کارآفرینی یا کارمندی؟،آموزش مهارت کارفرینی

کدام یک: کارآفرینی یا کارمندی؟

مقاله های بسیار زیادی در اینترنت وجود دارد که ادعا میکند کارآفرین بودن بهتر از کارمند بودن است. این مقاله ها تنها زاویه‌ای از زندگی یک کارآفرین را مورد بررسی قرار می‌دهد. زاویه‌ای که فقط به درآمد بالا و آزادی شغلی می پردازد. حال باید این موضوع را از زوایای مختلف بررسی گردد تا مشخص شود کارآفرینی انتخاب درستی است یا کارمندی؟

مطمئناً کاری که دست خودتان است دارای مزایای بسیار زیادی است اما در این مقاله می خواهیم نگاهی به مزایا و معایب کارآفرینی و کارمندی بیندازیم‌.

میزان ساعت کاری یک کارآفرین و یک کارمند

یک شغل تمام وقت برای یک کارمند ۴۰ ساعت در هفته وقت می‌گیرد. کارمند روزانه ۸ ساعت از زمان خود را صرف کار می کند و در محل کار به وظایفی که برای او از قبل مشخص شده است می پردازد. اگر کارآفرین باشید ساعت کاری شما بسیار متفاوت است.

کارآفرینانی که برای اولین بار کار خود را شروع می‌کنند، ممکن است بین ۶۰ الی ۸۰ ساعت در هفته کار کنند. این زمان متغیر است و ممکن است کمتر یا بیشتر شود. حتی ممکن است این زمان آن قدر زیاد باشد که کلا وقتتان را بگیرد.

تعادل زندگی کاری و شخصی

به عنوان یک کارمند زمانی که کارتان را تمام می‌کنید، می‌توانید نزد خانواده تان بروید و زمانی را که با آنها هستید شغل خود را فراموش کنید. اما به عنوان یک کارآفرین این قضیه متفاوت است.

زمانی که فردی برای خودش کار می‌کند، بسیار دشوار است که از فکر کار خارج شود. به خصوص افرادی که کارشان را از خانه مدیریت می‌کنند.

تلفن همراه و رایانه ها همیشه در دسترس افراد هستند و باعث حواس پرتی آنها می شوند. اما از طرفی ممکن است نیاز نباشد که در یک روز ساعت‌های مداوم کار کنید. شاید بتوانید با چند تلفن و هماهنگی زمان بیشتری را کنار خانواده تان سپری کنید.

کارآفرینی یا کارمندی؟،مهارت های کارآفرینی
کارآفرینی یا کارمندی؟،مهارت های کارآفرینی

استرس کاری

سطح استرس یک کارمند به دلیل مسئولیت‌های کمتر قاعدتاً پایین تر از سطح استرس یک کارفرما است. وقتی یک کارمند وارد کار می شود وظایف او  در همان ابتدای کار مشخص است، .می‌داند که از وی چه انتظاراتی می‌رود.

به جز گروه کمی از کارمندان که حتی بعد از زمان کاری نیز کارشان ادامه دارد. اکثر کارمندان بعد از زمان کاری کاملاً به زندگی شخصی خودشان برمی‌گردند و استرس های کاری را فراموش می کنند.

زمانی که کارفرما هستید بسیاری از اوقات فکر شما درگیر کارهای متفاوت است. چون مسئولیت بیشتری نسبت به بقیه دارید و مجبور هستید مشکلات را حل کنید و در نهایت کلیه ی جهات کاری به شما بستگی دارد‌ و این تفکر همیشه استرس به همراه دارد و در مورد استرس نیز می توان گفت که کارآفرین بودن بیشتر از کارمند بودن استرس دارد.

 

9روش مقابله با استرس برای کارآفرینان

درآمد

درآمد کارمند ها طبق ساعت کاری آن ها و توافق شان پرداخت می شود. میزان درآمد آن‌ها نسبت به کارفرماها پایین تر است ولی درآمد آنها کاملا مشخص است و با آن می توانند یک زندگی معمولی را داشته باشند. کارآفرینان نسبت به کارمندان درآمد بالاتری دارند ولی این درآمد به صورت جدی به وضعیت شرکت و محصول وابسته است.

تمرکز روی نقاط مثبت یا منفی

یکی از سوالات ثابت در مصاحبه کاری این است که برای بهبود نقاط ضعف خود چه کاری انجام داده اید؟

کارمندان حداقل یک بار به این  سوال برخورده اند، بله در زندگی کارمندی باید بر روی نقاط ضعف خودتان تمرکز بالایی داشته باشید و تا حد ممکن آنها را رفع کنید ولی در زندگی کارآفرینی نیاز به تمرکز بر روی نقاط ضعف نیست و باید روی نقاط مثبت و نقاط قوت خود تمرکز کنید و آن ها را رشد دهید.

کارآفرینی یا کارمندی؟،مهارت های کارآفرینی
کارآفرینی یا کارمندی؟،مهارت های کارآفرینی

 

محصولات پیشنهادی (روی خودتان سرمایه گزاری کنید)

چند سوال رایج در خصوص کارآفرین یا کارمند بودن‌:

آیا زندگی کارآفرینی ارزش دارد که داشته های فعلی تان را کنار بگذارید و به سمت موارد پیش بینی نشده بروید؟

خیلی از افراد فقط زیبایی‌های کارآفرینی را می بینند و همیشه در این خصوص رویا بافی می کنند. نیمه خالی لیوان را هم ببینید.

آیا کارمند بودن بد است؟

اگر کارمندان نباشند خیلی از امور انجام نمی گردد و شاید خیلی از کسب و کارها نتوانند به حیات خود ادامه دهند. پس می‌توان گفت کارمند خوب بودن خودش یک نوع کار آفرینی است.

کارمندانی هستند که هیچ کاری انجام نمی دهند یا کمتر از درآمدشان کار می کنند. این افراد بیکاران خطرناک هستند! افراد بیکار کاری انجام نمی دهند و حقوقی هم نمی گیرند. خسارت افراد بیکار بسیار ناچیز است اما کارمندان نامناسب می توانند به راحتی یک کسب و کار را نابود کنند.

پس اگر می‌خواهید کارمند خوبی باشید باید متناسب با حقوقی که می‌گیرید کار  انجام دهید واگرنه ممکن است اخراج شوید یا کسب و کاری را نابود کنید.

آیا فقط کارآفرینان می‌توانند زندگی لذت بخشی داشته باشند؟

خیر کارمندان نیز می‌توانند متناسب با درآمدی که دارند زندگی خوب و لذت بخشی را برای خود و اطرافیانشان بسازند. خیلی از کارمندان هستند که با همین درآمد‌های محدود زندگی بسیار شرافتمندانه، شاد و موفقی دارند و خیلی از افراد هم هستند که از زندگی شان لذت نمی برند چه کارمند باشند و چه کارآفرین.

بنابراین اگر دوست دارید کارمند باشید برای خودتان چند اصل مهم تعریف کنید و به آن‌ها پایبند باشید. مهم نیست سایر همکاران شما فریب کاری می‌کنند، کم کاری و یا حتی خیانت می‌کنند. اگر اصول درست را برای خودتان تعریف کنید و به آن‌ها پایبند باشید در هر جایی که کار کنید می‌توانید با خیال راحت زندگی کنید و از زندگی لذت ببرید.

کارآفرین ها از کجا می آیند؟

کارآفرین ها از انسان های روی زمین هستند در زمان تولد هیچ فرقی با بقیه ندارند و حتی قابل تشخیص نیستند کارآفرین ها از جایی مسیرشان را تغییر می دهند و وارد دنیای کارآفرینی می شوند.

جامعه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱- معمولی

۲- غیر معمولی

افراد معمولی

افراد معمولی افراد رایج و عادی جامعه هستند، خودشان را مسئول نمی دانند، همیشه در حال فکر کردن و طراحی و برنامه‌ریزی هستند، کاری نمی کنند، اجرا نمی کنند، برنامه ها و ایده هایشان فقط در ذهنشان است، کارهای معمولی انجام می‌دهند و در نتیجه نتایج معمولی می گیرند.

زمانی که  کار می کنند نتیجه نمی گیرند، یا دیگران از نتیجه کار آن‌ها استفاده می کنند.

افراد معمولی وقت آزاد زیادی دارند ولی برای فردایشان برنامه ای ندارند.

آن ها توقع درآمد بالا دارند و تا پایان روز و یا حداکثر تا پایان ماه کار می کنند. دوست دارند درآمد زیاد با کار کمتر داشته باشند ولی خودشان هم به دنبال راه حل نیستند.

افراد غیر معمولی

آن ها به صورت غیر عادی می کنند، کار متفاوتی نسبت به معمولی ها دارند مناسب برخی کارهای عادی نیستند، نگاهشان به کار ها متفاوت است، علاقه به قوانین عادی ندارند. اعتراض به وضعیت فعلی ندارند. آن ها ایده های کمی دارند ولی زیاد اجرا می کنند.

آن ها گاهی شکست می خورند و گاهی نتایج خوبی می گیرند. وقت نصیحت کردن دیگران را ندارند.  وقت ندارند کارهایشان را برای دیگران توجیه کنند. بیشتر کار می کنند و معمولا هم نتایج خوبی می‌گیرند.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره کارآفرینی و کارمندی و تفاوتهای این دو موضوع صحبت کردیم. در پایان لازم است یادآوری کنیم که نمیتوان برای تمام افراد نسخه یکسان پیچید و آنها را به سمت کارآفرینی سوق داد. این تصمیمی است که کاملا به شما و شرایطتان بستگی دارد. اما به عنوان یک توصیه باید بدانید کارآفرینی مسیر سختی است که باید قبل از ورود کردن به آن تمام جوانب را سنجیده و بعد عمل کنی

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید