بازدید ملک،خرید ملک،خرید ملک

 

در زمان بازدید ملک چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

یکی از موضوعات مهم در خرید ملک، بازدید ملک می باشد. این موضوع ممکن است برای افرادی که ملک اول خود را می خرند کمی سخت و گیج کننده باشد. برای خرید ملک های دوم و سوم به بعد کار بازدید ملک آسان می شود.

به جرات می توان گفت که اگر چند تا 10 ملک را بازدید کنید دیگر نگرانی ای در مورد بازدید ملک نخواهید داشت و ناخودآگاه در این کار خبره و حرفه ای می شود. در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم که باید در بازدید ملک که مرحله مهمی در خرید ملک می باشد و در تخفیف گرفتن و چانه زنی نیز نقش مهمی دارد، به آن ها توجه نمود. اگر این مرحله را به خوبی طی کنید حتما تخفیف ها و امتیازات خوبی را در جلسه مذاکره خواهید گرفت.

  • بررسی و تخمین اولیه بازدید ملک 

مرحله اول در بازدید ملک ها این است که ملکی را که مناسب شرایط ما باشد باید بازدید کنیم. درست است که ما ملک رویایی مان را تصور می کنیم اما اگر اکنون توان خرید آن را نداریم لازم نیست به بازدید اینگونه ملک ها برویم. اگر ملک رویایی ما متراژ بالایی دارد ولی ما توان خرید آن را در حال حاضر نداریم باید به بازدید ملک هایی برویم که 10 درصد شرایط ملک رویاییمان را داشته باشد.

برای بررسی اولیه و تخمین ملک در آموزش های قبلی اشاره کردیم که بر اساس قدرت خرید مان می توانیم یک سری ملک ها را بررسی کنید و تخمین بزنیم ببینیم با مبلغ سرمایه و قدرت خریدی که داریم چه ملکی را می توانیم بخریم گفتیم که راحت ترین کار برای بررسی اولیه و تخمین ملک این است که از سایت ها استفاده کنیم و دو سایت مشهور در ایران هستند که به نظر من در معاملات املاک خوب هم فعالیت دارند و زمین‌های خوبی را معرفی می‌کند و افراد هم به این سایت ها اعتماد دارند این دو سایت شیپور و دیوار است.

پیشتر مهارت جستجو و فیلتر کردن را در این سایت ها آموختیم. می توانید مواردی را که برای شما داران اهمیت هستند فیلتر کنید. به عنوان مثال اگر حتما ملکی با پارکینگ می خواهید باید آن را مشخص کنید.

  • فیلتر کردن

لازم نیست محدودیت های خیلی زیادی انجام دهید شاید بتوانیم ملک مناسب تری را انتخاب کنید محدودیت هایی هر شخصی قرار می دهد نکاتی هستند که برای او مهم است. به عنوان مثال برای کسی که رانندگی بلند نیست و ماشین ندارد ممکن است ملک بدون پارکینگ نیز برایش مناسب باشد پس تامل و تفکر کنید و ببینید چه ملکی برایتان مناسب می باشد.  می توانید فیلتر های تان را کمتر کنید تا گزینه های بیشتری را دسترسی داشته باشید.  درمورد بررسی می توانیم ملک ها را بر اساس قیمت و متراژ می‌توانیم توافقی ها را حذف کنیم و بر اساس قیمت متراژ عمل کنیم.

  • یادداشت کردن

یکی از نکات مهمی که در ارزیابی و بررسی ملک ها باید به آن توجه نمود یادداشت کردن است. حتماً در حین دیدن سایت دیوار یا شیپور و مواردی که برای فروش گذاشته شده اند را حتماً یادداشت کنید می توانید اطلاعات فایل ها را در فایل دیگری کپی کنید و پرینت بگیرید و داشته باشید تا بعدا بتوانید به صورت مکتوب بروید و بازدید انجام دهید و اطلاعاتتان را داشته باشید می توانید با فروشنده ها تماس تلفنی بگیرید و اگر مورد مبهمی دارید که در آگهی ذکر نشده است حتماً سوالات را یادداشت کنید و از ارائه دهنده های املاک بپرسید

  • قرار بازدید

شما آزاد هستید هر تعداد ملک که به شرایط شما می خورد انتخاب و بازدید کنید. می‌توانید قرار بازدید بگذارید و با برخی از دوستان هماهنگ کنید و ملکی که برای فروش گذاشته اند را ببینید یا راه ساده تری هم وجود دارد می‌توانید در مرحله اول یک تعداد عکس درخواست کنید. می توانید از فروشنده تعدادی عکس یا فیلم از واحد بخواهید و یک بررسی اولیه انجام دهید اگر مناسب بودن و کلیات ملک را پسندیدید می توانید قرار بازدید از نزدیک قرار دهید.

  • معیارهای پیدا کردن ملک

برای پیدا کردن ملک مناسب خودمان باید چه معیارهایی داشته باشیم؟ باید اول مشخصات ملک رویایی خودتان را بنویسید و تصویری از آن داشته باشید و بعد بر اساس قدرت خرید تان تصمیم بگیرید و از یکسری مواضع خودتان کوتاه بیایید و یک ملک مناسبی که در حد نیازهای ما نباشد و در حد قدرت خرید ما باشد پیدا کنید.

از بین مواردی که خدمت شما معرفی می کنم لازم نیست تمامی معیارها را در نظر بگیرید سعی کنید سه تا پنج معیار کلیدی را در انتخاب کنید و بقیه موارد را به صورت آپشن قرار دهید به این معنی که اگر وجود داشت که چه بهتر است و اگر وجود نداشتن مشکلی ندارد.  از جمله مواردی که باید به عنوان معیار در نظر گرفت و ملک را بر مبنای آن انتخاب کرد منطقه است اگر منطقه خاصی مد نظر ما باشد می تواند معیار خاصی باشد.

سند داشتن، مبلغ ملک که آیا با مبلغ ما تناسب دارد یا نه تعداد اتاق ها و پارکینگ می تواند معیار انتخاب ملک باشد برای برخی افراد پارکینگ و تعداد واحد موضوع مهمی هستند. سال ساخت ملک به ویژه اگر بخواهید از وام استفاده کنید بسیار مهم است وضعیت خیابان عرض کوچه و دسترسی به خیابان یا کوچه یا اینکه متراژ واحد چقدر باشد موضوع بعدی این است که خیلی از فروشنده‌ها برای گرفتن وام ممکن است به شما فرصت ندهند و همکاری نکنند این مورد مهمی است که همان اول کار باید بپرسید.

  • سختگیری نکنید

نباید سخت گیری کرد و تعداد خیلی زیادی معیار و معیارهای پیچیده را قرار ندهید سه تا پنج معیار می‌توانند انتخاب‌های دقیق‌تر و مناسب‌تری برای شما داشته باشد بهتر است از بعضی از معیارها کوتاه بیاییم سختگیر بودن و کوتاه نیامدن از معیارها باعث می شود که افراد سال ها نتوانند ملک مناسبشان را بخرند به عنوان مثال حتماً تاکید دارند که طبقه ۱۰ به پایین باشد و خوب موضوع سخت می‌شود تعداد ساختمان‌هایی که تعداد واحد کم دارند باید خیلی کم باشد به هر حال محدودیتهایی برای خودتان ایجاد نکنید که باعث شود سال‌ها نتوانید ملک بخرید.

  • ساخت چک لیست بازدید ملک

در این قسمت می خواهم ساخت چک لیست بازدید ملک را آموزش دهم که چطور یک چک لیست ساده درست کنیم که وقتی می‌خواهیم برای بازدید ملک مراجعه کنیم بدانیم که چه مواردی را کنترل کنیم وقتی که می‌خواهید بازدید بروید حتماً آن ملک را نامگذاری کنید می‌توانید بر اساس نام مشاور املاک و نام فروشنده نامگذاری کنید یا حتی منطقه وجود دارد زیرا اگر تعداد زیادی را بازدید کنید ممکن است فراموش کنید و با هم اشتباه شود و نتوانید تصمیم درستی بگیرد.

امتیاز دهی انجام دهید و بر اساس هر کدام از موارد چک لیست شما امتیازی بین ۱ تا ۱۰ بدهید یک یعنی ضعیف خیلی ضعیف و حتی در حد صفر ۱۰ بالاترین امتیاز می باشد به عنوان مثال خیابان و کوچه را می توانید در نظر بگیرید و این یک معیاری است که می‌تواند امتیاز داشته باشد مثلاً اگر نزدیک خواسته شما باشد امتیاز ۱۰ به آن بدهید و اگر فاصله زیادی داشت یک بدهید محله همسایه ها هم مهم هستند.

  • نما و ظاهر ساختمان

نما و ظاهر ساختمان را می توانید به آن امتیاز دهید اگر در نگاه اول از نمای ساختمان خوشتان آمد و برایتان جذاب بود می توانید امتیاز های خوب با آن بدهید تعداد واحدها اگر برایتان بسیار مهم است باید به آن امتیاز بدهید اگر تعداد واحد ها زیاد باشد امتیاز کمتری دارند یا از امتیازی نمی‌گیرند مشاعات ساختمان را می توانیم ببینیم به ویژه در آپارتمانها این موضوع خیلی مهم است.

پارکینگ ساختمان برای کسانی که خودرو دارند مهم می باشد، امتیاز آب برق گاز و تاسیسات دیگر را باید بررسی کنیم. به ویژه امتیازهایی که تفکیک شده‌اند معیار بسیار خوبی می باشد. آپارتمانها، پله‌ها، حیاط، آسانسور حتماً به اینها امتیاز بدهید.

در ورودی یک معیار خوب برای ساختمان است می توانید به آن امتیاز بدهید، تهویه سالن، وقتی وارد ساختمان می‌شوید بوی خاصی وجود نداشته باشد، اکسیژن به اندازه کافی باشد، نورگیری ساختمان در روز چگونه است در شب نورپردازی چگونگی دارد.

 

  • پرتی ساختمان

پرتی ساختمان یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به آن دقت کرد خیلی از ساختمانها هستند که خوب طراحی نشده اند و به عنوان مثال فضای خالی خیلی زیادی به آنها اختصاص داده شده است به عنوان مثال راهروها یا تراس فضای خیلی زیادی اختصاص داده شده است این موارد را در نظر بگیرید ساختمان باید طراحی خوبی داشته باشد، سرویس های بهداشتی را باید به آنها توجه کنیم که در چه وضعیتی قرار دارند آیا مناسب هستند یا نه تفکیک شده اند یا نه تعداد اتاق ها، اندازه اتاق ها می تواند امتیاز خاص خودش را داشته باشد. آشپزخانه، کابینتی که به کار رفته است. نکات دیگری که در آشپزخانه وجود دارد و خانم ها به این موارد بسیار دقت می‌کنند باید امتیاز داده شود.

تزیینات ساختمان را بررسی کنید خیلی نباید تزئینات زیادی به کار رفته است اگر ارزش تزئینات ساختمان بیش از ۱۰ درصد ارزش ملک باشد احتمالاً آن ساختمان بیش از اندازه بودجه صرف ظاهر ساختمان شده است و ممکن است نواقص بزرگ و جدی در ساختمان وجود داشته باشد با این تزیینات قصد داشته‌اند که این نواقص را بپوشانند.

سیستم گرمایش و سرمایش و سایر تاسیسات دیوار سقف کف نقاشی درب های داخلی خط تلفن و موارد دیگر را می توانید بر اساس اهمیتی که دارد در چک لیست آن بنویسید و وقتی وارد ساختمان می‌شود این چک لیست را کنترل کنید و همانجا به آنها امتیاز دهید و اگر نکته خاصی وجود داشت در جلوی چک لیست تان بنویسید که دقیقاً چه مشکل یا چه برتری داشته است .

  • نکات بازدید ملک

قبل از اینکه بازدید انجام دهید روی کاغذ با فروشنده یا مشاور املاک صحبت کنید و روی کاغذ چک کنید و بعد به سراغ بازدید بروید فقط مواردی را بروید ببینید که نزدیک معیارهای شما قرار دارد به عنوان مثال اگر پارکینگ برای شما مهم است و ساختمانی است که پارکینگ ندارد بهتر است وقتتان را تلف نکنید و بازدید آن نروید.

ساعت های مناسب برای بازی بروید معمولاً ساعت های بعد از ظهر مناسب می باشد اگر قصد داشتید که ملکی را بخرید حتماً صبح و شب هم ملک را بازدید کنید اطراف ملک قدم بزنید ملکی که می‌خواهید بازدید کنید حتماً ورودی کوچه‌های اطراف آن را بررسی کنید.

بیرون ساختمان را کنترل کنید فریب ظاهر ساختمان چه نمای ساختمان و چه داخل ساختمان را نخورید مخصوصاً تجهیزاتی که در داخل ملک هستند فریب آنها را نخورید زیرا این تجهیزات متعلق به شما نیستند و آن ملک را بدون تجهیزات تصور کنید کلیات پایه‌ای را بررسی کنید.

  • یادداشت نمودن ضعف های ساختمان

حتماً با یک خانم برای بازدید بروید، تزیینات ساختمان چندان زیاد نباشد یادداشت کنید و هر نکته ای که می بینید را یادداشت کنید اطلاعات اصلاً به حافظه تان اعتماد نکنید در حین بازدید حتماً چند ضعف ساختمان را یادداشت کنید تا بعدا بتوانید در زمان معامله و چانه‌زنی بتوانید از آنها استفاده کنید حداقل در روز ۵ تا ۲۰ بازدید را داشته باشید تا بتوانید گزینه‌های کافی برای انتخاب کردن داشته باشید در پایان بازدید روزانه تان حتماً یک جدول مقایسه ای درست کنیم و واحدهایی که در طول روز بازدید کرده اید را در آن جدول قرار دهید تا بتوانید امتیازات آنها را جمع بندی کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید.

هنگام بازدید ملک باید به نکته های فراوانی توجه نمود که ما تنها به برخی از آنها اشاره کردیم. شما با توجه به ایده آل ها و شرایطتتان طبیعتا نکات دیگری هم برایتان مهم خواهد بود، پس در روز بازدید به مواردی توجه کنید که برایتان مهم است تا دردسری بعد ها ایجاد نشود.

موفق و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید