داشتن ملک همانطورکه مزایایی دارد مشکلاتی هم دارد، نگران نباشید ما شما را با آن‏ ها آشنا می‏کنیم تا زمانی که با آن‏ ها مواجه شدید به مشکل برنخورید.

  • هزینه ساخت زیاد

اگر شما ملکی که می‏خرید زمین باشد، هزینه ساختن یک خانه یا آپارتمان برای شما بیشتر از هزینه ساخت توسط سازنده خواهد بود. زمان‏ هایی تورم بر قیمت ها اثر قابل توجهی میگذارد. خرید خانه یا آپارتمان ساخته شده گزینه‏ ی به صرفه تری به نظر می‏رسد.

  • تصرف ‏شدن ملک

شما ملکی را خریداری کرده‏ اید و به هر دلیل مدت زمان طولانی به سراغ آن نرفته ‏اید. توسط فردی تمام یا بخش آن بدون اجازه شما تصرف شده باشد. این موارد از طریق قانونی باید سریعا پیگیری شوند. با یک مشاور حقوقی ملک صحبت کنید.

  • وقفی بودن ملک

املاکی که سند آن‏ها وقفی است با قیمت کمتری معامله می‌شوند و ممکن است شما آن را خریداری کنید. در اینگونه اسناد، سند به مالک اختیار کامل نمی‌دهد و علاوه بر اجاره ای که به صورت سالیانه به اداره اوقاف پرداخت می‌شود، بعد از ۹۹ سال درباره اجاره مجدد ملک اوقافی تصمیم‌گیری خواهد شد.

برای هر کاری از جمله نقل و انتقال باید اجازه اداره اوقاف را داشته باشید! البته ناگفته نماند مبالغ اقساط گفته شده در طول سال خیلی زیاد نیست. اگر دوست ندارید با همچین مشکلی روبرو شوید بهتر است موقع خرید به وقفی بودن یا نبودن ملک توجه کنید و از اداره اوقاف استعلام کنید.

  • هزینه ‏های جانبی ملک

در صورتی که صاحب ملک هستید، معمولاً این هزینه‏ ها را می‏پردازید:

  • قسط‏ ها و بهره وام مسکن

در این باره در قسمت” آیا شرایط وام مسکن برای خرید ملک به‌صرفه هست؟” سایت مدیر12 صحبت کرده ‏ایم.

  • هزینه استهلاک

از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان به هزینه نگهداری و استهلاک آن اشاره کرد. در هر سال مبلغی به عنوان هزینه استهلاک از ارزش ملک کاسته می شود. البته چون معمولا نرخ تورم از هزینه استهلاک بیشتر است بنابراین سرمایه شما کاهشی نخواهد داشت. مثلا اگر هزینه استهلاک ساختمانی را 5 درصد در نظر بگیریم یک ساختمان با قیمت 100 میلیون تومان بعد از 5 سال باید ارزش آن 75 میلیون تومان باشد. ولی با توجه به تورم موجود قیمت ملک احتمالا بیش از 150 میلیون تومان شده است. پس هزینه استهلاک با نرخ تورم ملک در ایران قابل توجه نیست.

  • هزینه‌ها و پیگری‌های اداری

اگر صاحب ملک هستید حتما مواجه شدید نیاز به انجام برخی کارهای اداری و هزینه‌های مربوطه دارد. برخی از واحدهای مسکونی یا تجاری دارای ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط دارند. ضمن آن‏که برخی از هزینه‌ها از قبیل هزینه عوارض را نیز باید برای آن‏ها در نظر گرفت.

  • هزینه نگهداری تجهزات

اگر ملک خریداری شده شما آپارتمان یا خانه باشد هزینه‏ هایی برای وسایل برقی و گرمایشی پرداخت خواهید کرد.

  • قدیمی شدن نقشه‌ها و مدل‌ها

نمای بیرونی خانه‌ها، سبک طراحی نمای داخلی و سایر موارد دیگر معمولا هر چند وقت یکبار دچار تغییر شده و مدل‌های به‏روزتر جایگزین مدل‌های قدیمی می‌شود. بنابراین طبیعی است که با گذر زمان، ارزش طرح‌ها و سبک‌های قدیمی نیز کم شود. در این موارد احتمالا شما متحمل هزینه‏ هایی برای نوسازی ملک خود می ‏شوید.

  • نقدشوندگی پایین

اگر فردی در بازار طلا و بورس سرمایه‌گذاری کرده باشد، به راحتی می‌تواند آن را طی یک روز نقد کند. اما این مساله در خصوص سرمایه‌گذاری در ملک صدق نمی‌کند و معمولا فرایند زمان‌بری خواهد بود که بستگی به میزان تقاضا یا عوامل دیگر دارد. زمانی که شما تصمیم به فروش ملک خود می‏گیرید نیاز به خریدار دارید که پیدا کردن خریدار مناسب فرایندی زمان ‏بر است.

  • ریسک بلایای طبیعی

معمولا دارایی‌ها ریسک خود را دارند. به عنوان مثال، ریسک سرقت برای طلا و دلار بسیار بالا است. این ریسک در خصوص مسکن چندان صدق نمی‌کند. اما ریسک‌های دیگری از قبیل آتش‌سوزی، سیل، زلزله و امثال آنها وجود دارد که نباید نادیده گرفت. البته بعد از ماجرای ساختمان پلاسکو امروزه بیشتر افراد ملک خود را بیمه می‏ کنند.

  • قرار گرفتن در طرح شهرداری

ممکن است بارها در میان آشنایان شنیده باشید که ملک آن‏ها در طرح شهرداری قرار دارد، شهرداری وظیفه تعریض معابر و راه‏ها را برعهده دارد و جهت این امر گاهی لازم است ساختمان ‏های قدیمی خراب یا بخشی از یک ملک تصرف شود که در این باره با توجه به وظیفه عمومی شهرداری در این زمینه شما حق مخالفت با این امر را نخواهید داشت.

قبل از خرید هر ملکی از شهرداری وضعیت ملک را استعلام نمایید تا در معامله ملک خود متحمل ضرر واقع نشوید و دوم این که زمانی که شهرداری عقب نشینی ملک شما را اعلام می‏کند شما باید بدانید که می‏ توانید هزینه آن را مطالبه نمایید.

با اینکه داشتن ملک مشکلاتی دارد اما این مشکلات در حدی نیستند که از خرید ملک منصرف شویم. با دانستن محدودیت های داشتن ملک می توانیم خیلی از آنها را پیشگیری کنیم. خوشبختانه مزیت های داشتن ملک در ایران به حدی زیاد هستند که یکی از مزیت های داشتن ملک تمام محدودیت ها را پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید