چرا از تغییر می‌ترسیم؟

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
  • نویسنده : سبحان قاسمیان
  • موضوع : چرا از تغییر می ترسیم؟
  • سایر آثار نویسنده : کتاب کارمندی یا کار آفرینی؟ _ کتاب 12 ماه یا 12 سال؟
  • مقالات مرتبط : خرید ملک

میل به موفق شدن و بهبود شرایط در همه انسان‌ها وجود دارد. برخی افراد برای رسیدن به هدف‌های خود تغییرات لازم را در برنامه و روش کار و زندگی شان ایجاد می کنند. خیلی از افراد هم آرزوی رسیدن به خواسته هایشان را دارند ولی حاضر نیستند هیچ تغییری در خودشان و برنامه هایشان داشته باشند.

مهم‌ترین موانع تغییر را حذف کنید.

چند مانع خیلی ساده که باعث می شوند از تغییر بترسیم را در اینجا معرفی می کنم. با شناختن این موانع و پیدا کردن راه حلی برای حذف آن‌ها از شدت تغییرات در خودتان و سرعت رسیدن به هدف‌هایتان شگفت زده خواهید شد.

رژیم خبری بگیرید.

حجم خبرهای نامربوط و نامید کننده روز به روز در حال زیاد شدن هستند. آنقدر سرعت انتقال اخبار زیاد شده است که اگر گربه ای در کانادا صورت خود را با زبانش تمیز کند در چند ثانیه بعد هزاران نفر با گوشی های خود در حال کارشناسی صحنه هستند.

به نظر شما آیا لازم است اینقدر خبرهای ریز و درشت را دنبال کنیم؟

این سؤال را از کارآفرینان زیادی پرسیدم و یک جواب رایج می شنوم: بله ما باید اخبار را دنبال کنیم تا از اطرافمان باخبر باشیم؟

اگر از اطرافمان با خبر باشیم چه اتفاقی می افتد؟ جواب: جلوی خیلی از حوادث را می گیریم.

کاملاً با شما موافق هستم که باید برای حوادث و مشکلات احتمالی آمادگی داشته باشیم. اما آیا تمام اخبار منفی و ناامید کننده ای که منتشر می شوند را باید دنبال کنید؟ قطعاً نه. پس فقط اخباری را دنبال کنید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. خبرها هرچقدر منفی و ترسناک‌تر باشند جذابیت بیشتری دارند. پس در این تله گرفتار نشوید که ساعت‌ها وقتتان را برای شنیدن اخبار کم‌ارزشی کنید که هیچ کمکی به شما نمی کنند. اگر می خواهید سرگرم شوید می‌توانید کارهای دیگری انجام دهید. اخبار مغزتان را خیلی سریع از فکرهای ناامید کننده پر می کنند.

برای خودتان محدودیت ایجاد کنید و فقط خبرهایی را اجازه دهید به سمت شما بیایند که مربوط به کار و زندگی تان هستند یا می‌توانند اثر داشته باشند.

اطرافیان غیر قابل تغییر

حتماً شما هم در اقوام و دوستانتان کسانی را دارید که هنوز دهانتان را باز نکرده اید می گویند نمی شود. نمی توانی. نباید و…

اگر چنین دوستانی دارید سعی کنید کمتر با آن‌ها صحبت کنید. چون همین مقدار انگیزه ای هم که دارید را از شما می گیرند. این افراد معمولاً غیر قابل تغییر هستند. تا زمانی که خودشان نخواهند وقتتان را برای تغییر دادن آن‌ها تلف نکنید. البته نگران نباشید. اگر شما خودتان را تغییر دهید اغلب این اطرافیان شروع به تغییر خواهند کرد. پس سعی کنید پیشرو باشید.

اگر کاری می خواهید انجام دهید با کسانی مشورت کنید که حداقل یک‌بار آن کار را امتحان کرده اند. حتی اگر موفق هم نبودند احتمالاً تجربیات ارزشمندی دارند. اما اگر با افرادی که تا به حال هیچ کاری انجام ندادند، مشورت کنید احتمالاً یکی از بهانه های خودشان را به شما هدیه می دهند تا شما هم هیچ کاری نکنید.

در انتخاب سه تا 5 نفر اطرافیانتان به شدت دقت کنید. سعی کنید با افراد با انگیزه، پرتلاش، باادب، مهربان و با برنامه بیشتر معاشرت کنید.

نداشتن دلیل مناسب برای تغییر

اغلب ما هدف‌های بزرگ و جذابی برای خودمان تعیین می کنیم اما دلایل مناسبی برای هدف‌هایمان نداریم. مثلاً می خواهیم خودرو گران قیمتی داشته باشیم. اما دلیل خیلی جذابی که هر روز شما را مجبور به تلاش کند نداریم. می‌توانید دلیل داشتن خودرو گران قیمت را استفاده از این خودرو برای مسافرت و تفریح تعیین کنید.

به هر حال برای هر تغییر یا تلاشی باید دلایل قانع کننده و جذابی داشته باشید که بتوانید انگیزه کافی برای تلاش و تحمل مشکلات را داشته باشید. اگر دلایل خوبی برای هدف‌هایتان نداشته باشید با کوچک‌ترین مشکل یا مانعی احتمالاً دست از تلاش بر می دارید.

مسئولیت تغییر را بپذیریم.

به هر حال برای هر تغییری نیاز به انجام دادن کارهایی است. در حین انجام این کارها با موانع و مشکلات جدیدی برخورد خواهید کرد. پس باید مسئولیت مشکلات احتمالی را بپذیرید. حتی ممکن است اشتباهات بزرگی هم انجام دهید باز هم باید مسئولیت آن‌ها را برعهده بگیرید.

یک نکته را هرگز فراموش نکنید. تا خودتان نخواهید تغییر نخواهید کرد. پس بخواهید تا تغییر کنید. کسانی که بنا به اجبار تغییراتی در خودشان ایجاد کرده اند در اولین فرصت که این اهرم اجبار برداشته می شود به حالت قبل بر می گردند. مگر اینکه مسئولیت تغییر را پذیرفته باشند و با تکیه بر خواسته خودشان تغییری را ایجاد کرده اند.

بهانه گیری را کنار بگذارید.

من در جلسات مشاوره کارآفرینان وقتی دلیل انجام نشدن کاری را می پرسم. ده ها دلیل آورده می شود. این‌ها درواقع بهانه هایی هستند که مانع تغییر شده اند. مثلاً می گویم چرا با همکارانتان برخورد نامناسبی دارید؟ چنین بهانه هایی آورده می شود: همکاران سوءاستفاده می کنند. همکاران خوب نیستند. همکاران ماندگار نیستند و…

بجای بهانه آوردن بپرسیم: چگونه می شود؟ بهانه ها شما را به جایی نخواهند رساند بلکه در همان جایی که هستید همانند چسب شما را محکم تر می کنند. این بهانه ها اگر تعدادشان زیاد شود گاهی اجازه نمی دهند حتی یک قدم هم به جلو بردارید.

پس بهانه ها را کنار بگذارید. هر وقت به مانعی برخورد کردید از خودتان بپرسید چگونه می شود؟ مطمئن باشید مغزتان به کمک شما خواهد آمد و راههایی برای حل مشکل به شما پیشنهاد خواهد داد.

نتیجه گیری:

با 5 مانع رایج تغییر آشنا شدید. شاید موانع دیگری هم وجود داشته باشند اما با شروع کردن اولین تغییر، شما 50 درصد از تغییرات لازم را انجام داده‌اید. پس هر سال لیست تغییرات مهمی که در طول سال باید در خودتان ایجاد کنید را مشخص کنید و ببینید چگونه می‌توانید این تغییرات را در خودتان ایجاد کنید. همین تغییرات ساده هستند که شما را به هدف‌هایتان می رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید