزینه را بدهید که پس از بسته شدن قرارداد در خانه برای مدت زمان معینی بماند.

3- عیب و ایرادات ملک را پیدا کنید.

یک فروشنده­ی واقع بین انتظار ندارد مشتری بیشتر از ارزش خانه بپردازد. اگر قیمت ملک بیش از حد خوش­بینانه است، سعی کنید محترمانه به این موضوع اشاره کنید. آمار مقایسه­ای مربوط به فروش واحدهای مشابه در همان ساختمان یا محله را بیان کنید. همچنین در بازدید از ملک عیب و ایرادات عمده آن را در یک دفترچه یادداشت نمایید، تا بتوانید با یادآوری این ایرادات از فروشنده تخفیف بگیرید. اما در این خصوص بایستی کمی محتاطانه عمل کنید چرا که گاهی توهین به خانه کسی مانند توهین به فرزند او است.

4- خانه را با مبلمان را بخرید.

بسیاری از فروشندگان تمایل ندارند برای جابجایی اسباب و اثاثیه، خود را به دردسر بیاندازند. اگر از مبلمان منزل خوشتان آمده پیشنهاد خرید آن را به فروشنده بدهید.

 

5- رفتار صمیمانه­ای داشته باشید.

ممکن است فکر کنید که فروشندگان بیش از هر مساله­ای به سود خود اهمیت می­دهند. اما همیشه هم اینطور نیست. ویژگی­های مثبت ملک را فروشنده یادآوری کنید و بگویید که همواره به دنبال ملکی به خوبی ملک او بوده­اید. فروشندگان از مشتریانی که با دیده­ی تحسین به ملکشان می­نگرند، قدردانی خواهند نمود. به ویژه اگر آن ملک دارای موقعیت یا طراحی خاصی باشد.

6- پیشنهاداتی خارج از چهارچوب معاملات ملکی بدهید.

اگر کسب و کار خاصی دارید که کالا یا خدماتی را ارائه می­دهید، می­توانید این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید و از او تخفیف بگیرید. به عنوان مثال، چنانچه صاحب رستورانی می­باشید به او بگویید ماهی یکبار او را به صرف شام در رستورانتان دعوت می­کنید.

7- املاک مشابه را بیابید.

یک ملک مشابه، ملکی است که از نظر متراژ، شرایط، محله و امکانات رفاهی مشابه ملکی باشد که قصد خرید آن را دارید. یک خانه­ی یک طبقه با مساحت 200 متر مربع که اخیراً بازسازی شده و دارای یک پارکینگ است باید تقریباً هم قیمت با یک خانه مشابه 200 متر مربعی دارای یک پارکینگ در همان محله باشد.

با این اوصاف، شما می­توانید با مقایسه ملک مورد علاقه­تان از نظر قیمت با ملک­های مختلف، اطلاعات ارزشمندی کسب کنید. بهتر است به بازدید خانه ­های مشابه بروید و ببینید که آیا قیمت­ها منصفانه به نظر می­رسند یا خیر؟ یک فروشنده­ی عاقل می­داند که اگر بخواهد رقابتی باشد، باید ملک خود را مشابه نمونه ­های بازار قیمت­ گذاری کند.

 

8- املاک مشابه فروخته نشده را بیابید.

اگر املاک مشابه زیادی به فروش نرفته­اند، این امکان وجود دارد که قیمت خانه مورد نظر گران باشد. همچنین، اگر املاک مشابه زیادی در بازار وجود دارد، قیمت­ها باید پایین­تر باشد، به خصوص اگر این املاک خالی باشند.

9- شرایط بازار را بررسی کنید.

آیا اخیراً قیمت­ها بالا یا پایین رفته­اند؟ قیمت­ها در بازار املاک بستگی به شرایط بازار دارد که در وضعیت رونق باشد و یا در وضعیت رکود. چنانچه بازار املاک در وضعیت رکود به سر می­برد، شما شانس زیادی خواهید داشت که از فروشنده تخفیف بگیرید.

10- آینده را پیش­بینی نمایید.

چشم انداز آینده برای محله­ ی انتخابی شما می­تواند بر قیمت ملک تأثیر بگذارد. مواردی مانند ساخت یک مرکز خرید بزرگ، گسترش مترو و یا انتقال یک شرکت بزرگ به محله­ ی انتخابی شما، چشم اندازی از یک آینده­ ی روشن می­باشند. حتی پیشرفت­های کوچک، مانند برنامه­ هایی برای افزودن خیابان­های بیشتر یا ساخت یک مدرسه­ ی جدید، می­تواند نشانه خوبی باشد.

از سوی دیگر، اگر فروشگاه­ های بزرگ و یا پمپ بنزین­ها در حال تعطیل شدن می­باشند، باید قیمت خانه پایین­تر از مقدار واقعی باشد و احتمالاً بتوانید از فروشنده تقاضای تخفیف بنمایید. همچنین برنامه ­های توسعه­ ی مسکن در یک منطقه می­تواند به دو صورت انجام شود. این امر می­تواند به معنای پر رونق بودن منطقه باشد و احتمالاً در آینده تقاضا برای ملک در آن منطقه زیاد خواهد بود، بنابراین ارزش خانه­ ها در آن منطقه افزایش خواهد یافت، یا بالعکس می­تواند منجر به مازاد مسکن شود که متعاقب آن ارزش تمام خانه ­های منطقه کاهش خواهد یافت.

11- با دفاتر املاک مشورت کنید.

حتی بدون تجزیه و تحلیل داده­ ها، دفاتر املاک احتمالاً درک خوبی از قیمت پیشنهادی منصفانه دارند و می­توانند تشخیص دهند که آیا ملک به طور مناسب قیمت­گذاری شده است یا خیر.

 

12- چانه بزنید.

برخی از فروشندگان ملک را با کمترین قیمت ممکن برای فروش می­گذارند، زیرا نمی­خواهند با مشتری مذاکره کنند. برخی دیگر املاک خود را با قیمتی بالاتر از آنچه انتظار می­رود به فروش می­گذارند، زیرا یا انتظار دارند مشتری چانه بزند یا امیدوارند کسی قیمت پیشنهادی آنها را بپذیرد. اگر چنین فروشنده­ای قیمت پیشنهادی شما را بپذیرد، نشان می­دهد که این ملک احتمالاً بالاتر از ارزش واقعی­اش قیمت­گذاری شده بود و شما شانس خوبی برای دستیابی به یک معامله ­ی عادلانه را خواهید داشت.

سخن آخر

دریابید که فروشنده دقیقا چه چیزی می­خواهد.

وضعیت هر فروشنده منحصر به فرد است. شما باید اهداف و نیازهای فروشنده را دریابید تا بفهمید فروشنده چه نوع قرارداد یا بندهای قراردادی را مناسب می­داند. به عنوان مثال، ممکن است یک فروشنده، فروش فوری را بخواهد اما فروشنده­ای دیگر مدت زمان طولانی­تری را بتواند منتظر بماند. اگر بتوانید وضعیت فروشنده را تحلیل کنید، می­توانید روی موضوعات مختلفی که مد نظر فروشنده می­باشد مانور بدهید و بتوانید با بهترین قیمت معامله را به نفع خودتان تمام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید