حتما شما هم زمانی را به خاطر دارید که برای نوشتن قولنامه و انجام معاملات در بنگاه های املاک، از روش های سنتی استفاده می شد. اگرچه هنوز هم عده زیادی از مشاوران املاک از قولنامه های قدیمی برای اجاره یا خرید خانه استفاده می کنند اما وقت آن رسیده که روش های قدیمی را اصلاح کرده و برای بیشتر شدن اعتبار معامله صورت گرفته، روش های جدید را جایگزین کنیم.

با توجه به لزوم ایجاد امنیت و تضمین صحت قراردادها، از سال 1387 در کشور ما سامانه ای راه اندازی شده که مشاوران املاک را موظف می کند تا تمام قراردادها اعم از خرید، فروش، رهن یا اجاره را به صورت سیستماتیک در آن ثبت کرده و سپس کد رهگیری دریافت کنند.

کد رهگیری ملکی چیست؟

کد رهگیری املاک یکی از موارد مهم در معاملات ملک محسوب می شود که دارای مزایای بسیاری برای هر دو طرف معامله است. داشتن این کد می تواند از بسیاری جرائم ملکی جلوگیری کند. همچنین با استفاده از کد رهگیری می توان مواردی مانند بدهی به بانک یا شهرداری را برای هر ملکی استعلام کرد.

امروزه و با قوانین جدید، قولنامه های دست نویس اعتبار کافی را ندارند و بر مبنای بخشنامه دولت که در سال 1387 مصوب شد، دریافت کد رهگیری برای همه قراردادهای ملکی و برای تمام مشاوران املاک اجباری است. بر این مبنا، صدور کد رهگیری اختیاری نیست و هیچ مشاور املاکی حق ندارد به ازای صدور کد از متعاملان هزینه دریافت کند.

مزایای دریافت کد رهگیری معاملات ملکی

  • معمولا افرادی که در زمینه معامله ملک تجربه زیادی ندارند، نگران این هستند که سرشان کلاه برود. با وجود کد رهگیری این امکان برای شما فراهم می شود تا مطمئن شوید ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.
  • چون سامانه ثبت معاملات و املاک در کشور به صورت سراسری برقرار است، فروشنده دیگر نمی تواند ملک را به چند نفر بفروشد. در واقع این سامانه به مشتریان و مشاوران املاک کمک می کند تا از آخرین وضعیت فروش یا اجاره ملک باخبر شوند. به همین دلیل به محض ثبت اطلاعات در این سامانه، تمام مشاوران املاکی که به سامانه دسترسی دارند، از وضعیت ملک مطلع می شوند.
  • همه مبایعه نامه ها یا اجاره نامه هایی که دارای کد رهگیری باشند را می توان به راحتی مورد بررسی قرار داد و در صورت بروز هرگونه مشکل از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد.
  • اگر شما صاحب خانه ای هستید که آن را از طریق کد رهگیری اجاره داده اید؛ می توانید در موعد مقرر و با استناد به قرارداد اجاره و کد رهگیری، ملک خود را از مستاجر به صورت قانونی تحویل بگیرید. اگر در این میان، مستاجر از انجام این کار امتناع کند با داشتن کد رهگیری قادر به گرفتن حکم تخلیه خواهید بود.
  • کد دریافت شده نزد مراجع قانونی از اعتبار کافی برخوردار است، در نتیجه طرفین نمی توانند پس از ثبت آن، درخواست دریافت پول بیشتر یا فسخ قرارداد را داشته باشند. در صورت رخ دادن چنین موردی به راحتی و با در دست داشتن کد رهگیری و قرارداد، قادر هستید از شخص مورد نظر شکایت کنید.

نحوه دریافت کد رهگیری

کد رهگیری را مشاوران املاک برای شما دریافت می کنند. به این ترتیب که تمامی موارد قرارداد شامل تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و … را در سامانه وارد می کنند. همچنین مشخصات کامل طرفین قرارداد، آدرس، کدپستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه به ثبت می رسد.

پس از تایید قراداد و کد رهگیری در سامانه، پیامکی برای شما ارسال می شود که این موضوع را به شما اطلاع می دهد. حال نوبت آن رسیده که به بنگاه مراجعه کرده؛ قرارداد را امضاء و آن را دریافت کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می شود. نسخه اول نزد مشاور املاک می ماند و دو نسخه دیگر به طرفین معامله تحویل داده می شود. بالای هر یک از نسخه های قرارداد نیز، یک کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده تا اصالت آن برای شما محرز شود.

کد رهگیری معامله ملک را بگیرید.

اکنون با دانستن این موضوع که دریافت کد رهگیری املاک الزامی و به نفع شما است؛ اگر قصد خرید و فروش یا اجاره ملکی را داشته باشید، نسبت به دریافت کد حساسیت بیشتری خواهید داشت. توصیه می کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه های املاک رسمی ثبت کنید و پس از توافق اولیه، در اسرع وقت از بنگاه دار بخواهید برای دریافت کد اقدام کند. فراموش نکنید هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و با دریافت آن، از مشکلات احتمالی آینده تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل می آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید