آموزش کارافرینی،کسب و کار،رشد کسب و کار

ارزیابی و پاداش دهی به همکاران

1-ارزیابی همکاران:

برای ارزیابی همکاران تان، اولین موردی که لازم است به یاد داشته باشید؛ این است که، گزارش‌هایی را که تحویل می‌گیرید حتماً مکتوب باشند. این موارد مستند می‌شود و اگر شما بخواهید کارکرد همکارانتان را در سال‌های متوالی مقایسه کنید، خیلی راحت این کار انجام‌پذیر است.

خیلی از کارآفرینان فقط در دفتر حضوروغیاب اطلاعات مکتوب دارند که خیلی ارزشمند نیست و کارایی ندارد، بلکه باید تمام کارهای انجام‌شده به‌عنوان‌مثال، تعداد مشتریان، تعداد تولیدات انجام‌شده در هرروز را ثبت کنند. که شما با بررسی آن‌ها می‌توانید به ارزیابی کارایی همکاران خود برسید.

در موقع نوشتن گزارش‌ها و خلاصه کارها، حتماً نتیجه‌ی کارها و مخصوصاً کارهایی را که برای رسیدن به نتیجه موردنظر انجام می‌دهند را باید یادداشت و ثبت کنند. به شما کمک می‌کند که متوجه شوید به‌عنوان‌مثال همکارتان کار زیادی انجام دادند اما نتیجه‌ی خوبی نداشته و نرخ تبدیل خوب نبوده است؛ شما می‌توانید به این نتیجه برسید که احتمالاً روش فروش آن خوب نبوده است.

از یک مرحله‌ای به بعد که خیلی همکاران نتیجه نمی‌گیرند، شروع به کاهش کار و بازده خود می‌کنند. مثلاً، تعداد تماس‌ها را کاهش می‌دهند و تلاششان را کم‌تر می‌کنند و همان نتیجه‌ی حداقلی را هم که می‌گرفتند، به صفر می‌رسانند.

در اوایل سعی کنید که روزانه کارهای همکارانتان را چک کنید ولی بهترین زمانی که می‌توانید اختصاص دهید، کنترل کردن به‌صورت هفتگی است و روند کار را مشاهده کنید. فقط توجه داشته باشید اگر سرتان خیلی شلوغ است حتماً ماهی یک‌بار کنترل کنید.

با نوشتن این گزارش‌ها شما می‌توانید همکارانتان را زیر نظر داشته باشید و اگر احساس کردید که روند منفی‌ای را طی می‌کنند، در جهت بهبود آن قدم بردارید.

2-پاداش‌دهی به همکاران

یک مشکل دیگری که در خیلی از کارآفرینان وجود دارد؛ این است که، روش پاداش دهی‌شان، روش خوبی نیست و معمولاً پاداش‌های اشتباه به همکارانشان می‌دهند. سعی کنید در زمان پاداش دهی به همکارانتان، حتماً بر اساس نتیجه و بازده باشد.

مثلاً خیلی از کارآفرینان ‌یک درصدی از فروش را به همکارانشان، به‌عنوان پاداش می‌دهند. این مورد خیلی انگیزه‌بخش نیست، چون این همکار ممکن است کار زیادی انجام داده باشد و در ماه اول خیلی نتیجه نگرفته است. پس سعی کنید، کاری کنید که همکاران‌ هم از کار زیادشان پاداش بگیرند و هم از نتیجه کارهایشان.

اگر فقط پاداش‌دهی بر اساس کار باشد، شاید همکار خود را سرگرم می‌کنند و سعی در بالا بردن صرفاً آمار کارهایش دارد. پس باید هر دو جنبه را در نظر داشته باشیم.

نوع پاداش

حال سؤال اینجاست، پاداش را مالی در نظر بگیریم یا احساسی؟ به نظر شما کدام مورد بهتر است؟

پاداش احساسی خیلی ماندگارتر است. پاداش مالی هم خوب است اما اثر آن کوتاه‌مدت است. اما توجه داشته باشید در کنار پاداش مالی حتماً از همکارانتان تشکر و تمجید کنید، مخصوصاً در جمع و حضور دیگران. حتماً در کنار پاداش احساسی، پاداش مالی هم باید داشته باشید.

خیلی از کارآفرینان پاداش‌های اشتباه می‌دهند. مثلاً، همکاری بازدهی خوبی دارد و روزبه‌روز هم بازدهی را افزایش می‌دهد و در کنار او چند همکار کم‌کار هم هستند که روزبه‌روز در حال افت و کاهش بازده هستند؛ کارآفرینان به‌جای اینکه به همکاری که بازدهی بالاتری دارد پاداش مالی و احساسی بیشتری دهد، به همکار ضعیف‌تر کارهای کمتری می‌دهند. این روش اشتباه است و همکار ضعیف را ضعیف‌تر و همکار قوی را خسته‌تر می‌کند. پس سعی کنید پاداش‌های درست دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید