اگر ملک خریدم و ارزان شد چه کار کنیم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ارزان شدن ملک یا کاهش قیمت آن بعد از خرید یکی از دغدغه هایی است که ممکن است برای تمام افراد حتی کسانی که چندین ملک خریده اند و تجربه خرید ملک را دارد اتفاق بیفتد. در این مقاله به طور مفصل به این موضوع می پردازیم تا بتوانید به این ترستان غلبه کنید و ملک تان را بخرید.

اگر آموزش «چرا ملک نمی خریم؟» دیده باشید، پس به خوبی می دانید که بهانه های نخریدن ملک چه هستند. در این دوره آموزشی به بهانه های مختلفی اشاره شده است برای هر بهانه پاسخ مناسب و درخوری نیزارائه گردیده است. در این مقاله این بهانه را با هم بررسی می کنیم که اگر ملک خریدم و ارزان شد چه کار کنم؟ شاید برخی از افراد به خاطر همین یک بهانه سالهاست که ملک نخریده اند و خود را از داشتن ملک محروم نموده اند. اگر شما هم جزء کسانی هستید که این بهانه را در سر دارید با ما همراه باشید تا بر این ترستان غلبه کنید و به زودی صاحب ملک شود.
خودتان بررسی کنید.

برای رد کردن این بهانه کافی است، مدتی در قیمت ملک دقیق شوید و روند قیمتهای ملک یک منطقه را در ماههای پیش بررسی کنید. متوجه می شوید که وقتتان را به خاطر یک ترس اشتباه تلف کرده اید. سال هاست که دارید زمان را از دست می دهید. آیا زمانی را سراغ دارید که ملک ارزان شده باشد. اگر اندکی با خودتان صادق باشید و منصفانه تامل کنید خواهید دید که قیمت ملک همواره در حال افزایش بوده است. شاید برای مدتی دچار رکود شده باشد اما هیچگاه ارزان نشده است.

 

  • به تجربه دیگران اعتماد کنید

ممکن است این پاسخ را بدهید که من سررشته ای در قیمت ملک ندارم و به همین دلیل نمی توانم به بررسی هایم اعتماد کنم. پس راه حل دوم ما این است که به تجربه دیگران اعتماد کنید. می توانید به سراغ چند مشاور املاک یا فروشنده املاک بروید. از آنها بپرسید که آیا تاکنون ملکی ارزان شده است؟ بی شک پاسخ آن ها برای اینکه شما این بهانه تان را برای نخریدن ملک کنار بگذارید موثر خواهد بود. اگر در اطرافیانتان کسانی را نمی شناسید که در ملک سر رشته داشته باشند جای هیچ نگرانی نیست، به ما اعتماد کنید. مجموعه آموزشی مدیر 12 طی آموزشهایی هر سال افزایش قیمتها را پیش بینی کرده است و متاسفانه این پیش بینی ها درست از کار درآمده اند. (آموزش پیش بینی سال 99 را ببینید).

تجربه در طول چند دهه ی اخیر نشان می دهد که قیمت ملک همواره در حال افزایش بوده است. متاسفانه اقتصاد ما همواره درگیر تورم هایی با دلایل مختلف می باشد. ملک نیز از این قاعده مستثنا نیست و همواره با درصدی از تورم همراه است.

به طور کلی قیمت ملک و به ویژه مسکن از سال ۹۷ بیش از سه و نیم برابر شده است و روند تورم شدیدِ سال ۹۷ متاسفانه در سال ۹۸ هم ادامه داشت و همچنان نیز ادامه دارد. به همین دلیل با اطمینان می توان گفت که ملک روند افزایش خود را خواهد داشت و احتمال خیلی کم برای کاهش قیمت ملک وجود دارد. ما هم امیدواریم که تورم اقتصادی زودتر متوقف شود و قیمت ملک به ثبات برسد.

پس بیایید تماشاچی نباشیم و وارد میدان شده و تلاش کنیم که هر چه زود تر خانه دار شویم و از مستاجر بودن خارج شده یا مکان مناسبی برای کسب و کارمان ایجاد کنیم.
ریسک، بهایی است که در قبال سود کردن باید پرداخت.

در جامعه ما ثابت شده است که خرید ملک همواره پر سود بوده است. ملک یکی از محل های سرمایه گذاری در کنار سایر محل ها می باشد. برخی از محل های سرمایه گذاری عبارتند از: بورس، طلا، ارز و… . هر کدام از این محل ها به تنهایی سودآور هستند اما باید به این نکته هم اشاره نمود که هیچکدام از این موارد بدون ریسک نیستند. همانطور که شاید قیمت طلا کاهش یابد ممکن است قیمت ملک هم کاهش یابد اما در میدان عمل و سرمایه گذاری باید دانست که هیچ کاری بدون ریسک نیست و باید گفت که ریسک خرید ملک در مقایسه با سایر محل های سرمایه گذاری بسیار کم و حتی ناچیز است.

براستی نمی توان ریسک سرمایه گذاری در بورس را با ریسک سرمایه گذاری بر روی ملک مقایسه نمود. در واقعیت انجام ندادن هیچ کاری قطعا ریسک و ضرری هم نخواهد داشت اما باعث پیشرفت هم نمی شود. اگر قصد پیشرفت دارید و می خواهید در ملک سرمایه گذاری کنید باید اندک ریسک آن را که بسیار ناچیز است بپردازید. اگر این ریسک برایتان بسیار سنگین است می توانید در چند محل سرمایه گذاری کنید. عاقل کسی است که تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی گذارد.
مراقب باشید سرتان کلاه نرود.

یک بهانه که برای نخریدن ملک وجود دارد این است که بعضی‌ها ملک خریده اند و بعد ارزان شده است. این موضوع دو حالت دارد یا اینکه این افرادف ملکی را گران خریده اند که بعد متوجه شده اند که قیمت این ملک انقدر نبوده است. ما آموزش می دهیم چگونه قیمت واقعی ملک را تشخیص دهید تا گران تر از قیمت واقعی آن خرید نکنید. حالت دوم، اگر حتی کاهش قیمتی در ملک اتفاق بیفتد این کاهش قیمت موقتی بوده و ممکن است در سال یکی دو ماه تقاضا کم می‌شود و قیمت‌ها کاهش پیدا کند یا بتوان تخفیف بیشتری در زمان خرید گرفت. این کاهش قیمت موقتی است. وقتی متوسط سال را در نظر می‌گیریم روند قیمت ملک همیشه در حال افزایش بوده است یا حتی اگر چند سال دچار رکود شده باشد در سالهای بعد با افزایش شدید مواجه می شود و جبران رشد عقب ماندن از تورم را می کند.

  • سود در هر حالت

حتی اگر ملک هم ارزان شود باز هم شما سود کرده اید! من به شما پیشنهاد می دهم که حتی اگر ملک ارزان شد خوشحال شوید و ملک های بیشتری بخرید. اگر در دراز مدت هیچگاه ضرر نمی کنید.

شما ملکی را که خریده اید و حتی قیمت آن کاهش پیدا کرده است باعث شده که آرامش و امنیت داشته باشید و چه چیزی بالاتر از آرامش خاطر می باشد. خریدن ملک مزایای بسیاری دارد که یکی از آنها سود مالی است. خرید ملک تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس شما و پیشرفتتان دارد. ملک مانند قلکی است که حکم پس انداز شما را خواهد داشت. شما می توانید با این کار از مزایای فراوانی برخوردار شوید، اگر مستاجر هستید از مستاجر بودن رها می شوید.

پس این بهانه را که اگر ملک خریدم و ارزان شد کنار بگذارید و از همین الان برنامه ریزی کنید تا ملک تان را بخرید. این حقیقت را بپذیرید که هر سرمایه گذاری ای با ریسک همراه است. ما به شما می گوییم که احتمال ارزان شدن ملک کم است و اگر ارزان شود موقتی است و اگر ارزان شد توصیه می کنیم که باز هم ملک های بیشتری بخرید. حتی اگر ملک در حد رایگان هم رسید به خرید ملک اقدام کنید!

نویسندگان:
سبحان قاسمیان (مدرس و مشاور شروع و رشد کسب و کار مجموعه مدیر12)
مریم صدری (محقق و تحریریه مجموعه آموزشی و مشاوره شروع و رشد کسب و کار مدیر12)
منبع: مدیر12 modir12.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید