خانه­ ی نوساز بهتر است یا یک خانه­ ی چند سال ساخت؟

مطمئنا این سوالی است که خیلی از افراد زمانی که تصمیم به خرید خانه می­گیرند از خود می­پرسند. پاسخ به این سوال در وهله اول به هدف شما از خرید خانه برمی­گردد. از آنجایی که خانه ­های نوساز تفاوت قیمت قابل ملاحظه ­ای با نمونه­ های مشابه چند سال ساخت دارند، لذا برای سرمایه ­گذاری مناسب نمیباشند. بنابراین اگر هدف شما از خرید خانه سرمایه ­گذاری در بازار ملک می­باشد بهتر است دور خانه ­های نوساز را خط بکشید، زیرا این خانه­ ها در چند سال اول افت قیمتی قابل ملاحظه ­ای خواهند داشت.

اما چنانچه هدف شما از خرید خانه تامین سرپناهی برای خود و خانواده ­تان می­باشد، پاسخ به این سوال احتمالاً به اولویت ­های شما در زمینه ­ی سبک زندگی، وضعیت مالی، میزان سازش پذیری شما در برابر خواسته ­هایتان، استعداد شما در مورد تعمیرات و … بستگی دارد. آیا دلتان می­خواهد در یک خانه نوساز با مصرف بهینه­ ی انرژی زندگی کنید یا در خانه ­ای قدیمی که نیاز به تعمیر و رنگ­آمیزی دارد. در این مقاله مروری بر مزایای مهم خانه­ های نوساز و قدیمی خواهیم داشت که شاید بهتر باشد قبل از تصمیم­ گیری درباره­ی آن ها فکر کنید.

 

مزایای خرید خانه ­ی قدیمی

دلایل زیادی وجود دارد که افراد خانه ­های قدیمی­تر را ترجیح می­دهند، حتی اگر نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است شما علاقه­ مند باشید در یک محله ­ی خاص در مرکز شهر ساکن شوید، جایی که خانه­ های نوساز به ندرت در آن پیدا می­شوند، مگر اینکه شما یک خانه قدیمی را بخرید و آن را به دلخواه خود بازسازی کنید.

خانه­ های قدیمی 1 سال­ه  و برخی دهه­ ها، پابرجا بوده­ اند و طوفان­ های زیادی را پشت سر گذاشته ­اند. برخی از آنها توسط معماران اصیل و با دقت زیاد به جزئیات ساخته شده­اند. شاید شنیده باشید که مردم می­گویند: ” کیفیت ساخت خانه ­ها نسبت به سال­ های گذشته کاهش پیدا کرده.” این حرف ممکن است تا حدودی درست باشد. سال ­ها پیش، زمانی که زمین ارزان­تر بود، سازندگان ساختمان­ هایی با ابعاد بزرگتر می­ساختند و اکثر خانه ­ها ویلایی بودند.

بعضی از خانه­ های قدیمی نسل به نسل منتقل شده­ اند. بسیاری از همسایگان یکدیگر را می­شناسند. محله ممکن است تاریخی قلمداد شود. خانه ­های قدیمی درخت­کاری شده­اند. همچنین محله ­های قدیمی از نظر فضای سبز، وضعیت بهتری دارند. محله ­های قدیمی نه تنها نزدیك به مركز شهر واقع شده­اند، بلكه غالباً دسترسی بهتری به مدارس، دانشگاه­ها، مراکز خرید، آثار تاریخی، قهوه­ خانه ­های محلی و رستوران­ ها دارند. بنابراین قابل درک است که برخی از خریداران خانه های موجود در محله ­های قدیمی را ترجیح می­دهند.

 

معایب خرید خانه ­های قدیمی

بزرگترین عیب خانه ­های قدیمی هزینه ­های تعمیر و نگهداری می­باشد. برق­کشی و لوله­ کشی ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشند. دیوارها باید رنگ­آمیزی شوند. ممکن است نیاز باشد کابینت ­های قدیمی با کابینت­ های جدید جایگزین شوند. حتی درب و پنجره­ ها نیز ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. سیستم فاضلاب، ایزوگام، چاه ارت، سیستم تهویه هوای مطبوع و آبگرم­کن ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشند.

بروزرسانی سرویس­های بهداشتی و آشپزخانه نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. در گذشته مردم نسبت به امروز لباس و وسایل شخصی کمتری داشتند، لذا در خانه ­های قدیمی فضای کمتری به کمد اختصاص دارد. با خرید یک خانه قدیمی ممکن است مجبور شوید مبالغ قابل توجهی برای خراب کردن دیوارها هزینه کنید این در حالیست که بعضی از این دیوارها به اصطلاح دیوارهای باربر هستند و به راحتی قابل تخریب نمی­باشند.

مزایای خرید خانه­ های نوساز

برخی افراد نیز ترجیح می­دهند که خانه ­ای را بخرند که تابحال کسی در آن سکونت نداشته و به اصلاح عامیانه کلید اول باشد. یک خانه­ ی نوساز به این زودی­ ها نیاز به تعمیر نخواهد داشت. خانه­ های نوساز دارای امکانات مدرنی از قبیل ماشین ظرفشویی داخلی، یخچال، اجاق گاز و فرتوکار، سیستم تهویه هوای مطبوع، اتاق خواب­ های مستر هستند.

خانه­ های نوساز از نظر مصرف انرژی بهینه ­سازی شده ­اند. وسایل جدید انرژی کمتری مصرف می­کنند. دیوارها، سقف­ و کف خانه عایق بندی شده است. پنجره های دو جداره در زمستان گرمای بیشتری را حفظ می­کنند و در تابستان خانه را خنک ­تر نگه می­دارند. استانداردهای مربوط به ساخت و ساز خانه به صورت مداوم درحال بروزرسانی می­باشند. از اینرو خانه­ های نوساز مطابق با استانداردهای جدید ساخته شده ­اند.

 

معایب خرید خانه­ های نوساز

شاید بتوان گفت که مهمترین ایراد خانه ­های نوساز تفاوت قیمت آنها با خانه­ های قدیمی­تر می­باشد. حتی خانه­ های یک تا دو سال ساخت کاهش قیمت قابل ملاحظه ­ای نسبت به خانه ­های نوساز دارند. بنابراین خانه ­های نوساز گزینه­ ی مناسبی برای افرادی که مشکل تامین بودجه دارند و یا افرادی که به دنبال سرمایه­ گذاری از طریق خرید ملک هستند، نمی­باشند.

 

سخن آخر

در صورتی که قصد شما از خرید خانه تامین سرپناه می­باشد اما بودجه کافی ندارید باز هم خرید خانه ­هایی با سال ساخت نه چندان بالا مثلا دو یا سه سال ساخت می­تواند برای شما گزینه ­ی مناسبی باشد. چرا که خانه ­های نو گران هستند ولی به محض این که بخرید و ساکن بشوید به چشم بر هم زدنی دو یا سه سال گذشته و ساختمان دیگر نوساز محسوب نمی­شود و افت قیمت قابل ملاحظه­ ای خواهد داشت. ولی با خرید خانه­ های دو یا سه ساله شما هم در هزینه صرفه ­جویی کرده ­اید و هم این که دو یا سه سال زمان خیلی زیادی نیست که خانه قدیمی محسوب شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید