آیا زمینه کاری مناسبی برای کسب‌وکارم انتخاب کردم؟

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
  • نویسنده : سبحان قاسمیان
  • موضوع : انتخاب زمینه کاری مناسب
  • سایر آثار نویسنده : کتاب کارمندی یا کار آفرینی؟ _ کتاب 12 ماه یا 12 سال؟
  • مقالات مرتبط : خرید ملک

کارآفرینان معمولاً هر شش ماه یک‌بار و گاهی زودتر دچار شک می‌شوند. آیا زمینه‌ای که در آن فعالیت دارند مناسب است؟ گاهی هم دچار این شک می‌شوند که آیا با توجه به مهارت‌ها و توانمندی که دارند باید در همین زمینه فعلی کار کنند یا باید تغییری درزمینهٔ فعالیت خود داشته باشند.

زیر سؤال بردن زمینه کسب‌وکار با سؤالات تلخ

لازم است هرچند وقت یک‌بار از خودمان و کسب‌وکارمان سؤالات تلخ و سختی بپرسیم. به این سئولات باید صادقانه جواب داد.

نمونه‌ای از سؤالات سخت کسب‌وکار:

آیا من فرد مناسبی برای مدیریت کسب‌وکارم هستم؟

آیا لیاقت مالکیت کسب‌وکار را دارم؟

آیا به اندازه مناسب به مشتریانم خدمات می دهم؟

آیا از رقم سود کسب‌وکارم راضی هستم؟

آیا همکاران مناسبی استخدام کردم و خدمات خوبی به همکاران می دهم؟

آیا به کسب‌وکارم افتخار می کنم و از آن لذت می برم؟

آیا کسب‌وکارم تا یک سال آینده قابلیت رشد دارد؟

و…

پیشنهاد می کنم حداقل سالی یک‌بار (یا هر شش ماه یک‌بار) یک جلسه شخصی یک ساعته به نام جلسه تلخ با خودتان بگذارید. سعی کنید تلخ‌ترین سؤالات را از خودتان بپرسید. اگر احساس می‌کنید خودتان خیلی جواب مناسبی به این سؤالات نمی‌دهید می‌توانید از همکارانتان یا فرد نزدیکی بخواهید که با توجه به شناختی که از شما دارد به این سؤالات پاسخ دهد.

کسب‌وکارتان را بازسازی کنید.

وقتی‌که سؤالات تلخی از خودتان می‌پرسید و جواب‌هایی واقعی می‌دهید ضعف‌های کارتان را متوجه می‌شوید. مثلاً می‌بینید خودتان را نمی‌توانید مدیریت کنید و هم‌زمان تحمل مشکلات کسب‌وکاری را ندارید. بنابراین باید روی مهارت‌های فردی بیشتر کارکنید. متوجه می‌شوید خدمات یا محصولات مناسبی به مشتریان ارائه نمی‌دهید. این به مفهوم این است که باید روی محصول و خدمات مشتریان بیشتر کارکنید.

کسب‌وکارتان نابودشده است.

فرض کنید کسب‌وکارتان کاملاً نابودشده است و هیچ اثری از آن نیست. فقط خودتان مانده‌اید. این بار کسب‌وکارتان را چگونه می‌سازید؟ چه محصولاتی یا خدماتی تولید می‌کنید. با چه مشتریانی کار می‌کنید. چه همکارانی را استخدام می‌کنید. و… هرچند وقت یک‌بار در ذهنتان کسب‌وکارتان را نابود کنید و دوباره بسازید. مطمئن باشید در بازسازی خیلی از بخش‌های غیرضروری را حذف خواهید کرد. بخش‌های مهم را تقویت می‌کنید.

ایده آل گرا نباشید.

حتماً دچار این وسواس می‌شوید که من ضعف‌های زیادی در مدیریت کسب‌وکارم دارم. پس بهتر است کارم را تعطیل کنم و روی مهارت‌آموزی بیشتر کارکنم. اگر ضعف مهارتی خیلی بزرگی در خودتان دیدید حتماً این کار را بکنید. اما واقعیت این است که ما معمولاً در برخی از بخش‌های ضروری کسب‌وکار مهارت داریم ولی خیلی حرفه‌ای نیستیم. بنابراین در حین کار می‌توانیم مهارت‌هایی را یاد بگیریم و در کارمان پیاده کنیم.

پس ایده آل گرا نباشید. با همین مهارت‌های فعلی کسب‌وکارتان را پیش ببرید. ولی عادت کنید که هرروز مهارت‌های جدید یاد بگیرید و در کارتان استفاده کنید. کمتر وقتتان را صرف مهارت‌های غیرضروری کسب‌وکارتان کنید.

مرغ همسایه غاز نیست!

من در اکثر جلسات مشاوره با کارآفرینان به یک موضوع بسیار جالب رسیدم. تقریباً بیشتر کارآفرینان فکر می‌کنند که زمینه کاری خودشان سخت‌ترین و پیچیده‌ترین زمینه کاری روی زمین است. در مقابل، سایر کسب‌وکارها همیشه ساده‌تر، پول‌سازتر و آینده دارتر هستند.

مشکل مرغ همسایه در کارآفرینانی که کسب‌وکارشان را تازه شروع کرده‌اند بسیار جدی‌تر است. به حدی که شاید برخی از آن‌ها حتی در یک سال چند بار زمینه کاریشان را تغییر دهند.

اغلب کارآفرینان اوایل کارشان درگیر مشکلات و سختی‌های کسب‌وکار خودشان می‌شوند. چون اوایل تجربه خیلی زیادی ندارند خیلی زود خسته می‌شوند. احساس می‌کنند زمینه کاری مناسبی برای خودشان انتخاب نکرده‌اند. در همین حین احتمالاً با کسب‌وکارهای دیگر و کارآفرینان باتجربه‌تر که تقریباً به کارشان مسلط هستند آشنا می‌شوند. شروع به مقایسه خودشان با کارآفرینان باتجربه می‌کنند.

کارآفرینان باتجربه معمولاً آرامش بیشتری در ظاهر دارند. حتی مشکلات کاریشان را خیلی بروز نمی‌دهند. با مهارت‌هایی که دارند بی‌سروصدا مشکلات را حل می‌کنند. به همین خاطر خیلی از افراد بیرونی فکر می‌کنند چنین کسب‌وکارهایی هیچ مشکل جدی ندارند. همه‌چیز طبق روال انجام می‌شود. اما واقعیت این است که مسائل و مشکلات وجود دارند. شاید مشکلات کوچک و رایج برای همیشه حل‌شده‌اند. ولی حتماً مسائل جدیدتری در همه کسب‌وکارها وجود دارد. شاید فقط نگرش کارآفرینان حرفه‌ای تغییر کرده است. روش حل مسئله متفاوتی استفاده می‌کنند.

بنابراین آب پاکی را روی دستتان می‌ریزم. تقریباً تمام کسب‌وکارها مسائل و مشکلات خودشان را دارند. فکر نکنید که فقط حل کردن مشکلات و مسائل برای شما است. شکل و قیافه مشکلات در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. بنابراین وقتتان را با مقایسه کردن و سرک کشیدن در کسب‌وکارهای دیگر تلف نکنید.

آیا هیچ گاه نباید کسب‌وکارم را تغییر دهم؟

کسب‌وکار همانند یک درخت هرروز در حال تغییر است. گاهی چیزهایی به آن اضافه و گاهی حذف می‌شود. زمینه کسب‌وکار هرروز نباید تغییر کند. پیشنهاد می کنم حداقل سالی یک‌بار زمینه کاریتان را بررسی کنید. اگر مناسب است یا با تغییرات جزئی می توان آن را در مسیر درست قرارداد پس این کار را حتماً انجام دهید.

عمر محصولات کسب‌وکار شاید کوتاه باشد.

لازم نیست حتی هرچند سال یک‌بار زمینه کاریتان را تغییر دهید. ولی شاید لازم باشد هرچند ماه یک‌بار محصولات و خدمات خود را بازبینی کنید. معمولاً عمر محصولات در بازار خیلی کوتاه تر است. یک سوپر مارست فعلی را با سوپر مارست 20 سال پیش مقایسه کنید. تقریباً اثری از 50 درصد کالاهای قدیمی نیست. علاوه بر تغییر نوع کالاها، رنگ، نوع بسته بندی، نحوه چیدمان و حتی محتویات محصولات نیز در اغلب موارد تغییرات زیادی داشته است. این تغییرات متناسب با نیاز مشتریان تغییر کرده است. پس بیش از اندازه وابسته به محصولات نباشید. دائم در حال بهبود باشید و گاهی هم کلاً حذف کنید.

چه محصولات یا خدماتی را حذف کنم؟

یکی از معیارهای مهم هر محصول یا خدمتی مقدار فروش و سوددهی آن است. گاهی شما هر روش بازاریابی که برای برخی محصولات به کار می برید باز هم موفق نمی‌شوید مشتریان را قانع کنید که از آن استفاده کنند. در چنین مواقعی یا مشتریان احتمالی مناسبی را انتخاب نکردید یا محصولتان مناسب مشتریان نیست. اگر نتوانستید مشتریان مناسب را پیدا کنید و یا تغییرات لازم را نتوانستید در محصولتان ایجاد کنید پس احتمالاً این محصول را اشتباهی تولید کرده اید. مقاومت نکنید و از حذف کردن محصولات نترسید.

مقاومت در برابر حذف کردن.

اغلب کارآفرینان تلاش زیادی برای تولید یک محصول و خدمات می‌کنند. بنابراین وقتی‌که با عدم استقبال از سمت مشتریان مواجه می‌شوند مشکل را به گردن مشتریان می اندازند. فکر می‌کنند اگر محصول یا خدمتشان را حذف کنند تمام زحماتشان هدر می رود. به هر حال در کسب‌وکار بخشی از وقت و هزینه شما هدر می رود. اما اگر بیش از اندازه به محصولات یا خدمات کم فروش و کم کاربرد وابسته باشید فرصت رشد کردن و تولید محصولات مناسب را از خودتان و کسب‌وکارتان می گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید