خارپشت و کسب و کار!

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
جنگ روباه و خارپشت

همواره بین روباه و خارپشت جنگی تاریخی وجود دارد، روباه تلاش می‌کند خارپشت را شکار کند. به نظر شما کدام موفق است؟ همیشه خارپشت موفق است. چرا؟ زیرا روباه از راه‌های زیادی باخبر است. اما این راه‌ها، راه‌هایی پراکنده و بی اصول است. درواقع روباه خلاقیتی پراکنده دارد. اما خارپشت یک‌راه همیشگی، اساسی و منسجم دارد. همیشه با استفاده از این راه موفق می‌شود و زنده می‌ماند.

کار سود ده یا کار مناسب من؟

در برخی از جلسات مشاوره با سؤال عجیبی توسط کارآفرینان روبرو می‌شوم. سؤال این است: چه‌کاری سود می‌دهد که ما انجام دهیم؟

بسیاری از کارآفرین‌ها با این مبنا کار خود را آغاز می‌کنند که آیا این کار سود ده است که ما آن را آغاز کنیم؟

این سؤال درستی نیست. دیدگاه اشتباهی پشت این سؤال وجود دارد. برای انتخاب کسب‌وکار عوامل بسیار مهم‌تری از سود وجود دارد. سؤال درست این است که کار مناسب برای من چیست؟ یا من چه کسب‌وکاری را می‌توانم به‌خوبی انجام دهم؟

فهرست کارهایی که نباید انجام دهید.

در کسب‌وکارتان دنبال فهرست کارهایی باشید که نباید انجام دهید. از این کارها یک لیست تهیه کنید.

پایه‌های مفهوم خارپشتی
  1. زمینه‌ای با بهترین عملکرد

ما باید بررسی کنیم و بفهمیم که در چه زمینه‌ای می‌توانیم با توجه به استعداد و توانایی‌هایمان بهترین عملکرد را داشته باشیم. رسیدن به پاسخ این سؤال بسیار سخت است. به‌ویژه در چند سال اول کارمان نمی‌دانیم که در چه زمینه‌ای تبحر و بیشترین عملکرد را داریم. معمولاً بعد از گذشت چند سال می‌فهمیم که در چه‌کاری توانمند هستیم.

  1. عامل مالی حیات شما: سود

یکی از عوامل حیات کسب‌وکارها سود و درآمد می‌باشد. عوامل دیگر عبارت است از: تعداد مشتری، نوع محصولات و…

  1. علاقه و اشتیاق شما

مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که علایق انسان در طول زمان تغییر می‌کند و متناسب با رشد فکری انسان، تغییراتی ایجاد می‌شود، مانند تفریحاتی که در دوره‌های مختلف سنی انجام می‌شود. تفریحات موردعلاقه در سن 20، 30 و 70 سالگی متفاوت است.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید