آموزش کارآفرینی،ایده کارآفرینی ،ایده کسب و کار

تعریف جامع، کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی واژه‌ای نسبتاً قدیمی با ریشه فرانسوی است، واژه های کارآفرین و کارآفرینی در آغاز مورد توجه اقتصاد دان ها قرار گرفت (بین قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی). کلمه کارآفرین حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد.

 کارآفرینی به شکلی که امروزه مورد توجه قرار گرفته حدود یکصد سال پیش رواج یافته است. در این زمینه آقای ژوزف شومپیتر به عنوان پدر کارآفرینی شناخته می‌شود که در سالهای 1930 تا 1940 مطالعات گسترده‌ای را در زمینه کارآفرینی انجام داده است. در این مقاله میخواهیم شما را به طور کلی با تعریف کارآفرینی از چند دیدگاه مختلف و ویژگیها و صفات کارآفرینان آشنا کنیم.

تعریف کارآفرینی 

 طبق تعریف ژوزف شومپیتر، عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصت ها می باشد از جمله تعاریف مورد تاکید دیگر ایشان میتوان به این مورد اشاره کرد: کارآفرین ها افرادی هستند که اقتصاد و سازمان‌ها را زنده می‌کنند.

باید توجه نمود که با وجود ساده به نظر رسیدن کلمات کارآفرین و مفهوم کارآفرینی می‌توان گفت که تعریف واحد و دقیقی که مورد اتفاق نظر همگان باشد، وجود ندارد. از تعاریف دیگر کارآفرین و کارآفرینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  وسپر می گوید: کارآفرین کسی است که توانسته باشد ارزش ایجاد کند.

برینگر: کارآفرینی یک فرآیند است که طی آن افراد فرصت هایی را که می بینند، بی توجه به منابعی که در حال حاضر در اختیار دارند، تعقیب می کنند تا بتوانند از کالاها و خدماتی که در آینده خلق خواهد شد، بهره ببرند.

ارتباط بین کارآفرینی و نوآوری

در مورد ارتباط بین کارآفرینی و نوآوری می توان از روشهای زیر استفاده کرد: 

  1. معرفی یک محصول جدید 
  2. به کارگیری شیوه های جدید جهت تولید یک محصول قدیمی
  3.  کارآفرین کسی است که توانسته باشد ارزش ایجاد کند.
  4. کارآفرینی یک فرآیند است که طی آن افراد فرصت هایی را که می بینند، بی توجه به منابعی که در حال حاضر در اختیار دارند، تعقیب می کنند تا بتوانند از کالاها و خدماتی که در آینده خلق خواهد شد، بهره ببرند.
  5. ایجاد یک ساختار جدید برای صنعت موجود  
  6. کشف و به کارگیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه

 ریچارد کانتیلون: کسی که کسب و کاری را سامان می‌دهد و ریسک این کار را می پذیرد، به این امید که سودی به دست آورد را کارآفرین گویند. 

 هرارد استیونسن: کارآفرینی تعقیب فرصت هاست، فرصت هایی که فراتر از منابع در دسترس امروزی هستند. 

 در تعریف استیونسن دو مورد کلیدی وجود دارد: فرصت جو بودن و محدود نشدن به منابع در دسترس در این تعریف ساختن مسیر های جدید در اقتصاد و محیط کسب و کار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود  

چه صفاتی را میتوان به کارآفرینان نسبت داد؟

از جمله صفت هایی که میشود به کارآفرینان  نسبت داد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. خلاقیت
  2. پیشرو بودن 
  3. آینده نگری 
  4. جرات ریسک کردن 
  5. ارزش آفرینی 
  6.  ایجاد اشتغال 
  7.  خلق ثروت

و…

ایده کسب و کار ،ایده کارآفرینی
ایده کسب و کار ،ایده کارآفرینی

 معروف‌ترین کارآفرین ها چه کسانی هستند؟ 

  • بنیانگذار مایکروسافت 
  • بنیانگذار اپل
  •  بنیانگذار فیسبوک 
  • بنیانگذار دیجی کالا
  • بنیانگذار اسنپ

و میلیونها کارآفرین که کسب و کارهای کوچک را ساخته اند و اداره می کنند.

چه ویژگی‌هایی را باید در هنگام کارآفرینی در نظر داشت؟

  • مشکلی را حل کند و یا نیازی را برطرف نماید

-مشکل یا نیازی که قبلاً هیچ کاری برای آن نشده است 

-محصولی وجود دارد اما نتوانسته مشکل یا نیاز را به طور کامل برطرف کند

 2- قابل توسعه باشد

-هر کسب و کاری بهتر است از مقیاس کوچک شروع شود اما باید به این فکر کرد که آیا این ایده قابل توسعه می باشد و آیا وقتی مشتریان زیاد شوند قادر به تامین محصول مورد نیاز شان خواهیم بود. 

3-محصول، قیمت و سود مناسبی داشته باشد

 قیمت محصول از دو جهت مهم می باشد:

-قیمت تمام شده برای مشتری قابل توجیه باشد.

 -قیمت نباید آن قدر بالا باشد که خارج از توان مشتری باشد و نباید آنقدر پایین باشد که بی ارزش به نظر برسد.

– همچنین قیمت باید طوری باشد که سود خوبی را برای سرپا نگه داشتن و توسعه کسب و کار بدهد.

 4- ایده به راحتی آب خوردن کپی نشود

 اغلب ایده های جدید، دیر یا زود کپی می‌شوند، هرچند قوانین زیادی برای حفظ حق و حقوق ،خیلی از ایده ها به ذهن آدم می رسد اما باید به چگونگی اجرا و مهارت های مورد نیاز آن نیز اندیشید.

 

  •  
10 ایده کارآفرینی با سرمایه کم

انواع کارآفرینی

 1-  فعالیت های کوچک 

در عصر حاضر اکثر کارآفرین ها و ایده ها را می توان در مجموعه کسب و کارهای کوچک قرار داد به عنوان مثال می‌توان به آرایشگاه ها و مشاوران و فروشگاه‌های آنلاین اشاره کرد. کسب و کارهای کوچک غالباً از اشخاص محلی و یا اعضای خانواده و آشنایان استفاده می کنند و در اکثر مواقع دارای سود زیادی نیستند زیرا قادر به جلب توجه سرمایه‌گذاران نمی باشند.

2-  مجموعه های بزرگ 

میزان عمر و ماندگاری این نوع مجموعه ها به خلاقیت مستمر و ارائه محصولات نوین و تولیدات فعلی وابسته است. عوض شدن سلیقه ها، پیشرفت تکنولوژی و مقررات، روی کار آمدن رقبای جدید و موارد مشابه می‌تواند به این مجموعه ها فشار وارد کند و آنها را وادار به عرضه محصولات کاملاً جدید نماید.

3-  قابل توسعه

 در استارتاپ های مقیاس پذیر و توسعه پذیر، کارآفرین از همان ابتدا مطمئن است که چشم اندازش قادر است جهان را متحول کند و بنابراین بر روی پیشرفت و گسترش کسب و کار تمرکز دارد. این مدل کارآفرینی، باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران و نهایتاً جلب توجه و سود زیادی خواهند شد.

4- اجتماعی

 افرادی که در این راستا اقدام به فعالیت می‌کنند، اشخاصی خلاق هستند که هدفشان ایجاد محصولات و خدماتی است که باعث برطرف کردن نیازها و مشکلات اجتماعی می شود.

حق صاحبان ایده نوشته شده است، اما در نهایت هر محصولی مشابهش یا حتی بهترش تولید خواهد شد. قبل از رقبایتان شما محصولتان را بهبود دهید.

 5- آنلاین و اینترنتی

 امروزه سایه‌ی دنیای مجازی بر تمام جوانب زندگی بشر حس می‌شود و طبیعتاً  نیز از دنیای اینترنت بی بهره نمانده است. در حقیقت ظرفیت اینترنت برای کارآفرینی به حدی زیاد است که نوع جدیدی از کارآفرینی شکل گرفته است.

توصیه های پایانی:

  • هرگز از رویاهایتان دست نکشید. 
  • از انتقادها و پیشنهادهای دیگران استقبال کنید.
  • خودتان به دنبال حل مشکلات باشید.
  • نباید از شکست بترسید زیرا شکست پنجره‌ای به فرصت‌های جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید