آیا شرایط وام مسکن برای خرید ملک به‌صرفه هست؟

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی

شاید خرید ملک و سرمایه گزاری در املاک برای شما کاری سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد. شاید هم از گرانی مسکن و بالا رفتن اجاره‌ها غافلگیر شده‌اید و از مالک شدن ناامید شده‌اید. به نظر می‌رسد وام مسکن می‌تواند روش خوبی برای پایان مستأجری و یکی از روش‌های سرمایه گزاری در املاک باشد.

چرا بانک‌ها دوست دارند برای خرید ملک، وام بدهند؟

هرچند روال بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات سخت‌گیرانه به نظر می‌رسد اما بانک‌ها به‌شدت برای دادن وام مسکن و خرید ملک علاقه‌مند هستند. مهم‌ترین دلیل آن امنیت نسبتاً بالا در ملک است. تسهیلات خرید ملک حتی اگر توسط وام‌گیرنده بازپرداخت نشوند خود ملک آن را پرداخت می‌کند!

بنابراین خود ملک یک ضامن بسیار قوی برای برگشت سرمایه بانک‌ها است. از طرفی رشدی که در قیمت املاک اتفاق می‌افتد خیال بانک‌ها را از بابت بازپرداخت راحت می‌کند.

یکی دیگر از دلایل علاقه‌مندی بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن، درآمدزا بودن املاک است. مبلغی که شما از پرداخت نکردن اجاره صرفه‌جویی می‌کنید به‌راحتی تضمین پرداخت اقساط را می‌کند. یا می‌توانید ملکتان را اجاره دهید و بخش عمده‌ای از مبلغ قسط را مستأجر پرداخت می‌کند.

چه بانک‌هایی وام مسکن پرداخت می‌کنند؟

تقریباً اغلب بانک‌ها برای خرید ملک، طرح وام مسکن دارند. ممکن است نرخ سود وام مسکن در هرکدام از بانک‌ها باهم تفاوت داشته باشد. قطعاً شرایط وام مسکن هم در هر یک از بانک‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

بانک مسکن متولی تخصصی تسهیلات مسکن در ایران است. اما بانک‌ها و مؤسسات مالی دیگر هم برای خرید ملک علاقه زیاد و تسهیلات متنوعی دارند.

حتی اگر شرایط گرفتن وام خرید مسکن را ندارید نگران نباشید. به‌راحتی می‌توان از تسهیلاتی که به اسم خرید ملک نیستند برای خرید مسکن و سرمایه گزاری در املاک استفاده کرد. قطعاً سرمایه گزاری وام در بخش املاک ریسک بسیار کمی هم برای بانک وام‌دهنده و هم فرد وام‌گیرنده دارد.

چرا گرفتن وام برای خرید ملک به‌صرفه است؟

قبل از اینکه به مزایای وام اشاره‌کنیم بهتر است چند مزیت داشتن ملک را بدانیم. قطعاً برای افراد مختلف مزیت‌های ملک ممکن است متفاوت باشد. به نظر من خرید ملک حداقل می‌تواند 5 مزیت زیر را داشته باشد. ولی حتی یکی از این مزیت‌ها می‌تواند خرید ملک را توجیه کند:

1- پایان مستأجری و استفاده از ملک

مستأجری خسارت‌های مالی و روانی زیادی به ما وارد می‌کند. هرساله علاوه بر مبلغ اجاره، هزینه‌های کمیسیون مشاور املاک، هزینه اسباب‌کشی، خسارت وسایل در حین اسباب‌کشی و… به مستأجران تحمیل می‌شود.

علاوه بر خسارت‌های مالی، آسیب‌های روانی مثل: نبود اعتبار، تلف شدن وقت برای پیدا کردن ملک اجاره‌ای، تغییر مدرسه، دوستان و… می‌تواند هرساله استرس‌های زیادی را به مستاجرین وارد کند.

در مورد کسب‌وکارها و کارآفرین‌ها خسارت‌های مستأجری علاوه بر مانع‌شدن برای رشد کسب‌وکار، گاهی می‌تواند تمام زحمات چندساله یک کسب‌وکار را نابود کند.

خرید ملک هرچقدر هم سخت باشد می‌تواند خسارت‌های مالی و روانی مستأجری را برای همیشه خاتمه دهد.

2-کسب درآمد از املاک

گاهی بازار ملک و مسکن دچار رکود می‌شود. حتی در دوران رکود هم اغلب ملک‌ها اگر قابل‌استفاده باشند درآمد دارند. با اجاره دادن املاک حداقل هزینه‌های نگهداری آن پرداخت می‌شود. نرخ رشد اجاره‌ها معمولاً کمتر از افزایش نرخ تورم نیست.

به دلیل درآمدزا بودن ساختمان‌های مسکونی و تجاری اغلب بانک‌ها از بابت پرداخت تسهیلات خرید ملک خیالشان راحت است.

3-ملک، ضامنی مطمئن

بانک‌ها برای پرداخت هر نوع وام به ضامن نیاز دارند. در مورد وام خرید ملک، علاوه بر اعتبار وام‌گیرنده و یا افرادی که وام‌گیرنده را ضمانت می‌کنند خود ملک یک ضامن بسیار معتبر است. به‌طوری‌که بعضی از بانک‌ها به پشتوانه خود ملک اعتماد می‌کنند و با وثیقه گرفتن ملک، وام را پرداخت می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال بانک مسکن تا 80 درصد قیمت کارشناسی ملک، تسهیلات پرداخت می‌کند.

4-بهترین جای سرمایه گزاری روی زمین، روی زمین است!

قطعاً ملک تنها جای سرمایه گزاری نیست. محل‌های سرمایه گزاری دیگری مثل: بورس، طلا، کسب‌وکار و غیره وجود دارد. چرا ملک جای مناسبی برای سرمایه گزاری است؟

ملک یکی از محل‌های امن برای سرمایه گزاری است. تاکنون شنیده‌اید که ملکی به سرقت برود؟ حتی اگر کل ساختمان در اثر آتش‌سوزی، سیل یا زلزله نابود شود اما زمین معمولاً در جای خود می‌ماند. ساختمان را می‌توانید بیمه کنید و بعد از حادثه بازسازی کنید.

یکی از دلایل سود ده بودن سرمایه گزاری در املاک، رشدی است که در قیمت املاک اتفاق می‌افتد. البته ممکن است رشد قیمت ملک به‌صورت منظم و هرسال نباشد. بنابراین اگر دوره‌های سرمایه گزاری 5 تا 10 سال در نظر بگیریم نرخ سوددهی در املاک قابل‌توجه است.

5-ملک، قلکی برای پس‌انداز

شاید تا مجبور نشده‌ایم اقدام به پس‌انداز کردن نکنیم. اما وام خرید ملک شما را مجبور می‌کند که هرماه بخشی از درآمدتان را پس‌انداز کنید. حتی اگر نرخ بهره بانکی بالا باشد ولی اجبار در پرداخت اقساط بعد از چند سال برای شما یک قلک باارزش ایجاد می‌کند. پس‌انداز کردن به شما کنترل هزینه‌ها و مدیریت مالی آموزش می‌دهد.

چگونه با وام در املاک سرمایه گزاری کنیم؟

ملک تنها محل سرمایه گزاری است که شما می‌توانید بخش عمده سرمایه لازم را با بدهی تأمین کنید. فرض کنید قیمت یک آپارتمان در شهر اصفهان 300 میلیون تومان است. شما با 50 میلیون تومان می‌توانید مالک این آپارتمان شوید و در آن سرمایه گزاری کنید.

مبلغ وام مسکن زوجین در شهر اصفهان 200 میلیون تومان است. احتمالاً این آپارتمان را می‌توانید 50 میلیون تومان رهن دهید. پس فقط شما باید 50 میلیون تومان پول نقد پرداخت کنید.

فرض کنید چند سال بعد قیمت ملک 400 میلیون تومان می‌شود. شما 100 میلیون تومان سود کرده‌اید. بر اساس سرمایه 300 میلیون تومان، سود 100 میلیون تومان خیلی قابل‌توجه نیست. اما فراموش نکنید شما فقط 50 میلیون تومان سرمایه گزاری کرده بودید و حالا 200 درصد سود کرده‌اید!

البته شما کارمزد، سود بانکی و اقساط هم پرداخت کرده‌اید که مبلغ سودتان را کمتر می‌کند. بااین‌حال سود کرده‌اید و به‌علاوه از سایر مزایای ملک بهره‌مند شده‌اید.

شرایط وام خرید مسکن چیست؟

اغلب بانک‌ها به‌خصوص بانک مسکن، برای پرداخت تسهیلات خرید، سند تک‌برگی، پروانه ساختمان و پایان کار و سایر مدارک هویتی را نیاز دارند. بنابراین قبل از اقدام به خرید ملک حتماً از بانکی که قصد دریافت وام را دارید شرایط را بپرسید.

یک منبع خیلی بهتر برای اطلاع از روال پرداخت تسهیلات کسانی هستند که در حال دریافت وام هستند یا اخیراً وام گرفته‌اند. به محل بانک‌ها مراجعه کنید و با چند نفر از وام‌گیرندگان صحبت کنید.

مثلاً بانک مسکن حتی برای ساختمان‌هایی با عمر 25 سال هم تسهیلات پرداخت می‌کند. بخشی از وام خرید مسکن به‌صورت جعاله است. وام جعاله برای تعمیرات ساختمان پرداخت می‌شود و معمولاً زمان بازپرداخت آن 5 سال است. این در حالی است که بازپرداخت وام خرید مسکن تا 12 سال است.

چقدر زمان برای گرفتن وام مسکن لازم است؟

با توجه به اینکه برای وام‌های خرید ملک نیاز به استعلام از شهرداری و کارشناسی تعیین قیمت ملک است، معمولاً به دو هفته کاری زمان لازم است.

در بانک مسکن برای خرید اوراق وام مسکن از طریق بورس نیز مراحلی وجود دارد. بنابراین شما برای اخذ تسهیلات خرید ملک و مخصوصاً وام خرید مسکن حداقل به یک ماه زمان نیاز دارید.

امیدوارم این نوشته به شما انگیزه کافی برای خرید ملک داده باشد. می‌توانید از مقالات و آموزش‌های سایت مدیر12 برای خرید ملک استفاده کنید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید