سند خوانی ملک

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی

حتما قبل از خرید ملکی سند آن را بررسی کنید. من به راحتی و به خاطر ترس از خواندن سند ضرر کردم. اگر سندی دارید آن را با جزئیات بخوانید و اگر ندارید از اینترنت سند دیگری را بخوانید و ببینید چه مشخصاتی در آن قید شده است. چند مورد زیر را حتما چک کنید:

  • آدرس دقیق

آدرس دقیق آن ملک به خصوص شماره واحد و پلاک. گاهی اوقات یک سری افراد سودجو جابجایی انجام می دهند و سند های مشابه یک ملک دیگر را به شما نشان می دهند.

  • مساحت

مساحت دقیق آن ملک را چک کنید. اگر مساحت گفته سده در قبل با مساحت قید شده در سند تفاوت چشم گیری داشته باشد حتما در صحت آن شک کنید. در حد یکی، دو متر شاید قابل اغماض باشد ولی بیشتر از آن مشکوک است که شاید شما را فریب دهند.

  • کاربرد

کاربری ملک را دقت کنید. انواع کاربری های مسکونی، تجاری، اداری، کشاورزی، صنعتی و… هستند.

  • هویت مالک

این حق شماست که بدانید که از چه کسی ملک را می خرید. فروشنده می تواند فقط صاحب سند یا وکیل قانونی او باشد.

هنگام خرید ملک از فروشنده کارت شناسایی و مشخصاتش را بخواهید و با فرد تطابق دهید.

  • شماره متعلقات

نکته ی دیگر در پشت سند حدود و حریم ساختمان را نوشته اند و به دلیل طولانی بودن چیزی از آن متوجه نخواهید شد و خیلی هم مهم نیستند. شماره ی متعلقات ساختمان خیلی مهم است. به عنوان مثال اگر می خواهید خانه تان پارکینگ داشته باشد حتما باید “به انظمام” یا “پارکینگ اختصاصی شماره…” داشته باشد. این موضوع را حتما دقت کنید. خیلی از فروشندگان مخصوصا درخصوص آپارتمان می گویند ساختمان پارکینگ دارد ولی در عمل پارکینگ ندارد و پارکینگ آن از نوع مشاع هست. بعضی از مالکان جلو ساختمان در پیاده رو را هم جزو پارکینگ حساب می کنند و حتی پول پارکینگ را هم از شما می گیرند.

  • رهن

یک نکته ی خیلی مهم دیگر این است که، سند ملک در رهن بانک، دادگاه و… نباشد و این موضوع در پشت سند قید خواهد شد و دقت کنید. اگر سند در رهن جایی باشد اولویت برای مصادره با آن است. حتی ممکن است شما در داخل ساختمان زندگی کنید و مالکیت آن با فرد دیگری باشد، ایشان تعهداتشان را انجام نداده باشد و بدهی هایشان را پرداخت نکرده باشند و بانک یا شرکتی ملک آن فرد را مصادره می کند.

 در نتیجه خواندن سند خیلی کار راحتی است و حتی شاید ده دقیقه هم وقتتان را نگیرد. اگر اصطلاحات آن را متوجه نشدید حتما از فردی که در این زمینه تخصص دارد سوال کنید و خیلی کمکتان خواهد کرد. اگربا این موضوعات آشنایی داشته باشید و در هنگام معامله به کار ببرید، آن ها خواهند فهمید که با فردی با تجربه وارد معامله شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید