چرا باید بخشی از سرمایه کسب‌وکارمان را در ملک پس انداز کنیم؟

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
  • نویسنده : سبحان قاسمیان
  • موضوع : سرمایه گذاری در ملک
  • سایر آثار نویسنده : کتاب کارمندی یا کار آفرینی؟ _ کتاب 12 ماه یا 12 سال؟
  • مقالات مرتبط : خرید ملک

اغلب ما به پس انداز کردن عادت نداریم. به همین دلیل همیشه فکر می کنیم فعلاً شرایطمان برای پس انداز کردن مناسب نیست. مثلاً می‌گوییم از سال آینده که درآمدمان دو برابر شد پس انداز کردن را شروع می کنیم. یا فلان بدهی را که دادیم بعد پس انداز کردن را شروع می کنیم.

چرا باید پس انداز داشته باشیم؟

بهانه ها برای پس انداز کردن خیلی زیاد و متنوع هستند اما چند دلیل قانع کننده هستند که هر انسانی باید پس انداز داشته باشد. اما چرا باید پس انداز داشته باشیم؟ واضح ترین دلیل آن شاید استفاده از پس انداز در مواقع ضروری باشد. پس نتیجه می گیریم که لازم نیست فقط پول پس انداز کنیم. احتمالاً باید پس اندازه های دیگری مثل اعتبار، احترام، توجه، عشق، دوستی، ارتباطات و غیره را هم پس انداز کنیم تا در مواقع ضروری از این پس اندازها استفاده کنیم.

آیا روز مبادا می رسد؟

حتماً شنیده اید که باید پس انداز کنیم برای روز مبادا. من امیدوارم روز مبادا هیچ وقت نرسد و معمولاً هم نمی رسد. ولی پس انداز کردن باعث می‌شود که حداقل ترس از روز مبادا از بین برود و خودمان را برای این روز آماده کنیم. از روز مبادا خیلی نترسیم. این روز هم یکی از همین روزهای معمولی است. اشتباه خیلی بزرگی است که تمام زندگی و تلاشمان را برای یک روز خاص انجام دهیم. روز مبادا شاید فقط یک روز باشد. ولی زندگی ما روزهای زیادی دارد.

چرا ملک جای خوبی برای پس انداز و سرمایه گزاری است؟

متوجه شدیم که پس انداز فقط پول نیست. هرچند پس انداز پول مهم است اما پس اندازهای دیگر هم هم‌زمان باید انجام شود. ملک یکی از جاهای مناسب برای پس انداز کردن پول است که علاوه بر پس انداز پولی، اعتبار و اعتماد به نفس هم برای شما پس انداز می کند.

اعتبار ملک مخصوصاً در اولین ملک‌هایی که می خرید قابل توجه است. کافی است که احساسات زمانی که مالک هستید با زمانی که مستأجر بودید را مقایسه کنید. به طور محسوسی این تفاوت را متوجه می‌شوید.

من پول خرید ملک برای پس انداز کردن ندارم.

نداشتن پول کافی برای خرید ملک رایج ترین بهانه برای فرار کردن از پس انداز در ملک است. مسلماً برای خرید ملک به پول نیاز دارید. اما خبر خوب این است که برای خرید ملک لازم نیست کل پول را داشته باشید. به هر حال از جایی باید این سرمایه گزاری را شروع کنید. از همین امروز اگر شروع به پس انداز کردن کنید شاید چند ماه بعد بتوانید بخشی از پول خرید ملک را بپردازید.

اول ملک بخرید بعد پس انداز کنید!

یک خبر خوب دیگر، برخی از ملک‌ها را می توان خرید و بعد به مرور پرداخت کرد. شاید ملک تنها محل سرمایه گزاری باشد که می‌توانید با بدهی آن را بخرید. مثلاً می‌توانید وام بگیرید. قرض بگیرد. می‌توانید آن را رهن و اجاره دهید و…

اگر این جرات را پیدا کنید که اول ملک را بخرید، احتمالاً مجبور می‌شوید پس انداز کنید. پس خودتان را فریب ندهید حتماً راه‌هایی برای خرید ملک برای شما وجود دارد تا شما را مجبور به پس انداز کند.

اگر ملک خریدم و نتوانستم پرداخت کنم چه می‌شود؟

من مشتریان مشاوره زیادی داشتم که این سؤال را همیشه می پرسند اگر نتوانستیم مثلاً قسط وام را بپردازیم چه می‌شود؟ اگر از کسی قرض گرفتیم نتوانستیم پس بدهیم چه می‌شود؟ اگر درآمدمان کمتر شد و نتوانستیم پس انداز کنیم چه می‌شود؟ و ده‌ها سؤال دیگر.

این سؤالات نشان دهنده آینده نگری مشتریانم است. اما من در طی این سال‌ها به افراد زیادی شجاعت خرید ملک را داده ام. افرادی که کسب‌وکارشان هنوز به سوددهی نرسیده بود را تشویق کردم ملک بخرند. طی این سال‌ها حتی یک نفر را هم سراغ ندارم که نتوانسته باشد بدهی های ملک خود را بپردازد. البته لازم است برای پرداخت بدهی ها برنامه ریزی داشته باشیم و کارهایی هم انجام دهیم.

حد آخر نپرداختن بدهی های خرید ملک چیست؟

خوشبختانه تا کنون موردی از عدم پرداخت بدهی های خرید ملک در بین مشتریانم نداشته ام. بازهم اگر می ترسید برای اینکه این ترس را در خودتان از بین ببرید می‌توانید حد آخر نپرداختن بدهی را ببینید. در مورد خرید ملک حد آخر نپرداختن بدهی ها از دست دادن ملک است. یعنی بر می گردید به حالتی که هیچ ملکی نداشتید. شاید حتی کمی هم خسارت مالی پرداخت کنید. اما من مطمئن هستم که می‌توانید با برنامه ریزی و تلاش مناسب از عهده تعهدات مالی برای خرید ملک بر بیایید. پس نترسید اگر نتوانستید پرداخت کنید با من!

حداقل به اندازه نیازتان ملک بخرید.

هر فرد یا خانواده حداقل به یک سرپناهی به اسم خانه نیاز دارد. حداقل یک خانه برای خودتان بخرید. حتی اگر توان خریدتان به اندازه 10 درصد خانه مستأجری فعلی تان باشد بازهم ارزش آن را دارد که در محیطی کوچک‌تر و کم امکانات باشید اما احساس مالکیت داشته باشید.

اگر هم خانه خودتان را دارید و کسب‌وکارتان مستأجر است باز هم همین قانون صدق می کند. محل کسب‌وکارتان را به جای کوچک‌تری منتقل کنید ولی حس مالکیت داشته باشید. به شما قول می دهم که رشد کسب‌وکارتان می تواند چند برابر شود.

“به امید روزی که همه مالک شوند تا کلمه مستأجری حذف شود.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید