قیف محصولات

مدیر12 _ آموزش کارآفرینی
  • نویسنده : سبحان قاسمیان
  • موضوع : قیف محصولات
  • تاریخ ایجاد مقاله : ۲5 فروردین ماه ۱۳۹۹
  • سایر آثار نویسنده : کتاب کارمندی یا کار آفرینی؟ _ کتاب ۱۲ ماه یا ۱۲ سال؟
  • مقالات مرتبط : رسانه های کسب و کار

قیف محصولات ایده‌ای جالب و پول‌ساز است که من سال‌هاست از این قیف استفاده می‌کنم. احتمالاً شما نیز در کسب‌وکارهای خود از این قیف استفاده کرده‌اید یا ممکن است بخشی از این فرایند را داشته باشید.

قیف محصولات فقط به نفع فروشنده نیست، بلکه برای خریدار منفعت بیشتری دارد؛ زیرا سیستمی طراحی‌شده است که بر اساس فروش فعال است. فروش معمولی دیگر منسوخ‌شده و نتایج قابل قبولی ندارد.

مراحل ساخت قیف فروش
محصولات هدف

ما در این قیف ابتدا باید محصول هدف خودمان را که می‌تواند کالا یا خدماتی خاص باشد، مشخص می‌کنیم. این محصول باید سودآور باشد، بعدازاین محصول می‌توانید محصولی گران‌تر و کامل‌تر نیز داشته باشیم.

چرا باید محصولات گران‌تر نیز داشته باشیم؟

اغلب محصولات گران، همراه با خدمات جانبی خوب، علاوه بر اینکه سود بیشتری دارند، رضایت مشتری را نیز بیشتر جلب می‌کنند. همیشه مشتریانی هستند که محصولات کامل‌تر و گران‌تری را می‌خواهند. می‌خواهند خیالشان راحت شود که بهترین گزینه ممکن را انتخاب کرده‌اند.

درصورتی‌که محصول گران‌تر را نتوانستید فراهم کنید، می‌توانید محصولات متوسط را با بسته‌بندی و یا خدمات جانبی و با تعداد بیشتر و درنتیجه قیمت بالاتر ارائه دهید.

محصولات ارزان

قبل از محصول متوسط، باید محصولاتی ارزان یا خیلی ارزان را نیز در نظر بگیریم. هدف از وجود این محصول ارزان این است که خریدار پول پرداخت کند و اولین خرید خود را نهایی کند. محصولات ارزان باعث می‌شود که مشتری به خریدار تبدیل شود. برای اینکه نظر افراد را جلب کنیم که محصولات ارزان بخرند، باید مشتریان زیادی داشته باشیم، برای اینکه تعداد مشتری‌هایمان افزایش یابد، باید محصولات رایگان متنوع نیز قرار دهیم.

محصولات رایگان

این محصولات رایگان می‌تواند تبلیغ، آموزش، نمونه‌ای از خودِ محصول و… باشد. البته باید در نظر گرفت که محصولات رایگان، برای مشتری‌ها رایگان است ولی احتمالاً برای ما هزینه‌دارند. این محصول رایگان به مشتری احساس راحتی می‌دهد و ترس او را از خرید کردن از بین می‌برد. مشتری از ما مطمئن می‌شود بعد از استفاده از محصولات رایگان، محصولات هدف ما را خریداری می‌کند. بعد از محصول هدف، محصولات گران یا خیلی گران (کامل‌تر) را نیز به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم. هرچه قدر محصولات ما گران‌تر می‌شود، سود ما و رضایت مشتری نیز افزایش می‌یابد.

 کدام‌یک از این گروه‌ها برای ما تبلیغ می‌کنند؟

گروه اول که از محصولات رایگان استفاده می‌کنند، احتمالاً ما را نمی‌شناسند، درنتیجه برای ما نیز تبلیغاتی انجام نمی‌دهند، اما گروهی که از محصولات خیلی گران ما خریداری کرده‌اند جزو هواداران ما هستند و برای ما نیز تبلیغ‌هایی را انجام می‌دهند.

برای کدام‌یک از محصولات وقت بیشتری اختصاص دهیم؟

با توجه به اینکه محصولات گران و خیلی گران برای ما سودآور هستند، برای کدام‌یک از این بخش‌ها باید وقت بیشتری را صرف کرد؟ پاسخ این است که باید تمام تلاش و وقت خود را روی محصولات رایگان قرار دهیم.

زمانی که مشتریان از محصولات رایگان استفاده می‌کنند، در قیف ما می‌افتند! اگر محصولات رایگان ما توانست رضایت و علاقه آن‌ها را جذب کند به‌احتمال‌زیاد مشتریان ترغیب می‌شوند که از محصولات متوسط یا گران خریداری کنند.

هر محصول رایگانی که می‌فروشیم در خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که سود نمی‌کنیم. ولی شاید احساس کنیم که از فروش ضرر می‌کنیم. اما چرا باید تمام توان خود را روی محصولات رایگان قرار دهیم؟

جواب کاملاً واضح است. محصولات رایگان تبلیغ‌کننده محصولات هدف ما هستند. سود حاصل از فروش محصولات متوسط و گران، هزینه محصولات رایگان را جبران می‌کند.

 این روش‌ها چندین سال است که مورد آزمون قرارگرفته و موفقیت‌آمیز بوده است. شما نیز حتماً این روش را به کار بگیرید. تا زمانی که مورداستفاده قرار نداده‌اید نمی‌توانید از نتیجه‌ی آن برای کسب‌وکارتان مطمئن باشید. حداقل یک‌بار این روش را برای یک محصول یا دسته‌ای از محصولاتتان امتحان کنید.

 5 مزیت قیف فروش     

  1. جذب مشتری به‌صورت مداوم:

در روش قیف فروش اگر به‌صورت مرتب آن را بهبود دهید می‌توانید هر روز مشتریانی را به سمت خود جذب کنید.

  1. حذف ترس خرید:

روش قیف فروش، ترس مشتری را از بین می‌برد و مشتری را به خریدار تبدیل می‌کند. این مزیت حاصل محصولات رایگان و ارزان است؛ دلیل اینکه مردم خرید نمی‌کنند، نداشتن پول نیست به خاطر ترسی است که از خرید دارد و به‌راحتی اعتماد نمی‌کند.

  1. اعتمادسازی: وقتی مشتری چند محصول رایگان از شما ببیند، اعتمادش جلب می‌شود.
  2. تولید خودکار خریدار
  3. رضایت و رشد خریداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید