مشکلات پله‌های موفقیت کسب و کار

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی

همواره این اصل پایه‌ای را بپذیرید که اگر کسب‌وکاری زنده و سرحال دارید محال است که از بحران‌ها و مشکلات دور باشد. هرگز نمی‌توانید این آرزو را داشته باشید که کسب‌وکارتان بدون مشکل باشد.

مدیران موفق مشکلات را همواره پله‌ای برای پیشرفت خود می‌دانند. پس اگر مشکلی برای کسب‌وکارتان پیش آمده است با این دید به آن مشکل نگاه کنید که آن پله‌ای برای موفقیت‌های روزافزون شماست. اگر با مشکل یا بحرانی روبرو نشدید، آنگاه نگران باشید، زیرا بدون دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات به موفقیت نمی‌رسید.

جذبه، پنهان‌سازی واقعیات ناخوشایند

جذبه با مفاهیمی همچون جدی بودن و ترسناک بودن همراه است، این خصوصیت ‌برای مدیران کسب‌وکار و کارآفرین‌ها خطرناک است. زیرا در صورت بروز مشکل در کسب‌وکار دیگران حتماً تلاش ‌می‌کنند که آن را مخفی کنند. کارمندان بر اساس تجربه یا حدس و گمان احتمال می‌دهند که مدیر باجذبه در صورت باخبر شدن از این مشکل عصبانی شود. به همین دلیل کارمندان هیچ‌وقت مشکلات و درخواست‌های خودشان را به مدیران نمی‌گویند. یک مدیر هر چه قدر هم باهوش و باتجربه باشد نمی‌تواند به‌تنهایی از مشکلات باخبر شود. پس مشتاق مطلع شدن از مشکلات باشید.

نتایج بهتر و پایدارتر: کمک از فکرهای دیگران

 اگر به دنبال نتایج خوب و پایداری هستید، باید از فکرهای دیگران استقبال کنید.

چطور می‌توانیم از فکرهای دیگران، به‌ویژه همکاران و مشتریان کمک بگیریم؟ ما باید فرصت شنیدن واقعیات ناخوشایند را از زبان همکاران و مشتریان برای آن‌ها فراهم کنیم. این فرصت دهی می‌تواند در قالب جلسات رسمی یا پرسش و پاسخ یا حتی جلسات غیررسمی باشد. باید قبل از اینکه واقعیات ناخوشایند دردسرساز شوند آن را بشنویم و برای آن راهکارهایی ارائه دهیم.

روش‌های شنیدن حقایق کسب‌وکار
  • جلسات دوره‌ای با سؤالات زیاد

برای شنیدن حقایق حتماً جلساتی را ایجاد کنید. این جلسات می‌تواند با هر عنوانی باشد. اما هدف از این جلسات باید شنیدن مشکلاتی باشد که مدیر آن‌ها را نیافته است. این جلسات باید زمان‌های معینی داشته باشند. هر سه ماه یک‌بار، شش ماه یک‌بار یا هرسال این جلسات را داشته باشید. اگر بتوانید هر هفته این جلسات را برگزار کنید بسیار مناسب است و از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود.

در این جلسات تلاش کنید سؤالات بسیار زیادی بپرسید. بسیاری از مدیران در جلسات، تلاش می‌کنند ایده یا طرحی را به‌زور به دیگران تحمیل کنند. دیگران نیز مجبورند آن را بپذیرند. اگر می‌خواهید در جلساتتان حداکثر استفاده را ببرید حتماً سؤالات بسیار زیادی بپرسید. در مورد جزئیات مشکل‌ها و مسائلی که مطرح می‌شود، سؤال بپرسید.

  • بحث و گفتگو به‌جای زورگویی

هیچ‌وقت سعی نکنید که ایده یا طرحتان را به‌زور به دیگران تحمیل کنید بلکه درباره‌ی آن بحث و گفتگو نمایید. تحمیل ایده‌های خودمان، خلاقیت همکاران را متوقف می‌کند.

  • ارزیابی دقیق بدون سرزنش

در جلساتتان زمانی که همه‌چیز را ارزیابی می‌کنید سعی کنید منطقی و دقیق عمل کنید. به دنبال سرزنش دیگران و تیم کسب‌وکارتان نباشید. یکی از ویژگی‌های کسب‌وکارهای پایدار این است که بیشتر از اینکه دیگران را سرزنش کنند، خودشان را مقصر می‌دانند و خودشان را سرزنش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید