با توجه به درک اهمیت سرمایه گذاری، بازارهایی مثل طلا، مسکن، بورس و … در بین مردم علاقه مندان بسیاری پیداکرده است. سعی ما در این مقاله بر آن است که به بررسی دو بازار طلا و ملک بپردازیم تا تصمیم گیری برای شما نیز راحت تر شود. پس تا پایان همراه ما باشید.

سود یا حفظ ارزش پول؟

به دنبال شدت گرفتن تورم اقتصادی، برخی افراد به دنبال بازارهایی هستند که بتوانند سرمایه گذاری پرسود داشته باشند و در جستجوی بازار مناسب، زمان را از دست می دهند. تصمیم اینکه پولتان را در کجا سرمایه گذاری کنید، کار بسیار دشواری است و گاهی اوقات بازارهایی که سود زیادی به شما می دهند، به همان میزان از ریسک بالایی برخوردارند.

ابتدا لازم است بدانید سرمایه گذاری در اکثر حوزه ها تنها باعث حفظ ارزش پولتان می شود. تعداد کمی از سرمایه گذاران هستند که از این طریق، سودی عایدشان می شود؛ مابقی در بهترین حالت فقط ارزش سرمایه خود را حفظ کرده اند. بنابراین به دلیل اینکه تمام مخارج و هزینه ها افزایش پیدا کرده، کلمه سود برای این فرایند چندان صحیح نیست.

از کجا بفهمیم سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا مسکن؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید ببینیم به چه هدفی می خواهیم سرمایه گذاری را انجام دهیم. هدف ما بهره بردن از سود این کار در کوتاه مدت است یا طولانی مدت؟ تا چه حد با زیر و بم بازار طلا و خرید و فروش ملک آشنایی داریم؟ تصمیم داریم در بازارهای سرمایه کار کنیم یا صرفا می خواهیم در جایی سرمایه گذاری کرده و بعد از مدتی و در روز مبادا به سراغش برویم؟ وقتی بتوانیم به این سوالات پاسخ درستی بدهیم، با آگاهی شفاف از قصد و نیت خودمان قادر به بهترین تصمیم گیری خواهیم بود.

اگر به دنبال حفظ ارزش پولتان هستید در بازار طلا سرمایه گذاری کنید.

برای سرمایه گذاری در هر بازاری باید تخصص و تجربه کافی درباره آن داشته باشیم بنابراین قیمت های فزاینده این فلز پر زرق و برق، نباید ما را وسوسه کرده و به اشتباه بیندازد.

چون خرید طلای زینتی با احتساب مزد ساخت و مالیات به صرفه نیست؛ منطقی تر است که به سراغ خرید طلای دست دوم یا سکه بروید. هرچند که خرید و فروش طلای دست دوم یا آب شده نیز به همین راحتی نیست. باید در این زمینه راهنما یا آشنا داشته باشید؛ همچنین باید مطمئن باشید که موقع فروش هم، خریدار مناسبی وجود دارد. طبیعی است که اصل و واقعی بودن این طلاها برای خریدار موجب ایجاد ابهام شود.

طلای تزئینی یا سکه؟

یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری بازار سکه است چرا که خاصیت نقد شوندگی بالایی دارد. به این معنا که هر زمان نیاز به پول خود داشته باشید می توانید به طلا فروشی ها رفته و در اولین فرصت، سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

خرید سکه با دردسر کمتری همراه است. البته به شرط آن که از جای معتبری خریداری شده باشد. ممکن است برخی طلا فروش ها نیز سکه ای را به فروش برسانند که بانکی نیست.

به طور کلی به اعتقاد بسیاری افراد، سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه، در طولانی مدت فرایند سودآوری به حساب می آید. اما از طرفی باید گفت که چون بازار سکه تحت تاثیر بازارهای جهانی و قیمت ارز است، نمی توان از نوسان قیمت های آن غافل شد.

امنیت بیشتر با خرید ملک

ملک هنوز هم یکی از امن ترین محل های سرمایه گذاری و بازاری است که از قدیم مورد توجه بسیاری از ایرانیان بوده است. بنابراین اگر توصیه قدیمی تر ها را نادیده گرفته اید که آینده روشن را در گرو خرید ملک می دانستند، سخت اشتباه کرده اید. چرا که سکه هنوز هم نمی تواند به اندازه ملک، ارزش پول شما را حفظ کند. اگرچه خرید و فروش ملک گاهی وارد رکود می شود اما اگر نیاز فوری به پولتان ندارید، ملک برای سرمایه گذاری درازمدت هنوز بهترین گزینه است.

برخلاف طلا، خرید و نگهداری ملک تا هر زمان سودآور نیست و باید نکاتی را رعایت کنید که در زمان مناسب بتوانید ملک خود را فروخته و به ملک بهتری تبدیل کنید تا سود بیشتری عایدتان شود.

جمع بندی

با دانستن شرایط اقتصادی و اجتماعی هر دوره بهتر می توانید تصمیم بگیرید. اما اگر تصمیم گرفتید پولتان را در ملک سرمایه گذاری کنید، باید تصورات درست و ذهنیت مناسبی داشته باشید. باید بازی سرمایه گذاری را یاد بگیرید تا بتوانید یک ملک را به دو یا چند ملک تبدیل کرده و سرمایه تان را چندبرابر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید