ملک مسکونی یا تجاری

ملک مسکونی بخریم یا تجاری؟

بسیاری از افراد قصد دارند در بازار ملک سرمایه‌گذاری کنند، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا خرید خانه بهتر است یا مغازه؟ اگر شما به پاسخ این سؤال نیاز دارید، ای مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید در شرایط کلی شرایط خاص، کدام بهتر است.

درگذشته اغلب افراد اعتقاد داشتند که خرید مغازه بهتر از خانه است. اما می‌توان گفت امروز داستان برعکس است. یعنی خرید خانه بهتر از مغازه هست.

باتوجه‌به میزان ریسک سرمایه‌گذاری

ریسک در سرمایه‌گذاری می‌تواند مفاهیم مختلفی را پوشش دهد. مثلاً عدم کسب سود، نرسیدن به سود موردنظر یا حتی ضرر کردن. اگر راه‌ورسم سرمایه‌گذاری در بازار ملک ایران را بدانید، حتماً قبول دارید که عدم کسب سود و ضرر کردن در این بازار تقریباً بی‌معنا است.

می‌توان گفت به همین دلیل است که بازار مسکن را یکی از کم ریسک و مطمئن برای سرمایه‌گذاری می‌دانیم. در واقع قیمت ملک با رشد تورم افزایش می‌یابد.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید، به‌طورکلی ریسک در بازار املاک پایین است.

به‌عبارت‌دیگر ریسک خرید خانه و خرید مغازه چندان تفاوتی ندارد. در نتیجه باتوجه ‌به این فاکتور نمی‌توان گفت خرید خانه بهتر است یا مغازه.

باتوجه‌به قدرت نقدشوندگی، خرید خانه بهتر است یا مغازه؟

در شرایط عادی شاید فروش یک‌خانه به طور میانگین دو ماه طول بکشد، درحالی‌که برای فروش یک مغازه به طور میانگین ۶ ماه و حتی بیشتر زمان لازم است.

این موضوع را با یک مثال خارج از بازار املاک شفاف می‌کنیم. فرض کنید فردی قصد تولید یک واکسن را دارد. فکر می‌کنید واکسن مالاریا در ایران زودتر نقد می‌شود یا واکسن کرونا؟ قطعاً هر فردی بدون هیچ دانشی در خصوص بازار و اقتصاد، پاسخ می‌دهد: واکسن کرونا.

فکر می‌کنید چرا؟ چون برای هر فردی بدهی است که در حال حاضر، تقاضا برای واکسن کرونا بسیار بالاست. درحالی‌که تقاضا برای واکسن مالاریا، آن هم در ایران، قطعاً پایین است.

قدرت نقدشوندگی خانه و آپارتمان در مقایسه با ملک تجاری و مغازه تقریباً به همین ترتیب است. یعنی قطعاً تقاضا برای معامله مغازه بسیار پایین تراز تقاضا برای معامله خانه و آپارتمان است.

بنابراین بدیهی است که قدرت نقدشوندگی خانه بالاتر از مغازه است؛ بنابراین باتوجه‌به این فاکتور، خرید خانه بهتر از مغازه است.

علاوه بر این در خصوص نقدشوندگی خانه در مقایسه با مغازه، می‌توان تأثیر دوره‌های بازار مسکن بر این عامل را نیز مورد بررسی قرارداد.

می‌دانیم بازار مسکن به شدت تحت تأثیر دورهای رونق و رکود قرار می‌گیرد. این در حالی است که دوره رونق و رکود تقریباً برای املاک تجاری و مغازه چندان معنایی ندارد.

به طور معمول در شرایطی که معاملات در بازار مسکن در جریان باشد، فروش یک‌خانه به طور تقریبی ۲ ماه زمان برده و فروش مغازه ۶ ماه یا حتی ۱ سال طول می‌کشد.

بنابراین بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی، می‌توان گفت در اغلب مواقع قدرت نقدشوندگی خانه، آپارتمان و به طور کل ملک مسکونی، بیش‌تر از مغازه است.

مقایسه میزان رشد قیمت مغازه و ملک

اصلی‌ترین فاکتوری که بر قیمت تأثیر دارد میزان عرضه و تقاضا هست.

تا پیش از دهه ۸۰، تعداد مغازه بسیار کم‌تر بود. علاوه بر این حوزه‌های کاری مغازه‌ها نسبت به بعد از دهه ۸۰ بسیار محدود‌تر بود.

مثلاً در سال‌های دورتر، مال‌ها و مجتمع‌های تجاری وجود نداشتند؛ بنابراین هم عرضه در بخش تجاری کمبود، هم تقاضا برای آن زیاد بود. نتیجه کم بودن عرضه و بالا بودن تقاضا، رشد قیمت است.

پس از دهه ۸۰ شاهد ۲ اتفاق در حوزه املاک تجاری بوده‌ایم. اتفاق اول این بود که سازنده‌ها به دلیل سود بالای این املاک، به سمت ساخت‌وساز در این حوزه هجوم آوردند و همین امر باعث افزایش عرضه در بخش املاک تجاری شد.

بنابراین افزایش عرضه از یک سو و کاهش تقاضا از سوی دیگر، سبب شد روزبه‌روز سودآوری املاک تجاری در مقایسه با املاک مسکونی کاهش یابد.

معیارهای اصلی خرید مسکن

  • آگاهی از زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری ملک
  • آگاهی از شرایط مناطق مختلف برای خرید خانه
  • تصمیم برای خرید خانه نوساز، کلنگی و یا زمین
  • تصمیم برای خرید خانه‌های کوچک یا بزرگ
  • بررسی موقعیت مکانی ملک

مقاله مزایای داشتن ملک

کدام بهتر است؟ خرید خانه یا مغازه یا زمین؟

افراد قدیمی جمله‌های آموزنده زیادی را به نسل‌های جدید انتقال دادند که یکی از آن‌ها مثل معروف «از مغازه می‌شود به خانه رسید، اما از خانه نمی‌توان به مغازه رسید» است.

این جمله قطعاً به دلیل تأکید بر اهمیت داشتن یک کسب‌و‌کار بوده که منبع ایجاد و افزایش ثروت است، اما همه می‌دانیم که وضعیت کسب‌وکارهای امروزی بسیار متحول شده است.

درگذشته بسیاری از افراد معتقد بودند که خرید مغازه بسیار مهم‌تر از خرید خانه است. اما امروزه دیگر نمی‌توان این جمله را با قطعیت به زبان آورد.

اگر برای اولین‌بار است که وارد حوزه سرمایه‌گذاری در املاک شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که فعالیت خود را با خرید خانه شروع کنید و به سمت ساخت آپارتمان یا ملک تجاری نروید.

زیرا این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند وقت و انرژی زیاد بوده و همچنین شما باید با امور ساختمان‌سازی نیز آشنایی کامل داشته باشید.

از سوی دیگر قیمت املاک تجاری بسیار بالا بوده و امکان سرمایه‌گذاری برای همه افراد وجود ندارد.

سوددهی

در بازار املاک دو روش برای کسب سود وجود دارد، یکی افزایش قیمت ملک و دیگری دریافت اجاره‌بها.

افزایش عرضه املاک تجاری و از سوی دیگر کاهش تقاضا برای آن، میزان افزایش قیمت کمتری را در مقایسه با خانه نصیب مغازه کرده است.

از منظر اجاره‌بها نیز باتوجه‌به اینکه رونق کسب‌وکارها طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده، بنابراین اجاره‌بهای املاک تجاری به میزان قابل‌توجهی نبوده است.

وضعیت اجاره‌بها در بخش مسکن از دید سرمایه‌گذاری بهتر از مغازه است. چرا که متناسب با افزایش قیمت خانه، افزایش اجاره‌بها را نیز خواهیم داشت.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد از افرادی قصد دارند در بازار ملک سرمایه‌گذاری کنند، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا خرید خانه بهتر است یا مغازه؟

دیدیم از جنبهٔ ریسک سرمایه‌گذاری، خرید خانه نقدشوندگی بیشتری نسبت به مغازه دارد.

باتوجه‌به افزایش قیمت و اجاره‌بها می‌توان سرمایه‌گذاری در ملک مسکونی را انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید