با گسترش شهرهای بزرگ و افزایش جمعیت آپارتمان نشینی، شاهد مالکیت چندین نفر به صورت مشترک بین بخش های مختلفی از آپارتمان ها هستیم. به طور کلی و طبق قانون، مالکیت در آپارتمان ها به 2 بخش تقسیم می شود؛ مالکیت بر بخش های خصوصی و مالکیت بر قسمت های مشترک یا همان مشاعات. هر ساختمانی دارای بخش هایی است که همه افراد ساکن، می توانند از آن استفاده کنند که به آن مشاعات می گویند.

آپارتمان و همسایگان جزء جدا ناپذیری از زندگی شهری هستند. بهتر است با قوانین و مقررات مشاعات ساختمان بیشتر آشنا شویم.

بخش های مختلف آپارتمان ها و مالکیت آن ها

همان طور که گفته شد هر ساختمان شامل بخش های خصوصی و عمومی است. قسمت های خصوصی در انحصار مالکین یا مستاجرین هستند و قسمت های عمومی به طور مشترک در بین همه مالکان تقسیم شده اند.

بخش های خصوصی یک ساختمان شامل فضاهایی هستند که مالکیت رسمی آن ها در سند به صورت مجزا آمده و مالکیت آن متعلق به صاحب ملک است. هال، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و بالکن بخش های اختصاصی یک ساختمان هستند. علاوه بر این ها اگر بخش های دیگری مانند پارکینگ یا انباری هم در سند ذکر شود، جزء همین بخش های خصوصی محسوب می شوند و فقط همان واحد اجازه استفاده از آن ها را دارد.

مشاعات چیست؟

هر قسمتی از آپارتمان که مالکی برای آن عنوان نشده باشد و همه ساکنین ساختمان به طور مشترک از آن استفاده می کنند مشاعات نامیده می شود. طبق قانون؛ پله ها، آسانسور، زمین ساختمان، حیاط، پشت بام، درب ورودی، ورودی پارکینگ، راهرو، شوفاژ خانه، لابی، باغچه، تاسیسات مشترک، انشعابات مشترک، پنجره های راهرو، کابل های مشترک و پارکینگ اضافی جزء مشاعات هستند.

قوانین مربوط به مشاعات و نحوه استفاده از آن ها

برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات در زمینه مشاعات و مطلع نبودن از قوانین مربوط به آن ها نمی توانند زندگی آرامی با همسایگان داشته باشند و مدام با یکدیگر به اختلاف می خورند. بنابراین لازم است بخش هایی از ساختمان را که طبق قانون به عنوان مشاعات تعریف شده بشناسیم و از قوانین آن ها آگاهی داشته باشیم.

برخلاف بخش های خصوصی و تحت اختیار افراد، هیچ یک از ساکنین نمی توانند بدون رضایت دیگر ساکنان و مالکان اقدامی برای قسمت های مشاع انجام دهند و در صورت مخالفت آن ها، انجام تغییرات یا هر اقدام دیگری غیر قانونی و ممنوع می باشد.

اقدامات ممنوعه در مشاعات

موارد زیر از جمله اقداماتی هستند که اگر بدون رضایت ساکنان در قسمت مشاعات انجام شود؛ از لحاظ قانونی ممنوع و حتی قابل پیگیری می باشند:

  1. گذاشتن هر گونه وسیله اضافی در قسمت مشاعات مانند قراردادن گلدان یا جاکفشی در راهرو.
  2. نگهداری حیوانات در قسمت مشترک ساختمان ها.
  3. قرار دادن کیسه زباله یا سطل آشغال در قسمت مشاعات، ریختن زباله در حیاط و راهرو و عدم رعایت نظافت مشاعات.
  4. برگزاری جشن یا هرگونه مراسمی در قسمت مشاعات بدون رضایت ساکنین
  5. استفاده شخصی از امکانات قسمت های مشترک
  6. قرار دادن خودرو در محلی به غیر از جای پارک مشخص شده.
  7. تغییر در ظاهر ساختمان یا در قسمت های مشترک بدون رضایت ساکنین، حتی اگر به قصد زیبا سازی باشد مانند تغییر رنگ دیوارها.
  8. واگذاری قسمت های مشترک ساختمان به اشخاص دیگر بدون رضایت مالکان.
  9. اسباب کشی یا حمل و نقل هر وسیله نامتعارف با آسانسور.
  10. شستشوی وسیله شخصی در حیاط یا پارکینگ.
  11. به طور کلی، استفاده از مشاعات به هیچ عنوان نباید موجب آزار و اذیت دیگر ساکنان شود.تامین مخارج و هزینه های مشاعات

     به دلیل مشترک بودن مشاعات ساختمان ها، هرگونه هزینه نیز در این بخش ها به طور مشترک بین ساکنین است. در واقع هزینه های مربوط به مشاعات مانند تعمیر، زیباسازی یا نگهداری آن ها به عهده تمام مالکین و ساکنین است. هزینه های مذکور بر اساس متراژ واحدها سهمیه بندی شده و هر فرد موظف به پرداخت به موقع آنهاست و در صورت تاخیر در پرداخت، دیگر ساکنان می توانند به مراکز حقوقی شکایت کنند.

    سخن پایانی

    همانطور که در این مقاله ذکر شد، هر کدام از بخش ها در آپارتمان ها، قانون و مقررات مخصوص به خود را دارند. آشنایی با مالکیت قسمت های مختلف آپارتمان برای جلوگیری از برخی مشکلات و داشتن آسایش بیشتر ضروری است. لازم است بدانیم مالکیت مشاعات غیر قابل انتقال است و هر مالکی به نسبت مالکیت و مساحت آپارتمانش در آن به صورت مشترک و مشاعی سهیم است. 

    به دلیل اینکه بخش های مشترک گاهی موجب بروز اختلافات شدیدی بین ساکنین ساختمان ها می شود؛ قوانینی برای آن ها ثبت شده و برخی از قوانین هم می توانند با نظر هیئت مدیره و ساکنین تغییر پیدا کنند.

     بهترین کار این است که قبل از خرید خانه و تصمیم به زندگی آپارتمان نشینی، ابتدا با قوانین و مقررات این بخش ها آشنا شویم، سپس سعی کنیم با احترام به حقوق خود و همسایگان از ضایع شدن حق آن ها و بروز دلخوری جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید