مزایا داشتن ملک:

کسب درآمد با اجاره‌بها:ملک یک نوع دارایی است که می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. نرخ اجاره بهاء واحدهای مسکونی در چند سال اخیر جهش قابل‌توجهی را به خود دیده است. شما می‌توانید از آن به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار استفاده کنید.

کسب درآمد از پول رهن: یکی دیگر از مزایای خرید ملک استفاده از پول رهن آن به‌عنوان یک منبع درآمد است. بدین صورت که بسیاری از صاحبان املاک از طریق سرمایه‌گذاری پول رهن ملک در یک بازار دیگر، کسب درآمد می‌کنند.

کسب سود ناشی از تورم: قطعاً یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، کسب سود از طریق افزایش تورم در آن حوزه خاص است. هر حوزه‌ای تورم خاص خود را داشته که بی‌ارتباط به شرایط کلی اقتصاد کشور نیست. شما می‌توانید بستگی به تورم بخش ملک و شرایط اقتصادی کشور، از سود سرمایه‌گذاری در ملک برخوردار شوید.

عدم نیاز به دانش تخصصی: اکثر بازارها از جمله بورس و… نیاز به دانش تخصصی جهت سرمایه‌گذاری دارند. این چالش در حوزه ملک کمتر وجود دارد. هرچند که نباید بدون داشتن اطلاعات کافی نیز بی‌گدار به آب زد. با این‌حال، سرمایه‌گذاری در ملک نیاز به دانش علمی و آکادمیک خاصی ندارد.

افزایش قیمت با نوسازی مسکن: یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن، کسب سود از طریق نوسازی مسکن است. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید واحد مسکونی یک طبقه خود را نوسازی کرده و به یک واحد چندطبقه تبدیل کنید.

لذت صاحبخانه شدن: واقعیت آن است که داشتن خانه یک نوع امنیت روانی خاصی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان خواهد آورد. امنیتی که در خرید دلار، طلا یا سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد. حتی بسیاری از افراد با هدف خرید خانه؛ به دنبال کسب سود در سایر بازارهای موازی هستند.

تغییر کاربری: از جمله دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در ملک می‌توان به تغییر کاربری آنها و استفاده از مزایای احتمالی دراین‌خصوص اشاره کرد. تغییر کاربری معمولاً می‌تواند منجر به افزایش قیمت ملک یا استفاده بهتر از آن شود. البته این کار چالش‌های خاص خود را نیز خواهد داشت.

استفاده از تسهیلات مسکن: قرار نیست شما برای خرید دلار، طلا یا سهام، تسهیلات خاصی دریافت کنید. این در حالی است که این مسئله به روش‌های مختلف برای خرید خانه در نظر گرفته شده که می‌توان آن را یکی از بهترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد. تسهیلات بانک مسکن و طرح‌های حمایتی دیگر از جمله آنها هستند.

ریسک کمتر: فعالیت در سایر بازارهای موازی ریسک بسیار بالایی را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است قیمت ارز یا قیمت طلا در یک بازه زمانی کوتاه به میزان قابل‌توجهی نوسان داشته باشد. این در حالی است که دامنه نوسانات در بازار ملک بسیار کمتر و با شیب ملایم است.

تنوع در سرمایه‌گذاری: در این نوع از سرمایه‌گذاری، فرد می‌تواند به روش‌های مختلف از جمله خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید ملک قدیمی، خرید مسکن مهر، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری و موارد دیگر برای سرمایه‌گذاری اقدام کند. این در حالی است که به‌عنوان‌مثال، در برخی بازارها از جمله بازار ارز این تنوع وجود ندارد.

محدودیت‌های داشتن ملک:

نیاز به نقدینگی بالا: یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری در این حوزه منصرف کند، نیاز به داشتن نقدینگی بالا است. چرا که شما با پول‌های به‌اصطلاح خرد چندان نمی‌توانید به فکر خرید خانه باشید. البته که برای این دسته از سرمایه‌گذاران نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.

هزینه استهلاک: از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان به هزینه نگهداری و استهلاک آن اشاره کرد. با این‌حال، می‌توان خانه‌ای را خریداری کرد که قدمت چندانی نداشته باشد. ضمن آنکه بهتر است به هنگام خرید خانه به این نکته توجه داشته باشیم که به تعمیرات اساسی نیاز نداشته باشد.

هزینه‌ها و پیگیری‌های اداری: خرید خانه برخلاف سرمایه‌گذاری در طلا یا اوراق بهادار، نیاز به انجام برخی کارهای اداری و هزینه‌های مربوطه دارد. برخی از واحدهای مسکونی یا تجاری دارای ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط دارند. ضمن آنکه برخی از هزینه‌ها از قبیل هزینه عوارض را نیز باید برای آنها در نظر گرفت.

نقدشوندگی پایین: اگر فردی در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده باشد، به‌راحتی می‌تواند آن را طی یک روز نقد کند. اما این مسئله در خصوص سرمایه‌گذاری در ملک صدق نمی‌کند و معمولاً فرایند زمان‌بری خواهد بود که بستگی به میزان تقاضا یا عوامل دیگر دارد.

سود پایین‌تر از بازارهای موازی: وضعیت بازدهی بازار مسکن در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازار نسبت به برخی بازارهای موازی دیگر سود به‌مراتب کمتری را عاید سرمایه‌گذاران کرده است. از جمله این بازارها می‌توان به بازار سهام یا طلا اشاره کرد. این مسئله را می‌توان یکی از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد.

افزایش سن بنا: از جمله دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن را می‌توان در افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن دانست. معمولاً سن بنا از حدی فراتر رود موجب افت قیمت آن خواهد شد؛ بنابراین بهتر است بر روی ملکی سرمایه‌گذاری کنید که سن چندانی نداشته باشد.

قدیمی شدن نقشه‌ها و مدل‌ها: نمای بیرونی خانه‌ها، سبک طراحی نمای داخلی و سایر موارد دیگر معمولاً هرچند وقت یکبار دچار تغییر شده و مدل‌های به‌روزتر جایگزین مدل‌های قدیمی می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که با گذر زمان، ارزش طرح‌ها و سبک‌های قدیمی نیز کم شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به مهم‌ترین مزایا و محدودیت‌های داشتن ملک اشاره کنیم. طبیعی است که بسته به موارد مختلف می‌توان مزایا یا محدودیت‌های دیگری را نیز برای آن در نظر گرفت.

سرمایه‌گذاری در ملک و املاک نسبت به سایر بازارها نیاز به دانش تخصصی کمتری دارد. بااین‌حال، هنگامی‌که بخواهید بین سرمایه‌گذاری در این حوزه و سایر بازارها یکی را انتخاب کنید، قطعاً بی‌نیاز از دانش و آگاهی نخواهید بود. در اینجاست که مشاوره سرمایه‌گذاری می‌توان به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید