چگونه ذخیره مالی برای خودمان و کسب‌وکارمان ایجاد کنیم؟

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی

می‌خواهم تجربه‌هایم را در مورد افزایش ذخیره مالی یا همان پس‌انداز کردن، که از دوستان کارآفرین و دوستان ثروتمندم یاد گرفته‌ام، با شما در میان بگذارم. این تجربه‌ها دیدگاه جدیدی به شما می‌دهد و می‌توانید با استفاده از این تکنیک‌ها، به‌ویژه برای سال جدید برنامه‌ریزی کنید و ذخیره‌های مالی‌تان را افزایش دهید. بدین ترتیب که درآمدتان را افزایش دهید و هزینه‌هایتان را کاهش دهید درنتیجه کم‌کم ذخیره مالی افزایش می‌یابد.

1. افزایش درآمد: کار بیشتر، بازدهی کار و سرمایه‌گذاری.

برای افزایش درآمد ما می‌توانیم بیشتر کارکنیم، ساعت کاری را افزایش دهیم یا  بازدهی کارمان را بیشتر کنیم. همچنین می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه‌هایمان به‌گونه‌ای باشد که برایمان درآمد ایجاد کند و از آن چرخه‌ی مشهوری که ثروتمندان به کار می‌برند استفاده کنیم. پولمان را درون چرخه به گردش بیندازیم و روزبه‌روز درآمدمان بیشتر شود.

2. کاهش هزینه‌ها

روش دوم برای افزایش ذخیره‌های مالی، کاهش هزینه‌ها است در مورد کاهش هزینه‌ها چند تجربه‌ی کلیدی را در اختیارتان می‌گذارم:

نوشتن (کاغذ یا گوشی؟)

اولین تجربه‌ این است که حتماً هزینه‌هایتان را دقیق بنویسید. علاوه بر هزینه‌های کسب‌وکارتان، هزینه‌های شخصی را نیز یادداشت کنید. توجه داشته باشید که باید این دو هزینه را به تفکیک و جداگانه بنویسید. تأکید می‌کنم که حتماً هزینه‌هایتان را روی کاغذ بنویسید. اگر این هزینه‌ها را درگوشی‌تان ثبت می‌کنید درنهایت برای بررسی و جمع‌بندی خلاصه آن را روی کاغذ بیاورید. تا درگیر اعداد و ارقام شوید و بهتر بتوانید فکر کنید.

جمع‌بندی هفتگی و ماهانه

هزینه‌هایتان را حتماً جمع‌بندی کنید. پایان هر هفته و حداکثر در پایان ماه، هزینه‌هایتان را مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال معین کنید که برای خوراک، تفریح، تلفن، اینترنت، لباس و… چقدر هزینه کردید. هزینه‌ی تک‌تک این موارد را در هر هفته و هرماه تفکیک کنید.

هرماه یکی

هرماه فقط یکی از منابع هزینه‌هایتان را کاهش دهید. توجه داشته باشید که همه‌ هزینه‌ها را باهم و یک‌دفعه کاهش ندهید. زیرا هیچ‌کدام از هزینه‌ها کاهش نمی‌یابد یا به‌صورت موقتی کم می‌شود. پس هرماه فقط یکی از منابع هزینه را انتخاب و کنترل کنید تا کاهش یابد.

دیدگاه سالیانه

شاید رقم کاهش هزینه‌های ماهانه چندان رقم قابل‌توجهی نباشد. اما اگر دیدگاه سالیانه داشته باشیم و درمجموع در نظر بگیریم رقم بسیار بالایی می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر هزینه‌ی تلفن را ماهی ده هزار تومان کاهش دهیم، این رقم در ماه چندان چشمگیر نیست. اما اگر در سال در نظر بگیریم ۱۲۰ هزار تومان از هزینه‌های تلفن را کم کرده‌ایم. به همین ترتیب هزینه‌ی خوراک را یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کم کنیم. 500 هزار تومان هزینه‌ی خودرو را کم کنیم و… وقتی این مبالغ باهم جمع می‌شوند در پایان سال، رقم بسیار قابل‌توجهی را صرفه‌جویی و پس‌انداز کرده‌ایم.

پیش‌بینی بودجه

درآمد سالیانه‌تان را تخمین بزنید و آن را به ماه تقسیم کنید. قبل از اینکه هزینه کنید، منابع تأمین این بودجه را در نظر بگیرید. مشخص کنید که هزینه‌های شما در هر بخش چقدر می‌شود و وقتی‌که به پایان این هزینه‌ها نزدیک می‌شوید در خرج کردن دقت بیشتری داشته باشید و اجازه ندهید که بیش از مبلغ تعیین‌شده خرج کنید.

تمرین و عادت

برای کاهش هزینه‌ها باید به‌مرور تمرین کنید و به‌تدریج این تمرین‌ها به مرحله‌ی عادت برسد، به‌گونه‌ای که کاهش دادن هزینه‌ها جزء عادات ما شوند. هنگام خرج کردنِ هزینه‌ها، روش‌هایی را پیدا کنیم که کمترین مقدار ممکن را صرف کنیم تا بتوانیم مبلغ بیشتری را ذخیره کنیم و آن را به‌عنوان سرمایه در نظر بگیریم.

مثال کاهش هزینه‌ی خوراک

ما می‌توانیم برای کاهش هزینه‌های خوراکمان، روش‌های جالبی را به کار گیریم. روش‌هایی که ممکن است با برخی از آن‌ها آشنا باشید. برخی از این روش‌ها را با دوستان مختلف درمیان گذاشته و در همایش‌ها در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ام. برخی از این روش‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهم.

شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خوراک از مراکز ارزان‌تر و به‌صورت عمده خرید کنید، در این صورت حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید.

به جای اینکه مواد آماده بخرید، آشپزی و فرآوری مواد خوراکی را خودتان انجام دهید. این امر می‌تواند چند درصد، قیمت تمام شده‌ی مواد خوراکی را برایتان کمتر کند.

دورریز مواد خوراکی را به‌شدت کم کنیم و به‌اندازه‌ی نیازمان خرید و آشپزی کنیم. در این صورت به‌شدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی و از اتلاف مواد خوراکی جلوگیری می‌شود.

می‌توانیم از میوه‌های فصل استفاده کنیم و لزومی ندارد میوه‌هایی را که خارج از فصل و با قیمت بالا هستند خرید کنیم.

زمان خرید با لیستِ خریدِ مشخص به فروشگاه برویم. بودجه‌ی محدودی را نیز برای خرید کردن در نظر بگیریم؛ به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید 10 قلم جنس خرید کنید و  ۱۰۰ هزار تومان بودجه نیاز دارید، حتماً با کارتی به خرید بروید که حدود ۱۰۰ هزار تومان موجودی دارد. هیچ‌وقت با کارتی که به‌عنوان‌مثال یک‌میلیون تومان موجودی دارد به خرید نروید. مطمئن باشید چند برابر نیازتان خرید خواهید کرد.

آخرین تجربه‌ در این زمینه این است که هیچ‌وقت گرسنه به خرید مواد خوراکی نروید؛ زیرا مواردی را خرید می‌کنید که نیازی به آن‌ها ندارید و فقط اشتهای شما و احساستان برایتان تصمیم می‌گیرد. لیست خریدتان را طولانی می‌کند و بودجه‌ی زیادی هدر می‌دهد. پس وقتی‌که گرسنه هستید به‌هیچ‌عنوان خرید نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید