رشد کسب و کار،اموزش کارافرینی،

چه همکارانی را و چگونه اخراج کنیم؟

اگر استخدام کردن خیلی برای شما سودی نداشته باشد، اما اخراج به‌موقع و خوب می‌تواند سود و رشد کسب‌وکارتان را چندین برابر کند. چون یکی از منابع مهم هزینه‌ای‌تان را به‌شدت کاهش می‌دهد.

زیر سؤال ببرید

شاید مقداری بی‌رحمی به نظر برسد اما به نظر من، هرماه باید همکارانمان را زیر سؤال ببریم. سعی کنیم هرماه اسامی همکارانمان را لیست کنیم و در مورد تک‌تکشان فکر کنیم، اگر آرزوی این را داریم که: کاشکی همکارمان به ما بگوید که من از فردا نمی‌خواهم با شما کارکنم. از استعفا دادن و رفتن او خوشحال می‌شوید، حتماً در اولین فرصت اخراجش کنید. حتی روزی که تصمیم می‌گیرید اخراجش کنید را مشخص کنید و این کار را انجام دهید.

چه کسانی را اخراج کنیم؟

1-افرادی را که اشتباه استخدام کردید

افرادی را که اشتباه استخدام کردید را بعد از یکی دو ماه باید تشخیص دهید و اخراج کنید.

2-افرادی که به تغییر مقاومت می‌کنند

افرادی که هر درخواستی برای بهبود از آن‌ها دارید، مقاومت می‌کنند و انجام نمی‌دهند. وقتتان را با این افراد هدر ندهید. مثلاً شما محصول جدید را تولید کردید که با افراد حساس‌تر سروکار دارد و مقداری برخورد ملایم‌تر می‌خواهد، از همکار خود می‌خواهید که مقداری مهربان‌تر و ملایم‌تر باشد. همکاری که نمی‌تواند این رفتار را انجام دهد بهتر است که در اولین فرصت اخراج کنید.

3-شهاب‌سنگ‌ها را اخراج کنید

نوعی از همکاران هستند که اصطلاحاً به آن‌ها “شهاب‌سنگ” می‌گویند. این افراد نه‌تنها خودشان هیچ خاصیت و کارایی ندارند؛ بلکه، باعث آسیب زدن به کسب‌وکار و بقیه‌ی همکارانتان ‌هم می‌شوند. این افراد را خیلی سریع شناسایی کنید و در اولین فرصت اخراج نمایید. مطمئنم که در تمام کسب‌وکارها، حداقل یکی دو مورد از این افراد موجود باشد.

رشد کسب و کار،ایده کسب و کار,آموزش کارافرینی
رشد کسب و کار،ایده کسب و کار,آموزش کارافرینی

مراحل استخدام در کسب‌وکارهای با رشد پایدار

چگونه اخراج کنیم؟

برای راحت‌تر شدن اخراج، قبل از اینکه این خبر را به همکارتان بدهید؛ زمان و مکان آن را خودتان از قبل تعیین کنید که کجا و در چه موقع می‌خواهید این کار را انجام دهید.

بهترین زمان

بهترین زمان برای اخراج کردن همکارتان، پایان روز است. اجازه دهید کارش را انجام دهد و روزش را خراب نکنید. مکان را طوری انتخاب کنید که جلوی بقیه همکارانتان نباشد. در پایان وقت این فرصت را دارید که وقتی تمام همکاران رفتند، این خبر را به آن فرد بدهید.

هیچ‌گاه برای تنبیه جلوی بقیه همکارانتان این کار را انجام ندهید. چون باعث ایجاد رعب و وحشت شدید در بین آن‌ها می‌شود.

قاطع باشید

در اخراج کردن قاطع ولی دوستانه عمل کنید. شما تصمیمتان را از قبل گرفته‌اید و هر اتفاقی رخ دهد شما باید تصمیم خود را عملی کنید، حتی اگر همکارتان گریه کرد!

پس حتماً تصمیم خود را از قبل گرفته باشید و در مورد آن حسابی فکر کرده باشید. روال اخراج کردن را از قبل برای خودتان مشخص کنید. وقتی تصمیم به انجامش گرفتید، تحت هر شرایطی این کار را انجام دهید؛ حتی اگر شما را تهدید کرد.

زیر سؤال نبرید

به‌هیچ‌عنوان شخصیت فردی را که می‌خواهید اخراج کنید، زیر سؤال نبرید و تخریب نکنید. شاید این فرد برای کار شما مناسب نباشد اما شما حق ندارید که او را زیر سؤال ببرید. صفات و ویژگی‌های خوبشان را یادآور شوید. سعی کنید برای آن‌ها یک پیشنهاد جذاب فراهم کنید که از آن خوشحال شوند. مثلاً، یک پیشنهاد کار در محل دیگر به او دهید، نکات قوتشان را به آن‌ها بگوییم برای پیدا کردن کار جدید، حتی حقوق یک ماه آینده را بدهید و بگویید که یک ماه فرصت دارند دنبال کار بگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید