برای خرید ملک، باید معیارهای زیادی را در نظر بگیریم که یکی از آن ها عمر ساختمان است. همچنین عمر هر ملک تاثیر زیادی بر قیمت آن نیز دارد.

هدف از خرید ملک چیست؟

بعضی افراد فقط برای سرمایه گذاری وارد بازار ملک می شوند. در مقابل کسانی هستند که با هدف تامین خانه برای خود و خانواده شان، دنبال مکانی مناسب می گردند؛ بنابراین با توجه به هدف افراد، معیارهای خرید ملک در افراد نیز متفاوت خواهد بود.

بعد از مشخص شدن هدف، باید عوامل دیگری از جمله شرایط خانواده، وضعیت مالی، متحمل شدن هزینه های اضافی و… را نیز در نظر داشت.

خانه نوساز بخریم یا نه؟

در جواب به این سوال باید بگوییم همه چیز به هدف شما و همینطور بودجه مورد نظرتان بستگی دارد. سن و سال آپارتمان ها ارتباط معکوسی با قیمت آن ها دارد.

آپارتمان های نوساز و به اصطلاح کلید نخورده چه برای رهن و اجاره و چه خرید و فروش، بین 10 تا 30 درصد گران تر از قیمت پایه منطقه نرخ گذاری می شوند. بنابراین اگر خیلی هوس داشتن خانه نو و دست اول را ندارید، پیشنهاد ما به شما خرید آپارتمان با عمر بیشتر است. شما با خرید یک آپارتمان 2 یا 3 ساله هم در هزینه هایتان صرفه جویی کرده اید، هم اگر مدت زمانی به اندازه 2 یا 3 سال در آن خانه بمانید در هنگام فروش یا اجاره، از لحاظ قیمت، متحمل ضرر زیادی نخواهید شد.

چرا ملک چند سال ساخت برای اولین خرید ملک مناسبتر است؟

خانه های چند سال ساخت به دلیل قیمت پایین تری که دارند، نیاز بخش بزرگی از متقاضیان بازار مسکن که تمایل به خرید ملک های بزرگتر با قیمت کمتر دارند را برآورده می کنند.

عمر چند ساله این خانه ها موجب می شود که نیاز به بازسازی داشته باشند و همین موضوع باعث کاهش قیمت آن ها می شود. بنابراین بخشی از خریداران که متراژ بالا برای آن ها دارای اهمیت بیشتری است به سراغ این خانه ها می روند.

خانه های چند سال ساخت از نظر کاربری هم در شرایط مناسبی هستند. می توانید با صرف هزینه ای اندک، معماری داخلی آن ها را طبق سلیقه خود تغییر داده و بهبود ببخشید.

عمر بیشتر، هزینه کمتر

در مورد خانه هایی با عمر بالاتر از 15 سال باید گفت با توجه به عمر بالا با افت قیمت شدیدی روبه رو هستند و این مزیت بزرگ این خانه هاست. بسیاری از سرمایه گذاران بر روی این خانه ها سرمایه گذاری کرده و شرایط آن ها را با کمی تغییرات بهبود داده و با قیمت های مناسب تری به فروش می رسانند.

نتیجه گیری

اگر صرفا با هدف سرمایه گذاری و کسب سود وارد بازار ملک شده باشید؛ ممکن است خانه های نوساز و کلید نخورده چندان گزینه مناسبی نباشند. چرا که با گذشت زمانی به اندازه دو سال ارزش نو بودن خود را از دست می دهند و مسلما قیمت ملک نوساز با ملک 2 یا 3 ساله متفاوت است.

در همین حال، ملک 5 ساله با 7 یا 8 ساله تفاوت آنچنانی ندارد و چه بسا با خرید ملک 10 ساله و انجام بازسازی در آن، ارزش ملک دوچندان شده و به سرمایه شما نیز افزوده شود.

قیمت خانه های چند سال ساخت واقعی تر است در حالی که قیمت گذاری خانه های نوساز بیشتر سلیقه ای شکل می گیرد. اما اگر بودجه لازم را دارید و احساس اولیه نو بودن را دوست دارید می توانید خانه های نوساز را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید