چرا باید دنبال رشد کسب و کار باشیم ؟

ایده کسب و کار،رشد کسب و کار، سرمایه کسب وکار

هر کسب‌وکار مانند کودک است، ابتدا متولد می‌شود و توسط صاحب کسب‌وکار پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد. مدتی کوچک باقی می‌ماند و به‌اصطلاح در این دوران مراحل کودکی‌اش را سپری می‌کند. به‌تدریج شروع به خزیدن می‌کند و به مرحله‌ی متوسط می‌رسد.  در این مرحله نیز چندان به چشم نمی‌آید اما دوران کودکی را پشت سر گذاشته است. دوران خزیدن کسب‌وکار همان مرحله‌ی شروع کسب‌وکار است.مرحله‌ی سوم کسب‌وکار مرحله‌ی رشد آن است که در این مرحله شروع به راه رفتن و دویدن می‌کند. در نگاه مردم بیرون، راه رفتن و دویدن و رشد کسب‌وکار دیده می‌شود.

ازاینجا به بعد افراد بیرون، کسب‌وکار را پول‌ساز و رو به رشد می‌دانند. تنها صاحبان کسب‌وکار هستند که از دو مرحله‌ی قبلی و سختی‌های آن آگاه‌اند. بحث امروز ما این است که چگونه مراحل اول و دوم را به‌سرعت پشت سر بگذاریم و به مرحله‌ی سوم و بزرگ بودن برسیم و سال‌های زیادی بتوانیم کارکنیم و کسب‌وکارمان را زنده نگه‌داریم.

چرا باید دنبال رشد کسب و کار  باشیم؟

سؤالی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا ما اصلاً باید رشد کنیم و مراحل کوچک و متوسط بودن کسب‌وکارمان را پشت سر بگذاریم؟

  • احتمال حذف شدن

احتمال نابود و حذف شدن کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بسیار زیاد است. بیشتر کسب‌وکارها در 1 تا 3 سال اولیه اگر رشد نکنند معمولاً حذف می‌شوند.

  • انرژی و کار کمتر

برای بزرگ شدن کسب‌وکار و به‌اصطلاح راه رفتن و دویدن آن، لازم نیست کارهای سخت و طاقت‌فرسایی انجام شود. برخلاف تصور برخی از کارآفرینان، برای بزرگ شدن یک کسب‌وکار، کارهای بسیار سخت و فداکاری‌های عجیبی برای رشد کسب‌وکار نیاز نیست.

درواقعیت، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، انرژیِ خیلی بیشتری نسبت به کسب‌وکارهای بزرگ صرف می‌کنند. شما نیز احتمالاً این تجربه را داشته‌اید که در اوایل کسب‌وکارتان به‌شدت درگیر بوده و ساعات کاریِ طولانی‌ای را مشغول کار بوده‌اید. ممکن است تمام طول هفته را کار می‌کردید، اما نتایج محسوسی برای شما نداشت.

وقتی کسب‌وکاری رشد می‌کند و بزرگ می‌شود، این کسب‌وکار باکار کمتر، بازدهی، خدمات و درآمد بیشتری ارائه می‌دهد. درنتیجه کسب‌وکارهای بزرگ، لزوماً کارهای بزرگ و سختی انجام نمی‌دهند. کارآفرین‌ها نیز معتقد هستند که کسب‌وکارهای بزرگ و رو به رشد، انرژی کمتری نسبت به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیاز دارد.

  • اطمینان از سود و اثرگذاری

دلیل دیگری که ما باید رشد کنیم این است که وقتی کسب‌وکاری در حال رشد باشد، اطمینان بیشتری برای سوددهی آن وجود دارد. فرض کنید مبلغی پول برای سرمایه‌گذاری دارید، آیا حاضرید در سوپرمارکتی که به‌تازگی کارش را آغاز کرده است، سرمایه‌گذاری کنید؟ یا ترجیح می‌دهید در فروشگاهی که نزدیک 20 سال است فعالیت دارد و رو به رشد نیز هست، سرمایه‌گذاری کنید؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟

در کسب‌وکاری که به‌تازگی کارش را آغاز کرده است اطمینان از سوددهی وجود ندارد. کسب‌وکاری که بزرگ می‌شود علاوه بر اینکه اطمینان از سوددهی آن بالاست، میزان اثرگذاری آن نیز افزایش می‌یابد.

تاکنون شنیده‌اید که کسب‌وکاری نوپا به یک موسسه، چند میلیارد کمک کرده باشد؟ یا در حوادث ناگوار کمک‌هایی را ارائه داده باشد؟ معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد. هر چه کسب‌وکار بزرگ‌تر شود، اثرگذاری و خدمات آن به مردم و جامعه نیز افزایش می‌یابد.

یکی از این سه دلیل کافی است که تصمیم بگیریم کسب‌وکارمان باید رشد کند و دلیل ندارد که در وضعیت‌ کوچک و متوسط باقی بمانیم.

رشد سریع کسب و کار  یا رشد پایدار کسب و کار؟

فرض کنید من قصد دارم مبلغی پول به شما بدهم، شما بین 1 میلیون و 10 هزار تومان کدام را قبول می‌کنید؟ قطعاً یک‌میلیونی را انتخاب می‌کنید. اکنون یک شرط نیز می‌گذارم و آن این است که شما می‌توانید اکنون یک‌میلیون بگیرید یا تا آخر سال هرروز 10 هزار تومان دریافت کنید؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟ منطق به ما می‌گوید که درآمدی که مستمر است، سود بیشتری برای ما دارد. حال تصور کنید که این 10 هزار تومان‌ها تا 10 سال یا 12 سال ادامه یابد، دیگر آن یک‌میلیون تومان عدد بسیار ناچیزی می‌شود.

متأسفانه اغلب کسب‌وکارها به دنبال همان یک‌میلیون تومان هستند و تلاش می‌کنند که به‌سرعت به این سود اندک برسند و دیگر کسب‌وکارشان را ادامه یا گسترش نمی‌دهند. کارآفرینانی که کسب‌وکار موفقی می‌سازند به دنبال همان سود کم اما مداوم و پایدار هستند. حال تصور کنید که اگر به‌جای 10 هزار تومان، در روز یک‌میلیون تومان سود داشته باشید در سال به چه عددی می‌رسید؟ البته هدف کسب‌وکار فقط سود نیست.

انواع رشد کسب‌وکار:

ما به‌طورکلی در کسب‌وکارها دو نوع رشد داریم:

1. رشد سریع و موقتی:

 مانند همان یک‌میلیون تومان، رشد سریع و موقتی بسیار وسوسه‌انگیز است. ممکن است بسیاری از ما هدفمان فقط همین نوعِ از رشد باشد. رشدی که سریع و بی‌پایه و اساس اتفاق بیفتد، موقتی است و به همان سرعت نیز کاهش می‌یابد.

2.رشد تدریجی و پایدار:

  همان روزی 10 هزار تومان است. هدف این آموزش، رشد تدریجی و پایدار است. برای اینکه بدانیم در حیطه‌ی کدام‌یک از این دو رشد قرار داریم، با علائم هرکدام از این رشدها آشنا می‌شویم:

علائم رشد سریع و موقتی:

  • اعتماد به نفس کاذب

 بیشتر کسب‌وکارهایی که هدفشان رشد موقتی و سریع است، اعتماد به نفس کاذب دارند. و در مورد مسائلی سخن می‌گویند که این مسائل به‌هیچ‌وجه حتی در ذهن آن‌ها نمی‌گنجد، اما با اعتماد به نفس بالایی در مورد آن فقط صحبت می‌کنند. اما در عمل یا کاری انجام نمی‌دهند یا کارهای نامربوط می‌کنند.

  • اهداف بزرگ و غیرواقعی

 برخی از افراد ممکن است حتی ایده‌ای را شروع نکرده‌اند، اما به دنبال اهداف بزرگ و غیرواقعی هستند.

  • تبلیغ چیزهای نداشته

افرادی که به دنبال رشدهای سریع و موقتی هستند چیزهایی را تبلیغ می‌کنند که ندارند؛ به‌عنوان‌مثال می‌گویند، ما بزرگ‌ترین شرکت را درزمینهٔ تولید فلان محصول داریم. درصورتی‌که کوچک‌ترین شرکت در همان زمینه محسوب نمی‌شوند. این افراد معتقد هستند که باید حتماً در تبلیغات دروغ گفت و ادعاهای بی‌پایه و اساس داشت. این افراد همواره به دنبال فریب دادن دیگران هستند.

  • دنبال نوآوری و لحظه‌های معجزه‌آسا

افرادی که هدفشان رشد موقتی است، گمان می‌کنند که کسب‌وکارهای بزرگ یک‌دفعه خلاقیت و ابتکارهای بزرگی را رو کرده‌اند یا در یک‌لحظه چیزی را اختراع کرده‌اند. این افراد دائماً منتظر این هستند که در لحظه‌ای خاص، ایده‌ای ناب به ذهنشان برسد و آن ایده دلیل موفقیت‌های بزرگشان شود و کسب‌وکارشان را متحول کند. معمولاً این افراد منتظر معجزه‌ای در کسب‌وکارشان هستند که معمولاً هیچ‌وقت در زندگی‌شان اتفاق نمی‌افتد.

  • سلیقه‌ی مدیران به‌جای اصول

کسب‌وکارهایی که رشد موقتی و سریع دارند، معمولاً بعد از گذشت چند سال، مدیران جدید به آن وارد می‌شوند. مدیران جدید به‌جای پایبند بودن به اصول، به سلیقه‌ی خودشان متعهد هستند و امور را بر اساس سلایق خود مدیریت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است، منابع، امکانات و یا انرژی کسب‌وکار را از بین ببرند و آن را صرف کارهای بیهوده کنند.

رشد کسب و کار،شروع کسب وکار، توسعه کسب و کار
رشد کسب و کار،شروع کسب وکار، توسعه کسب و کار

 

به نظر شما کسی دوست دارد که به این رشد موقتی و سریع برسد؟

بهترین رشد برای کسب‌وکار، رشد تدریجی و پایدار است. شاید این موضوع مطرح شود که در عصر سرعت، این رشد تدریجی مناسب نیست. اما در طول قرن‌ها ثابت‌شده است که حتی در طبیعت، بشر و کسب‌وکارها، رشد تدریجی است که سبب پایداری و بقا می‌شود. هر چیزی که پایدار نباشد با کوچک‌ترین تغییر در محیط اطراف نابود می‌شود.

علائم رشد تدریجی و پایدار

  • نتایج = تبلیغات

در کسب‌وکارهایی که به‌تدریج رشد می‌کنند، لازم نیست هزینه‌های هنگفتی صرف تبلیغات شود. نتایج خوب، خدمات و محصولات این کسب‌وکار به‌طور خودکار تبلیغات آن نیز محسوب می‌شوند.

  • کوچک و اصولی

تغییرات و رشدی که در کسب‌وکارهای پایدار ایجاد می‌شود، کوچک و برمبنای اصول هستند. در این‌ کسب‌وکارها هر تغییری که بخواهد ایجاد شود، متناسب با اصول کسب‌وکار است.

  • به‌تدریج روشن‌تر و قوی‌تر

کارآفرین‌ها معمولاً در تونلی تنگ و تاریک قرا دارند. افراد خیال‌پرداز، زمانی که این تونل را می‌بینند منتظر می‌مانند تا این تونل روشن شود یا به عبارتی منتظر چراغی هستند که تمام مسیر را برای آن‌ها روشن کند. بعدازاینکه از مسیر مطمئن شدند شروع به حرکت می‌کنند. درصورتی‌که افراد کارآفرین با کمترین امکانات یا حتی نبود امکانات وارد تونل می‌شوند و فقط چند قدم جلوی پایشان را می‌توانند ببینند و همین‌طور به جلو پیش می‌روند و به مقصدشان می‌رسند.

اما افراد معمولی منتظر معجزه‌ای می‌مانند تا تونل برای آن‌ها کاملاً روشن شود تا ترسشان از بین برود. بعدازاینکه یک کارآفرین این مسیر سخت را طی می‌کند، همه می‌گویند که کار آسانی بوده و آن‌ها نیز می‌توانستند این مسیر را پشت سر بگذارند، اما نکته‌ی مهم شروع کردن، پا به عرصه گذاشتن و ادامه دادن است.

  • اثر طولانی

کارآفرین‌ها در کسب‌وکارها با رشد تدریجی، تلاش می‌کنند اقداماتی انجام دهند که اثرات طولانی‌مدتی داشته باشد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید