بقاء کسب‌وکار و کارآفرین با ذخیره‌سازی

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی باعث بقای بیشتر موجودات می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برخی از گونه‌های حیوانی و گیاهی به‌شدت روی ذخیره‌سازی کار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال مورچه‌ها بیشترِ عمرشان را صرف ذخیره‌سازی می‌کنند تا بیشتر زنده بمانند و زندگی کنند.

آیا تاکنون شنیده‌اید که بگویند نسل مورچه‌ها یا نسل زنبورعسل در حال انقراض است؟ زیرا این موجودات به‌شدت به دنبال ذخیره‌سازی هستند و به‌طورکلی موجودات آینده‌نگری می‌باشند و برای آینده‌شان مواد خوراکی به‌اندازه کافی ذخیره می‌کنند. درصورتی‌که با کمبود مواد غذایی مواجه شدند یا مشکلی برایشان پیش آمد، یا شرایط اقلیمی تغییر کرد بتوانند تا مدت‌ها دوام بیاورند و زنده بمانند.

موجوداتی که کمتر به فکر ذخیره‌سازی هستند، مانند گونه‌های گربه‌سانان، بیشتر در معرض خطرِ انقراض هستند. این موجودات هرچقدر بتوانند مواد غذایی فقط در بدن خودشان ذخیره می‌کنند. و در جای دیگر نمی‌توانند ذخیره‌سازی کنند. به همین خاطر در زمان کمبود یا بحران، احتمال زنده ماندن و تکثیرشان بسیار کم می‌شود. با تغییرات اقلیمی و حتی فصلی در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

غریزه‌ی ذخیره‌سازی در انسان

خوشبختانه انسان نیز غریزه‌ی ذخیره‌سازی دارد! انسان به‌صورت غریزی به‌شدت آینده‌نگر است و ذخیره‌سازی می‌کند. انسان برخلاف سایر موجودات فقط به دنبال ذخیره‌سازی مواد خوراکی نیست. بلکه در سایر جنبه‌های زندگی‌اش نیز ذخیره‌سازی انجام می‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال یکی از موارد مهمی که تاکنون شاید به آن توجه زیادی نکرده‌ایم این است که انسان به‌شدت عواطف خودش را ذخیره می‌کند. یعنی با ابراز محبت، کمک کردن به دیگران و عشق ورزیدن به دیگران، ذخیره‌سازیِ عاطفی انجام می‌دهد تا در مواقع لزوم بتواند از کارهای خوبی که انجام داده استفاده کند.

انسان مواد خوراکی را نیز همانند دیگر موجودات ذخیره می‌کند. به همین دلیل است که وقتی مواد خوراکی متنوع و جذابی می‌بینیم تمایلِ ما به خوردن افزایش می‌یابد و شاید بیشتر از نیازمان نیز مصرف کنیم تا بتوانیم مواد خوراکی ذخیره کنیم. این مواد خوراکی که به شکل‌های مختلف در بدنمان، که معمولاً به‌صورت چربی است، ذخیره می‌شود. یکی از دلایل اضافه‌وزن اکثر ما انسان‌ها نیز همین بیش‌ازاندازه مصرف کردن و تمایل به ذخیره‌سازی است!

ذخیره‌سازی مالی در انسان

یکی دیگر از جنبه‌های ذخیره‌سازی در انسان‌ها، ذخیره‌ی مالی است که می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم. خوشبختانه ذخیره‌سازی مالی نیز به‌صورت غریزی در اغلب انسان‌ها وجود دارد. شاید برخی‌ها به‌خوبی از آن استفاده نمی‌کنند یا روش‌های خیلی قدیمیِ ذخیره‌سازی را به کار می‌برند. برخی از انسان‌ها تلاش می‌کنند که ذخیره‌سازی را به تأخیر بیندازند.

من می‌خواهم از شما درخواست کنم که هم‌اکنون تصمیم بگیرید و ذخیره‌سازی را شروع کنید. لازم نیست مواد خوراکی ذخیره کنید. می‌توانید از اکنون ذخایر عاطفی و مالی‌ داشته باشید و برای آن‌ برنامه‌ریزی کنید و بعد از مدتی به‌اندازه‌ی کافی و دلخواهتان ذخایر عاطفی و مالی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید