تله عدم تمرکز در کسب‌وکار

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
  • نویسنده : سبحان قاسمیان
  • موضوع : تله عدم تمرکز در کسب و کار
  • سایر آثار نویسنده : کتاب کارمندی یا کار آفرینی؟ _ کتاب 12 ماه یا 12 سال؟
  • مقالات مرتبط : خرید ملک

آیا باید روی یک زمینه کاری متمرکز شویم؟

اگر زمینه‌ای که در آن کار می کنیم تقاضا برای آن کم شد چه باید کرد؟

آیا بهتر نیست هم‌زمان در چند زمینه کاری فعالیت داشته باشیم؟

اگر یک بخش درآمد آن کم شد از سایر بخش‌ها استفاده کنیم؟

من مهارتهای کارآفرینی زیادی دارم که مطمئن هستم در هر زمینه‌ای وارد شوم موفق خواهم شد.

و…

تله عدم تمرکز

من سال‌ها در این تله گرفتار شده بودم. فکر می کردم زمینه کاری که در آن کار می کنم ممکن است آینده دار نباشد و یا در اثر اتفاقی منسوخ شود. به همین دلیل در طی بیش از 10 سال هم‌زمان چند شغل متفاوت را اداره می کردم. البته بیشتر این کارها درآمدزا بودند. اما هیچ‌کدام رشدی نداشتند و درجایی متوقف می شدند.

بنابراین درجایی به بررسی موضوع پرداختم و یک راز بزرگ کشف کردم. یکی از تله‌های بسیار خطرناکی که متأسفانه اکثر کارآفرینان باهوش در آن گرفتار می شوند عدم تمرکز و اداره هم‌زمان چند کسب‌وکار است.

الگوی این قبیل کارآفرینان چند کارآفرین محدود هستند که ادعا می کنند هم‌زمان چند کسب‌وکار را اداره می کنند و در همه آن‌ها موفق هستند. به نظر من این ادعا واقعی به نظر نمی رسد.

پشت صحنه چندشغله بودن

اغلب کارآفرینان چندشغله، درواقع چند شغل یا کسب‌وکار را اداره نمی کنند. بلکه چند محل سرمایه گزاری برای خودشان ایجاد کرده اند. این کارآفرینان معمولاً تمرکزشان بر روی یک کسب‌وکار است. گاهی سودهای به‌دست‌آمده از کسب‌وکار اصلی‌شان را در کسب‌وکارهای دیگر و یا در بخش‌های دیگری سرمایه گزاری می کنند. یکی از جاهای امن سرمایه گزاری کارآفرینان در ملک است!

بنابراین شما می‌توانید سودتان را پس انداز کنید و در بخش‌های دیگر سرمایه گزاری کنید. اما حق ندارید هم‌زمان چند کسب‌وکار را اداره کنید.

تقسیم وقت بین کسب‌وکارها

برخی از کارآفرینان ادعا می کنند که مدیریت زمان قوی دارند و به‌خوبی می‌توانند کسب‌وکارهای مختلف را مدیریت کنند. این افراد ادعا می کنند که با مدیریت زمان قوی که دارند وقتشان را بین کسب‌وکارهای مختلف تقسیم می کنند و همه کسب‌وکارهایشان موفق هستند. اگر جزو چنین افرادی هستید در حال فریب دادن خودتان هستید. چون حتی اگر شما وقتتان را بین کارهای مختلف تقسیم کنید امکان ندارد هم‌زمان بتوانید فکرتان را بین کسب‌وکارهای مختلف تقسیم کنید. این شعار هم که من در هر کاری که وارد می شوم کل تمرکزم روی همان کار است در حد شعار است.

من به شما قول می دهم تمام کسب‌وکارهایتان را اگر تعطیل یا واگذار کنید و فقط تمرکزتان را روی یک کسب‌وکار بگذارید بعد از شش ماه رشد یکی از کسب‌وکارهایتان به اندازه مجموع سود تمام کسب‌وکارهای دیگرتان خواهد بود. فقط باید شجاعت این تصمیم را داشته باشید.

اگر از این کار می ترسید برای یک ماه طوری برنامه ریزی کنید که در مورد سایر کارهایتان فکر نکنید. بیشتر وقت و فکرتان را فقط روی یک کسب‌وکارتان بگذارید. به شما تضمین می دهم از نتایج شگفت زده می شوید. دیگر حاضر نمی شوید چندشغله باشید.

تفاوت سرمایه گزاری با کسب‌وکار در چیست؟

کسب‌وکار از شما وقت، پول و فکر می گیرد و به شما درآمد می دهد. این در حالی است که سرمایه گزاری از شما بیشتر پول می گیرد و به شما درآمد می دهد. بنابراین در سرمایه گزاری اصل وقت صرف شده بسیار مهم است. کسانی که ساعت‌ها در هر روز صرف خرید و فروش در بورس می کنند این را سرمایه گزاری نمی دانیم درواقع نوعی کسب‌وکار است. چون علاوه بر پول، وقت و فکر آن‌ها را هم می گیرد. پس یک کسب‌وکار داشته باشید. می‌توانید چند محل سرمایه گزاری داشته باشید.

چرا باید سرمایه گزاری های مختلف داشته باشیم؟

پس باید تمرکزمان را روی یک کسب‌وکار بگذاریم ولی باید بخشی از سود کسب‌وکارمان را سرمایه گزاری کنیم. چرا بهتر است سرمایه گزاری های متنوعی داشته باشیم؟

در سرمایه گزاری هم اصل تمرکز مهم است. اما اگر منابع سرمایه گزاری مطمئنی پیدا کردیم بهتر است چند نوع سرمایه داشته باشیم. تنوع در سرمایه ها باعث می شود اگر یک نوع از سرمایه گزاری بازدهی مناسبی نداشت و حتی نابود شد سایر پشتوانه ها بتوانند از ما حمایت کنند.

در ایران بازارهای سرمایه متنوعی وجود دارد مثل: بورس، بیمه، ملک، طلا، ارز، خودرو و…

به شما کارآفرینان پیشنهاد می کنم حداقل در بازار ملک، بیمه و بورس (یا کسب‌وکار خودتان) سرمایه گزاری کنید.

چه معیارهایی برای انتخاب محل سرمایه گزاری داشته باشیم؟

اولین معیار می تواند مقدار وقتی که از شما گرفته می شود باشد. در محل هایی سرمایه گزاری کنید که در سال یک یا دوبار وقت شما را نیاز نداشته باشد.

دومین معیار می تواند امنیت محل سرمایه باشد. محل‌های سرمایه گزاری یک ضریب امنیت دارند. مثلاً ملک یکی از امن ترین محل‌های سرمایه گزاری است. در حالی که بازار طلا اگر نکات امنیتی آن رعایت نشود می تواند خیلی خطرناک باشد. سومین معیار می تواند مقدار رشد و یا سوددهی سرمایه باشد. برخی از بازارهای سرمایه ای غیر فعال هستند و در صورتی که تورم اتفاق بیافتد احساس می کنیم که سود داشته ایم. مثلاً اگر قیمت طلا افزایش پیدا کند احساس می کنیم سود کرده ایم. چون در حالت توقف قیمت و حتی کاهش آن سرمایه در حال کاهش است. اما بازارهایی مثل بورس و ملک حتی اگر دچار رکود شوند معمولاً می‌توانند سود ده باشند.

نتیجه گیری:

تمرکزتان را روی یک کسب‌وکار و مهم‌ترین کارهای کسب‌وکارتان بگذارید. در تله کارآفرینان باهوش گرفتار نشوید که هم‌زمان چند کسب‌وکار را مدیریت کنید. با حفظ تمرکز و تلاش روی یک کسب‌وکار در یک سال می توان چند برابر مجموع سود چند کسب‌وکار سود کرد. اما برای سرمایه گزاری حق‌دارید در دو یا سه بخش متنوع سرمایه گزاری کنید. البته کسانی که محل‌های مناسب سرمایه گزاری را پیدا می کنند باز هم تمرکزشان را حفظ می کنند و بیشتر سرمایه‌شان را در محل پرسود و امن سرمایه گزاری می کنند. سعی کنید مهارتهای هوش مالیتان را بهبود دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید