خریدآپارتمان؛آموزش خرید ملک

به هنگام خرید آپارتمان چه مدارکی را باید بررسی کنیم؟

آیا شما قصد خرید آپارتمان را دارید اما نمیدانید باید چه مدارکی را کنترل کنید تا در آینده به دردسر نیوفتید؟متاسفانه امروزه شاهد افزایش روز افزون دعوای حقوقی در خصوص خرید ملک هستیم. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، پیشگیری از آن است. با کنترل مدارک آپارتمان قبل از خرید، می توانیم جلوی وقوع دردسر های آینده را بگیریم.

کاغذ و قلم خود را بردارید که میخواهیم زیرا ادامه این مقاله لیستی از مواردی که باید هنگام خرید آپارتمان چک شود، را نام میبریم.

مالکیت فروشنده بر آپارتمان مورد فروش

در هنگام خرید و فروش آپارتمان اول از همه سند را چک کنید تا مطمئن شوید که صاحب خانه و شخص فروشنده، مالک آپارتمان می باشد. ممکن است آپارتمان در چند مرحله خرید و فروش شده باشد پس حتما از اینکه فروشنده آخرین مالک آپارتمان است، اطمینان کسب کنید.

اگر آپارتمان از طریق وکیل خرید و فروش می شود باید وکالت نامه وی، مورد بررسی قرار بگیرید. برخی وکالت نامه ها ارزش معاملاتی برای خرید و فروش ملک را ندارند.

آزاد بودن ملک یا در رهن و اجاره نبودن ملک

شما قبل از خرید آپارتمان باید حتما مطمئن شوید که ملک مورد نظر در رهن بانک یا در اجاره کسی نباشد. اگر ملک در هنگام بازدید در اجاره فردی باشد، باید حتما اجاره نامه را چک کنید و مطمئن شوید که در زمان خرید آپارتمان، در رهن و اجاره کسی نیست.

خرید خانه در زمانی که خانه در رهن است به صورت قولنامه ای و با آگاهی داشتن طرف خریدار از این موضوع امکان پذیر است اما تا زمانی که فک رهن امکان پذیر باشد، فروشنده می تواند سند را به اسم خریدار بزند.

برخی از آپارتمان ها دارای وام هستند، در این صورتی محدودیتی برای خرید وجود ندارد و شما می توانید بعد از خرید ملک، مبلغ وام را از مبلغ آپارتمان کاسته و خود مابقی وام را پرداخت نمایید.

برای خرید حتما به این نکته دقت کنید که فروشنده قبل از فروش باید به شهرداری مراجعه کند و عوارض نوسازی شهرداری را پرداخت نماید. از طرفی باید به اداره مالیات برود و مالیات ملک را نیز پرداخت کند.

سند آپارتمان

اول از هر چیزی باید مطمئن شوید که آپارتمان دارای سند می باشد.

سند تک برگ

سند مالکیت هر ملک، شناسنامه آن است. امروزه به دلیل الکترونیکی شدن بسیاری از جنبه های زندگی، سند های منگوله دار قدیمی در حال جایگزین شدن با سند های تک برگ مدرن می باشند. سند تک برگ همان سند مالکیت است که به شیوه الکترونیکی صادر می شود. با سند تک برگ اطلاعات ملک در پایگاه داده سازمان ثبت اسناد، ثبت می شود.

پس اگر آپارتمانی دارای سند تک برگ باشد به راحتی قابل استعلام است. سند تک برگ به دلیل دارا بودن فرمت های خاص و استفاده از جوهر های مخصوص در نوشتن سند، جعل شدن آن را تا حد امکان پایین آورده است.

البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در هر حالت استعلامات لازم را برای ملک به عمل بیاوریم.

آموزش خرید ملک،تامین سرمایه ملک,آموزش خرید خانه
آموزش خرید ملک،تامین سرمایه ملک,آموزش خرید خانه
تطابق فضای آپارتمان با سند

برای خرید آپارتمان تنها به مشخصاتی که فروشنده از ملک می گوید بسنده نکنید. اگر برایتان مقدور است که یک متر بردارید و وجب به وجب خانه را متر کنید، اینکار را حتما انجام دهید. اطلاعات به دست آمده با اطلاعات سند را کنترل کنید.

در برخی آپارتمان ها متراژ مشاعات، انباری و پارکینگ هم مشخص شده و به متراژه خانه اضافه شده است پس این نکته را هم باید مد نظر قرار دهید.

از سوی دیگر برخی از فروشندگان ادا می کنند که ملک دارای پارکینگ یا انباری است در صورتی که در سند به این مورد اشاره نشده و ممکن است در آینده با همسایگان خود به مشکل بر بخوردید.

از ادارات مختلف استعلام بگیرید

قبل از خرید آپارتمان باید از ادارات مختلف استعلام بگیرید اول اینکه مطمئن شوید امتیاز آب و برق و… به اسم صاحب خانه می باشد، دوم مطمئن شوید از اینکه صاحب خانه قبلی شما را با انبوهی از بدهی ها تنها نگذاشته باشد!

اداراتی که باید از آن ها استعلام بگیرید شامل اداره آب و فاضلاب، اداره برق، اداره مخابرات و اداره گاز می باشند.

 

مثل خریداران حرفه ای از ملک بازدید کنید

در هنگام قولنامه باید چه مواردی چک شود؟

برای خرید و فروش آپارتمان، مرحله قولنامه از اهمیت زیادی برخوردار است. قول نامه سندی است که دو طرف معامله توافقات خود را بر روی برگه ای نوشته می شود، بعد از تنظیم قولنامه تا زمانی که خریدار تعهدات خود را به جای می آورد، فروشنده حق فروش ملک خود را به فرد دیگری ندارد.

اگر موارد قبلی را کنترل کردید و صحت اطلاعات را تایید نمودید، به مرحله قولنامه میرسید. برای تنظیم قولنامه باید این موارد ذکر شود:

  1. مشخصات فروشنده
  2.  مشخصات خریدار
  3.  موضوع مورد معامله
  4. ثبت قیمت کل ملک
  5.  زمان و نحوه پرداخت معامله
  6.  ذکر زمان شروع و پایان معامله

بهتر است در قولنامه این موارد هم ذکر شود،در صورت پشیمانی هر کدام از طرفین معامله چه اتفاقی میافتد یا اگر خانه را با یک سری وسایلی که در آن قرار دارد، خریداری میکنید حتما در قولنامه ذکر شود.

نکته: قول نامه ای که به صورت دستی در بنگاه تنظیم می شوند را قبول نکنید.

نکته: باید به خاطر داشته باشید که هیچ سندی را بدون خواندن و کنترل کردن امضا نکنید.

نکته: اگر در بنگاه معامله املاکی قولنامه را تنظیم می کنید از صلاحیت آن مکان، اطمینان کسب کنید.

نکته: که باید مد نظر داشته باشید سن آپارتمان است زیرا هر مدت که از سن آپارتمان ها بگذرد ارزش آن ها پایین می آید. پس اگر آپارتمانی را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اید مطمئن شوید سن زیادی نداشته باشد.

در مجموع برای خرید آپارتمان باید هوشیار بود و هوشمندانه انتخاب کرد. کنترل کردن تمامی موارد گفته شده به شما در خریدی مطمئن کمک خواهد کرد و احتمال خطر را بسیار پایین می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید