چگونه هزینه ها را بدون فشار کنیم؟

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی

به نظر من هزینه های زندگی دو دسته هستند:

  • ضروری (کاهش)

 هزینه های ضروری چه خاصیتی دارند؟ هزینه هایی است که حتما باید باشند به عبارتی قابل حذف نیستند ولی قابل کاهش دادن هستند.

  • کم ضروری(حذف)

 آنها هم ممکن است گاهی اوقات در دسته ی ضروری ها جای بگیرند ولی در اکثر مقاطع زندگیمان خیلی ضروری نیستند. می توانیم به راحتی آنها را حذف کنیم.

به عنوان مثال، خوراک را قطعا نمی توانیم حذف کنیم ولی می توانیم آن را بهینه تر کنیم، هزینه ی بهداشت و درمان را هم نمی توان کاری کرد، هزینه ی اجاره خانه را نمی توان تغییر داد، هزینه ی آموزش مهم است. خیلی از دوستان به راحتی برای خرید تلفن همراه گران قیمت پول می دهند ولی اگر به آنها بگویید یک کتاب ده هزار تومانی بگیرید در جواب می گویند که پول کافی ندارند و می خواهیم پس انداز کنیم.

هزینه ی تفریح را به نظر من نباید حذف کرد ولی شاید بتوان از تفریح های ارزان قیمت تر استفاده کرد، حداقل در مقطعی که مستاجر هستیم و هنوز ملکی نداریم. هزینه ی قبض ها، لباس و… را می توان کم کرد.

با پیدا کردن ماشین اقتصادی متناسب با خودمان می توانیم هزینه های آن را هم کاهش داد. هزینه ی تلفن همراه و اینترنت را به شدت می توان کاهش داد. من دوستانی دارم که وقتی از آن ها می خواهم که پس انداز کنند خیلی عصبانی می شوند و درنهایت با دیدن قبوض تلفن همراهشان، خودم خجالت می کشم که قبض تلفن خود را بگویم و هزینه ی آنها چندین برابر قبض من است.

گاهی اوقات وام هایی می گیریم که صرف هزینه ی تشریفات و چیزهای غیرقابل استفاده می شود و به نظر من خیلی ضرورت ندارند و اول باید اولویت مان بر روی خانه باشد. گاهی اوقات مهمانی های تشریفاتی ای برگزار می کنیم که شاید بتوان با پول آن، پیش قسط خانه ای را پرداخت کرد.

خیلی از لوازم منزل را واقعا نیاز نداریم ولی خریداری می کنیم.

به نظر شما مصرف گوشت چرخ کرده در هر خانه ای چقدر است؟ هر نفر تقریبا در سال چه مقدار گوشت چرخ کرده استفاده می کند؟ آیا عددی مدنظر شما است؟

من مثلا در نظر می گیرم که در هر خانه ای نهایتا سی کیلو گوشت چرخ کرده مصرف کنیم و دستمزدی که بابت چرخ کردن این گوشت ها باید پرداخت شود شصت هزار تومان است. چرخ گوشتی خریداری می کنیم که ممکن است در سال یکی دوبار و شاید هم اصلا مورد استفاده قرار نگیرد. قیمت دستگاه های چرخ گوشت هم از یک میلیون تومان به بالاست. به نظر شما چقدر باید از آن استفاده کنیم تا هزینه ی آن تامین شود؟ به عنوان مثال برای پانصد کیلو گوشت باید از آن استفاده کرد که حدود ده سال می شود.

از قبیل این اجناس آنقدر در خانه ها است که شاید حتی ده سال یک بار هم از آنها استفاده نکنیم. و مطمئنم پنجاه درصد وسایلی که تا الان خریداری کرده اید احتمالا استفاده نکرده اید. حتی به نظر من وسایلی که سالی یک بار هم استفاده می کنید، خرید آن ضرورتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید